• NinaCamilla

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Wannabefler: vilka härliga nyheter på en söndagsmorgonen! Kram

• NinaCamilla

WannabeFler: Jag frågade om långtidsodling vid ET från läkaren och det är ingen idé sa han. Jag minns inte varför men tydligen kan man göra det vid FET istället. Vi kommer få 2 st nu och extra mediciner så att jag är hoppfull Ännu en plus på tråden härligt!

• NinaCamilla

Dustypuppy: Nu minns jag att läkaren sa att eftersom vi har en ny donatorn, tyckte inte han att vi ska långtidsodla. Konstigt hmmh.

• NinaCamilla

Skruttet: Jätte tråkigt!  Jag vet hur det känns men tänk så att efter 3.försök är 85% gravida enligt kliniken! Det driver mig framåt. Fråga från din doktor om du kan få andra mediciner att hjälpa på traven - kortison och alvedon etc.Ibland måste man fråga själv och inte vänta på att läkaren ger ett förslag.

Lyckligtlottad: Vad spännande! När får ni veta hur många har plockats ut?

Vi har fått prel.veckor 49-50  och jag börjar mina mediciner igen i slutet av oktober. Det går framåt även om jag vill vara där NU

• NinaCamilla

Germany: Jag har gjort både ET och FET och fick ingenting annat än Progynon och Progesteron. Kliniken inte heller ville ta flera prover inför FET utan jag fick kräva in kortison (Trombyl och Prednisolon) till 3. försöket. Jag äter levaxin och har fått veta via blodprov att jag har anti-kroppar i blodet. Därför rekommenderar jag att köra paralellt både vårdcentralen och kliniken och kolla alla blodvärden. Det verkar beror på vilken läkare du går på, lite samma princip som vid IVF. AVA kliniker i Finland har inte ett gemensamt behandlingsmetod för patienter som kommer dit och då vet jag att någon får direkt kortison vid första besök och vissa som jag måste fråga efter mediciner. I Grekland får alla oavsett om man gör ÄD första gången eller 3. gg, automatisk kortison och alvedon. Det är så synd att man måste vara själv väldig påläst innan man kommer till behandligen. Efter 10 000 EUR känner man smartare men det blir väldigt dyrt i längden. 

Jag har provat också akupunktur i 6 månaders tid men som Wannabefler säger, är det dyrt. Jag var väldigt avslappnad efter behandling. Jag har både provat zonterapi och akupunktur men avslutade eftersom det blev väldigt för dyrt helt enkelt.  

Wannabefler: Jag skulle testa varje dag - tror jag om jag fick en svag plus

• NinaCamilla

Som fru xx säger skulle jag kolla oxå TSH och antikroppar. Det har jag fel på och då får jag andra mediciner. Fråga läkaren om ni kan ta andra prover oxå.

• NinaCamilla

Lyckligtlottad: lycka till idag! Själv började mediciner igen och har fått värsta tonåringsfinnar-period. På torsdag blir det procren och jag hoppas på att jag hålla mig i skinnet. Jag blir helt tokig över mediciner men men.., Ypke: Ni behöver inte förbereda mer. Kliniken förklara hur behandlingen går till och mediciner.

• NinaCamilla

Mirakel: jag har inte fått några instruktioner ang. medicinförvaring. Jag har inte heller åkt till varmare länder under behandlingen. Jag vet endast att Procren-spruta ska man ha i varmt och va rädd om under vintertiden att den inte frys ner. 

myran: tack för tipset om dagbok!

Har ni haft några konstiga biverkningar av alla mediciner? Min tandläkare kommenterade att jag har jätte dåliga tänder - helt plötslig. Då kom jag på att enda som har förändrat är massor med hormoner till frukost.     

• NinaCamilla

Ypke: Viking Line har allting plus tvål oxå i badrummet. Dock de börjar städa hytter redan 5.30 så att gå upp i tid. Personalen kommer knacka på dörren jätte tidigt eftersom båten är bara en timme i hamnen innan den åker iväg igen. Lycka till!

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011