• NinaCamilla

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Hej alla,

Vi har fått tid för ÄD. Vi tackade ja till en donator och har planerad insättning vecka 41 om allting går enligt planen. Jag uppdaterar listan.

Lie1: Beklagar verkligen men försök vila nu på semester och sen nya tag och nya möjligheter efteråt. Stort kram!

ÄD I FINLAND
    Funderar på ÄD: 
    Lie1, stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET prel 9/8, inställt  

Första ÄD-möte inplanerat:

Varit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator: 
    Myrslok69 ( kö sedan maj -11, Tammerfors) 
    Fru xx
    Amy69 (köat sedan mars) 
    WannabeFler (köat sedan maj -11)

Fått donator o väntar på ÄD:
    NinaCamilla (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i juni-11, en ny donator aug-11) , prel. vecka 41

På gång: 

Ruvare:
    Lyckligtlottad 1982:  ET 15/8, 1 embryo, TD 29/8

Gravid: 

Övrigt:

• NinaCamilla

Hej alla,

Tips till er som ska påbörja ÄD behandling. Boka ultraljud i god tid om ni inte har bra kontakter med er läkare! Jag fick ringa 4 samtal innan jag lyckades få en läkaren som tar emot mig. I Stockholm är det jätte svårt. Skicka email till mig om ni vill ha tips om en privat klinik inne i stan i Sthlm som hjälper. Kostar dock 1000 spänn.

Jag har pratat om ÄD behandlingsschema med kliniken och allting är lite nervöst. Är vi verklingen där redan?
    Det är nervöst allting till nybörjare som jag. Jag vågar inte hoppas för mycket på första gången men vi får se. Jag vill så gärna följa med mina kompisar som en efter en har blivit gravida på kort tid...

Kramiz till alla som kämpar

• NinaCamilla
    Mårran69 skrev 2011-08-24 18:37:14 följande:
    Hej alla!

Här händer inte mycket på ÄD- fronten. Vi har bestämt att göra ett eget äggplock ännu innan vi slutligen använder oss av donator. Eftersom vi redan har spermadonator, så finns ju tanken på hur identitetsutvecklingen hos ett barn skulle påverkas av att inte ha någon genetisk koppling till någon av oss. Så ett sista desperat försök i slutet av september antagligen. Så en mindre framför i kön!

Hur går det för dig lyckligtlottad? Du ruvar visst just nu? Håller tummarna!

NinaCamilla: Går ni i Tammerfors eller Åbo? Otroligt spännande att veta att ni har en donator och att allt rullar igång!
    Hej Amy69,
    Vi går på Åbo. Det är så smidigt med båten över tid även om jag har släkt i Helsingfors. Den 8 september ska jag ta min procren -spruta. Jag förväntar inte det alls - blir så tokig i huvudet av dessa hormoner huh.
  • NinaCamilla

WannabeFler,
    Jag trodde att min egen gynekolog hade tid för ultra men han hade första ledig tid i december. Vi hade diskuterad om saken innan men när det väl var dags, hade han inga tider! Jag har fått datum för 1.ultraljud den 20 september och ultra måste göras samma dag pga.medicinering. Jag fick ringa i panik till 2 andra kliniker och sist hittade jag en som hade tid efter en lång tjat. Det är bäst att du kollar redan nu vilka kliniker är villiga att hjälpa dig. Det är svårt att hitta en läkare via landstinget som hjälper.
    Hoppas att ni hittar någon donator snart! Vi har väntat 9 månader men är dock skandinavisk t o m finsk

• NinaCamilla
    Villblifler skrev 2011-09-08 21:28:46 följande:
    Hej igen alla kämpar.

Inte ett knyst från Åbo, än. Jag väntar och väntar... Ska man höra av sig tro och påminna dem om sin existens och sin längtan.
    Tiden går långsamt, har köat i fem månader nu.

Funderar på en sak; är det någon av er som har hämtat ut på de finska recepten från Apoteket inför donationen? Vad kostar det då? Och vad blir prisskillnaden om man har lyckats få tag på svenskt recept? det verkar så svårt att få till de svenska recepten om man inte gör donationen här.

