• Anemon

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Sira skrev 2014-12-19 23:05:30 följande:

Jag är på rd 8 idag. Känner absolut ingenting av nånting. Inga biverkningar av medicinerna, inga symptom, ingenting. Glömmer nästan bort att jag inte kan äta och dricka allt... Jätteskumt...

Då är det rd 9 idag för oss!

Känns precis som det alltid brukar för mig. Ungefär nu så brukar bröst börjar ömma, magen lite brännande känsla. Brukar ha den känslan några dagar, antar att jag efter 10-12 dagar på Progesterone och östrogen byggt upp en hög hormonnivå som jag reagerar på. Det har varit så varje ruvning med ÄD, så 4:e gången nu och inga symptom ännu som jag inte känt tidigare tidigare. Vid ivf reagerar jag på ÄL sprutan men då mer direkt.

Tänk om man ändå slapp biverkningar av medicinerna och kunde känna efter symptom utan att riskera bli lurad. Ja, det börjar bli lite nervigt nu, 2:a veckan känns tuffare att ruva......funderar också på att testa efter testdagen för att inte riskera julhelgen nu.
  • Anemon
    Sira skrev 2014-12-30 18:17:47 följande:

Tack Allfrida och Anemon! smile1.gif

Anemon: Har du vågat testa än?

Ja, men tyvärr gick det inte vägen. Ska pausa lite och fundera på hur/vad vi ska göra innan vi testar de frysta. Just nu känns det faktiskt inte så hoppfullt och jag oroar mig över att det finns något oupptäckt fel på mig när inget fäster trots att jag även tar immunbehandling.
  • Anemon

Proxima, så ledsen för er skull. Beklagar verkligen, så här skulle det inte gå. Hoppas ni kan hitta kraft hos varandra! Styrkekramar!

• Anemon
    Myra skrev 2015-01-22 16:36:13 följande:

Har fått brev från förvaltningsrätten idag angående vår överklagan till försäkringskassan att vi blivit nekad ersättning för vård i Finland. Även om det var väntat så känns det surt. När man stått i kö sen innan man var 38 och inte fått vården man har rätt till och sen får avslag på sin ansökan och överklagade. Man kan även överklaga den så lika bra att köra på.

Så surt Myra! Men bra att ni orkar överklaga!

Vi orkade aldrig överklaga till förvaltningsrätten när vi fick vårt nej från FK. Vi har också fått landstingsbehandlingar tidigare så det var en long-shot att ansöka men konstigt nog berodde avslaget inte på det utan på att jag fyllt 40 år vilket de nya reglerna inte godkände.

Idag fick också nej på att göra bruttolöneavdrag i efterhand hos min arbetsgivare då det är för mycket jobb för de att utreda vad som gäller när det är utomlands.....grr! "Jag skulle gjort behandlingen i Sverige säger HR....hur då undrar jag när köerna är så långa i Umeå?! Nu i telefonkö hos Skatteverket för att se om jag kan få ett skriftligt besked från dem att det är ok! Känner inte att jag orkar hur mycket som helst och inte kul att berätta om sin situation på jobbet heller samtidigt som privatekonomin får stora hål!
  • Anemon

Usch vad tråkigt Allfrida. Vet precis hur det är och inget kan man göra för att påverka heller! Det känns så orättvis att inte få den chans som man trodde och hoppades på. Kram!

• Anemon

Allfrida, vi har krävt 2 embryon tillbaka i Åbo vid ET( om det finns det att återföra dvs) och fått det vid två färskförsök och sedan även vid FET. Stå på er om det oavsett var ni forsätter om ni vill det och det inte finns några uppenbara fysiska problem för dig vid ev tvillinggraviditet. Jag har motiverat vårt krav med bl.a. just risken att embryona kanske inte överlever att frysas och att jag personligen varit med om just det med egna embryon och då vill man ju minimera alla risker som finns.

Ställ er i kö så länge så kan ni fundera och även kontakta ev andra kliniker under väntetiden också.

Själv avvaktar jag nu nästa frysförsök med att vänta på provsvar från Grekland. Har skickat mensblod till Serum för infektionstester. Hoppas nästan de hittar något! Blev gravid på 4:e ivf men MA, sedan biokemiskt på 5:e men aldrig gravid därefter. Då har jag sedan gjort 6-7 ivf till med egna ägg och nu 4 ÄD försök! 6 senaste försöken med immunsupport så något mer måste ju vara fel?! Det har ju fäst tidigare....grr....visserligen i min ungdom....ha, ha, innan jag passerade 40, där jag nu har ångest över att snart vara 42. Phu!

Någon annan som snart är på gång igen?

