• Sira

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

(Kanske ska tillägga att vi har en liten tjej som kommit till via äggdonation annars hade jag inte köpt boken redan innan en ev graviditet. )

• Sira

Härligt JZ79! Jag hoppas alla utvecklar sig fint till på torsdag så ni både får insatt och till frysen!

Toppen att du skriver så utförligt tycker jag, ska ju själv dit om ett par veckor om allt går som det ska och då är det skönt att ha en liten aning om vart jag ska.

• Sira

Tack JZ79!

Jag började med Progynon idag. Mailade även kliniken där vi ska göra ultraljud och fick till svar: "Ring oss." De ska ringa upp mig imorgon förmiddag för att boka tid. Hoppas på att få en tid som passar med jobbet, alltid lite krångligt att vara borta med kort varsel...

• Sira

Vissa dagar blir jag bara så uppgiven och ledsen. Varför kan inte vi bara ligga och liksom "det är ingen brådska, det blir när det blir", och så blir det ett par månader senare och det kommer som en överraskning och vi har ingen koll på vilken vecka jag är i osv. Istället för att ha en massa krångel med att boka läkartider, vara borta från jobbet, pussla och trixa, leta billiga biljetter, ta ut semester, behöva spara en massa pengar för att ens få råd att försöka utan några garantier, veta exakt på dagen vilken vecka det är, mediciner...

Kan ni också känna så?

Jag låter nog lite otacksam och gnällig nu så jag får nog förklara mig lite. Jag är otroligt tacksam för det jag har, vi håller ju trots allt på med syskonförsök, en ren bonus om det funkar en gång till! Hade jag levt en generation tidigare hade möjligheten inte ens funnits. Vi har sån tur att vi gjorde privata försök på den klinik som nu har översatt mina finska recept och där jag ska göra ultraljud, hade vi inte gjort det hade de inte kunnat hjälpa oss nu. Vi har dessutom möjligheten att kunna spara ihop till det här, det kostar mycket pengar!

Jag har väldigt mycket att vara tacksam över men ibland tar känslorna överhanden och jag blir så ledsen över att inte tillhöra "alla andra" och bara kunna slippa allt extra krångel som detta innebär...

• Sira

JZ79: Känner igen din känsla men det _kan_ verkligen inte trilla ut! Lovar!

• Sira

Bra tips JZ79!

Själv gjorde jag ultraljud idag. Allt såg bra ut och slemhinnan var fem mm. Jag mailade resultatet till Åbo och fick till svar att allt såg bra ut och att jag skulle höja dosen Progynon till 1+1+2. Planerad återföring är dock först om ca tre veckor? Donatorn skulle börja med sprutorna nästa vecka. Jag tycker det låter lite mycket att dels höja dosen och dels gå så länge? Är det någon annan här som fått liknande ordination?

• Sira

Gaah! Skrev ett långt inlägg som försvann! Testar igen...

Zwillinge86: Vad jobbigt att inte få någon information! Vi har ju hela tiden vetat att återföringen blir någon gång i mitten av december och jag tycker vi får bra info om var i processen donatorn är. Men jag tycker det är lite konstigt att jag behövde höja när slemhinnans tjocklek var normal för den cykeldagen, då fungerar ju uppenbarligen stimuleringen?

Jag litar på läkarna och hon som gjorde ul:et igår hade varit i Finland på utbildning eftersom de ligger före Sverige så det känns ju ändå bra!

Vi har ju också gjort flera ivfer, alla varianter, men minns inte att jag varken ätit fler än tre Progynon per dag eller under så lång tid...

• Sira

(Helt ot men det stör mig att jag inte får bort den där bebisen under avataren!)

• Sira

JZ79: Jag var på cykeldag 3 igår bara. Enligt läkaren här vill de säkerställa att slemhinnan är max 5 mm när behandlingen startar. Jag är inte nedreglerad den här gången och det borde vara därför de vill ha ett så tidigt vul.

Men då verkar det ju ändå inte vara nåt konstigt att äta Progynon i tre veckor.

• Sira

Zwillinge: Jag vet inte riktigt vad som avgör men det som JZ79 skriver låter rimligt; att det har med synkningen av mottagare - donator att göra. Jag fick recept på Procren för nedreglering men behövde aldrig hämta ut den.

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011