• NinaCamilla

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Skruttet69: När var testdagen? Fortsätt äta mediciner och om inte nu, ska vi bestämma året 2013 är vårt år?! Hur det går med dig Mirakeln? Jag läste tråden om immunologiska undersökningar i Grekland samband med barnlösheten och det verkar så att vi måste äta D-vitamin och kalsium. Min fråga är om ni andra har fått några instruktioner om vitaminer? D-vitamin verkar hjälpa mot allt - nästan. Speciellt jag som har endometrios måste hämna anti-kroppar på något sätt hmmh. En liten hopp här bildas även om vissa "släkt" tycker att vi ska ge upp men... Jag ska inte lyssna på dem eller hur? Kram

• NinaCamilla

Dustpuppy: Grattis till er familj! Skönt att höra att allting gick väl ändå och alla ni mår bra. Njut av tiden med lillen och hoppas att ni kan åka hem snart från sjukhuset.

Äntligen73: Välkommen till tråden. 

Skruttet69: Jag förstår så väl vad du menar! Det är bäst att låta tiden gå och prata senare. Jag och sambon har bokat en spahelg för att äta gott och njuta av vinet. Ta hand om varandra. Vi måste landa på allting och tänka smart. Låt din kropp vila för en stund och rensa sig efter alla mediciner. 

myran: Du är ett exempel för oss andra att det går att bli gravid. Annars skulle man inte våga hoppas! Jag tror nog att er hund är väldig smart hund Lita på hunden! 

Som germany säger - efter regnet kommer solen - förr eller senare! Jag har påbörjat mitt nya år med massor med nya vitaminer.

Kram till alla...        

• NinaCamilla

Dustpuppy: Grattis att ni mår bra! Vilken härlig start på året.

Myran: Det glädjer mig att UL såg bra ut! Nu kan du stå lite illamående på morgonen väl

Välkommen Ventus! Bara tips att gå inte till Strandkliniken i Sthlm. Jag var där en gång och de var inte snälla att översätta finska recept till svenska även om vi stod på Huddinge ÄD-kö. Det kostade också drygt 1500 sek om jag inte minns fel. Prova andra gyn i länet.

Vilka av er har kontakt med Fertinova i Helsingfors? Vi funderar på nu allvar om det blir klinikbyte eller ska vi använda vårt sista FK-finansierat försök någon annanstans. Kötiden verkar vara detsamma oavsett. Jag låter kroppen vila nu liten stund. Kortison sätter sig i kroppen huh.

Gott nytt år till alla i tråden! Som ni säger - ni förstår mycket bättre mig än många andra där ute. År 2013 blir bättre!          

• NinaCamilla

Ventus: betalningen sker innan dvs. När ni har tackat ja till donatorn som erbjöds. Det kan vara cirka 2 mån innan insättning. Det betalas i förskott även om det skulle bli fördröjningar.

• NinaCamilla

Misskitty: Tackar för infot. Jag ska kontakta dem och kolla om det finns tider

Lyckligtlottad: Grattis! Nu kan du ta det lugn och njuta av tiden.

Tuvalina: Vi tackade nej i första gången eftersom donatorn var lite för kort för oss. Vi fick vänta 2 månader till innan vi fick nästa så att jag tror inte att ni kommer hamna sist i kön men tänk att de stänger under sommaren t o m midsommar. Vi tackade nej i maj-månad och fick vänta till mitten av augusti för nästa samtal - då tar det en månad med förberedelser innan insättning. Vi hade egna pengar till första 2 ggr och tog inte lån - dock vi har inte fått våra pengar än från FK. Det kan ta 3 mån innan man får tillbaka pengarna. Jag ville vänta med att skicka ansökan eftersom man gör några ultraljud och kanske mediciner måste man köpa utan högkostnadskort - då bifogade jag alla direkta kostnader till en ansökan.      