• Anemon
    NinaCamilla skrev 2015-03-02 22:27:57 följande:

Då ruvar jag 2 blastos med toppenkvalite. Tackar för alla lyckönskningar. Det behövs - lite sol och lycka mot vårt håll!

Härligt! Här hålla tummar och tår för er skull!
  • Anemon

Myra, missat lite att du var på gång nu! Håller tummarna att det går vägen nu! Själv hoppas jag på att bli ruvare nästa vecka igen. Det är dags för oss nu tycker jag! Vi kan väl få nojja över graviditetssymptom i stället för ålder i vår tycker jag ????

• Anemon

Nej då.....blir ingen ruvning nästa vecka! Får avbryta då jag utvecklat en follikel på 20 mm.....slemhinnan perfekt och treskiktad till ingen nytta! Så nu blir det Procren nästa vecka och börja om. Vill inte! Det tråkiga är bara att jag hade en follikel sist jag nedreglerade också så det känns som om min kropp gör precis som den vill och jag kanske inte blir ruvare i april hellerl! Grrr....bara så less på att allting tar sådan tid! Plus att min gynekolog nu också aviserat att han behöver ta mig som "privat" patient då landstinget inte godkänner fertilitetsvård utomlands.....ja antar att de flesta av er också har svårt att få ultraljud till vettiga priser!

• Anemon
    NinaCamilla skrev 2015-03-05 22:54:11 följande:

Anemon va tråkigt! Kan du inte prova på längre nedregleringsperiod t.ex 2-3 mån om du slipper follikel? Eller annat ämne? Det finns procren depot och synerale - kanske ämnet som du går nu passar inte.

Ja, funderar också på det. Vid IVF gjorde jag långa protokollet med Synarela utan problem så kanske värt att kolla om jag kan byta.

Alternativet är längre nedreglering med p-piler och Procren som inte känns så lockande. Funderar även på om det är värt att prova i Tack för din ansökan till tjänsten naturlig cykel eftersom jag fortfarande har ägglossning.
  • Anemon
    NinaCamilla skrev 2015-03-06 10:05:59 följande:

Anemon: Jag har alltid svarat bättre på längre nedreglering än på naturlig cykeln men jag har ju endometrios. Procren depot har varit den bästa. Första sprutan är hemsk med biverkningar men sedan har det stabiliserad sig med svettningar och så. Hoppas att du kommer vidare med behandlingar snart.

Jag mår egentligen inte speciellt dåligt av Procren. Har aldrig haft stora problem med svettningar och humör oavsett nedregleringsmetod men mår ändå bättre av enbart Progynon. Men det verkar lite som om min kropp nu gör lite som den vill helt enkelt. Men det gäller som sagt stygga tålamod i den här processen....det är bara det att det börjar tryta nu efter så många år...
  • Anemon

Känner så igen mig....undviker att tänka på det men är så rädd att det inte ska bli några barn för oss heller. Vi har kämpat i över 5 år med IVF/ÄD och nu känner jag att jag snart inte längre orkar hoppas även om alternativet ge upp inte finns (än)!

Vi blev gravida på vårt 4:e IVF försök men fick MA. Då, för 4 år sedan, tänkte jag att har vi lyckats bli gravida en gång så måste det ju gå på något sätt igen och jag såg ÄD som ett säkert sätt att lyckas om mina egna ägg skulle "svika". Nu vet jag att det inte finns några garantier efter ytterliggare 8-9 ivf försök och 4 ÄD. Jag vet nu också att jag har en gräns någonstans, jag vet dock bara att jag inte är där än men inte heller var gränsen går. Även vi är för gamla för adoption så den vägen har tyvärr aldrig varit aktuell för oss.

Men, det är lättare att hoppas för andra så jag hoppas nu åt er båda, Myra och NinaCamilla, även om ni inte vågar tro själva! Kram!

• Anemon

Myra och NinaCamilla, tänker på er! Det var inte så här det skulle gå! Så tråkigt att det inte gick vägen för er. Styrkekramar till er båda.

• Anemon

Det gäller att ha tålamod när man sysslar med det här! Usch, förra månaden började jag förbereda frysåterföring med att äta Progynon......fick avbryta pga cysta. Påbörjar nedreglering med Procren för 2v sedan, kontroll i går cysta kvar men E2 prov visar att den ej är hormonellt aktiv och att jag verkligen är nedreglerad men slemhinnan är för tjock! Inte idealiskt att fortsätta, mao måste avbryta igen. Nu ska jag helst göra en sonar.....ja en utökad kontroll av livmodern. Jag har gjort två sådana undersökningar tidigare så frågan är hur jag ska lyckas få en remiss till det nu när jag dessutom är 42 och inte får gå genom landstinget. Grrr arg på världen idag och det känns som om målet med allt är helt ouppnåeligt!

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011