Alla tips är varmt välkomna!!! Här eller i inboxen.

Mina tankar till alla som vågar kämpa och inte ger upp. Vi gör vad vi kan.
    Kram!!!
    Hej WannabeFler,

Jag skickade email till med. Vi skrev till AVA klinik när vi hade väntat 6 månader ungefär. Vi fick inga konkreta besked då utan fick höra att de återkommer när rätt donator dyker upp. Vi fick första donator efter 7 månaders väntan. Du kan alltid fråga hur det ser ut. Tidigare sa AVA att de hade många donator under den här hösten. Kanske är det dags för er med.

Prisskillnad är stort. Bara Procren-spruta kostar 1600 SEK och måste köpas mer andra mediciner. Bättre att ha högkostnadsskydd. Kolla upp med läkaren som är villig att hjälpa er.,

Jag tog procren-sprutan igår och är smågrinig. Alla dessa hormoner kan inte vara bra men nödvändiga. Jag har bokat 1. ultra den 20 sept.  Tiden går fort när man väl är där...

Kram
  • NinaCamilla

Hej alla,
    Jag väntar på mina mens och är väldig nojigt.Hoppas att jag får dessa snart. Annars måste jag avboka gyn på tisdag och försöka boka en ny tid. Läkaren är helt ny och är inte säker att han ställer upp. I västa fall får jag åka till Åbo och mäta slemhinnan för ultra1, vilket känns väldigt tokigt. Men vad ska man göra - gynekologer som hjälper med äggdonation finns få och är upptagna  - tack vare mindre fokus på barnlösheten från sjukvården. Jag hoppas den bästa iaf. Ni får gärna hålla tummarna idag och imorgon. Jag har endometrios och oftast vill inte ha mina menssmärtor och den här gången får jag inte ta mina starka mediciner heller. Jag är säker på att jag blir sängliggandes den här månaden för ett par dagar.

Jag läste om de nya serier som börjar på SVT och Tv3 om barnslösheten. Jag stötte en ny mening till mig "kvinnan som adopterar ett embryo". Vad menas med det? Hoppas att programmen ta fram äggdonation också. Jag tycker att det är väldigt starkt att vara med i programmet. 

Söndagskramar till alla 

• NinaCamilla
    lyckligtlottad1982 skrev 2011-09-18 16:49:46 följande:
    Ninacamilla. Vilken del av landet bor du? Behöver du tips om läkare Göteborg så tveka inte att hör av dig.

Man bli helt matt av att leta efter hjälpsamma läkare i detta land!
    Jag bor i Stockholm men tackar för hjälpen. Kanske borde jag ta tåget mot Göteborg istället Här är det väldigt svårt. Jag försökte ringa till gyn eftersom jag tror inte att min kropp är ställt för ultra 1 imorgon. Jag fick inget svar dock - lämnade meddelande. Jag hoppas på den bästa och jag får nog ringa till AVA imorgon och berätta om resultat om jag får nått imorgon. Donatorn måste äta mediciner längre tid om jag får inte börja mina andra mediciner på onsdag. Synd att kroppen är inte ställt till ÄD än. För en gångs skull fick jag fördröjning med mensen också. Så typisk! 
  • NinaCamilla

Myran,

Det är så fantastisk att vi har den här möjligheten att bli mammor. Jag blir varje gång tårögd när jag tänker på vilken god gärning är kvinnorna gör när de donerar ägg.

Jag var på ultra 1 idag och fick grönt ljus att börja Progynon. Nyheter från ultra var inte något positivt utan att fick veta att jag har massor med sammanväxningar, myom, blodkysta och sånt. Jag hoppas att det inte påverkar själva processen men vi får se. Jag är nervös iaf. Nu börjar det på riktig - har inte fattat det än och samtidigt vill inte tänka på det heller. Nästan så att om jag inte tänker på det , blir jag inte besviken eller?

kram

• NinaCamilla

Statusuppdatering: Vår donator blev sjuk och kan ej donera.Tack och lov att de hade en ny donator till oss och vi får henne men det blir 4 veckors fördröjning och nya mediciner. Prel tid är vecka 45 istället för vecka 41. 

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011