• NinaCamilla

Severina: FK ersätter direkt kostnader i efterhand dvs. inga resor eller hotell. Vi har fått beslutet men inte pengar än men jag bifogade ultraljud samt psykologsamtal-kostnader i ansökan. Vi får inte ersättning för mediciner eftersom jag har haft en bra gyn som har skrivit om recept till svenska dvs. högkostnadskydd gäller. Om det blir embryos över och ni ska ha dessa i frysen, betalas det inte av FK eftersom det anses inte som behandling. I Sverige får man endast en embryo i taget och inga frysförsök. Annars kan du försöka att få FK-beslut för vård i ett annat EU-land i förhand. Då kommer FK ersätta resor och hotell med men då måste kliniken i Finland godkänna det eftersom pengarna betalas av FK. Det finns en viss löptid och FK måste skriva något papper att de ersätter vården. Jag vet ingen som här i trådarna har ansökt på så sättet. Det är ju kliniken i Finland som måste godkänna det.

Ventus: Endast TSH har tagits från mig - ingenting annat under processen sedan. Från mannen tar man HIV etc samt sperma-analys. HIV -testet måste vara giltig - inte äldre än 1 år som jag har förstått. Vi har uppdaterat hans information varje år.    

Jag pratade med läkaren och tydlingen inget annat kan göras utan att ha mer tur i vårt fall dvs. rätt donatorn, rätta embryos och tur i livmoder. Idag ska jag ringa till Fertinova och boka ett möte med dem under februari. Vi funderar på vad är nästa steg. Vet ni några som har gjort ET flera gånger utan att lyckas? Tips om det? Jag har börjat med  d-vitamin,  multivitamin, folsyra och levaxin har jag redan. Jag beställde bokom om inferilitet "Is your body baby friendly". Det är bara sätta sig in på det och hoppas den bästa. Har någon tips om akupunktör i Sthlm? Inboxa mig.

Kram     

• NinaCamilla

Hej,

Hur det går för alla?  Vi har bokat första besök på Fertinova i mars-månad och ställde oss i kö till AVA Åbo igen. Jag har besökt akupunktur och dricker äcklig örtte på dagarna. Då hoppas jag den bästa. Jag måste boka oxå tid att ta alla blodprover på mig igen om vi måste vända till grekiska kliniken under sommaren.

Hoppas att ni mår bra i snöyran.

Kramiz     

• NinaCamilla

Skruttet: jag resonerar så att det är svårare att bli gravid med frysta. Det hjälper lite eftersom då kan jag säga att vi har provat bara 2 ggr vi har haft väldigt mycket otur med äggmängden men det kan man inte påverka. Läkaren sa att det inte va så ovanligt att patienter kommer 3. ggn fit. vi måste ha mer tur helt enkelt.Ni kan kräva 2 st nästa gång om ni vill. Myran: jag kommer smaka på napoleonbakelser. Även om jag är inte gravid, måste jag veta vad du pratar om wannabefler: akupunktören är lite hårdhänt och jag har ett rejäl blåmärke i magen men han bara ler sig lite när jag påpekar det. Urkmedicin smakar som en blöt apa men vad ska man inte göra för än bäbis. Vi är på AVA kö igen och ska möta Fertinova i mars och FK hörde av sig att andra försök kommer ersättas om vi kompletterar papper det känns bra just nu! Kram till er

• NinaCamilla

Dustypuppy: Lillen är en kämpe och tack och lov att allting gick bra till slut! Mina 2 kompisar har fått smittan från BB nu senaste 6 månaders tid. Båda mammor med dina bäbisar var inlagda i en veckas tid i sjukhuset. Då undrar jag hur är det med städning i sjukhuset.

• NinaCamilla

Myran: Grattis för en härlig UL! Jag fick glädjetårar när jag läste din inlägg. Kramiz

Evelinnea: Jag håller med dig fullständigt. Efter 3 misslyckade ÄD försök försökte jag fråga om vi kan göra något mer men standard svaren var att alting handlar om tur nu. Konstigaste är att efter varje ET har jag haft en stark känsla att någonting händer i livmodern men det har inte orkat hela vägen. I FET hade jag inte samma känsla. Då tror jag nog immunologiska problem spökar till men eftersom vi får tillbaka pengar från FK, kommer vi gå en behandling till i Finland. 

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011