• tm78

30+, planerar första barnet, tidigare missfall/MA, BIM juni?

Oj, vilken dramatik Draken! Vilken tur att det gick bra!

Heja Tabbs och ägget :)

Idag har vi varit på kliniken i Trondheim och fått “domen”. Vi är....tada! OFÖRKLARLIGT barnlösa. Det mesta ser helt normalt ut, förutom att jag har väääldigt lågt AMH-värde. Men det har ju egentligen ingen betydelse för om vi blir gravida eller inte, det betyder bara att jag kan “se fram” emot klimakteriet tidigt. Och så betyder det att det kan bli svårare att mogna fram tillräckligt många ägg vid IVF-behandling.

Gyn.läkaren menade att eftersom vi har försökt så länge utan att lyckas på egen hand + att jag har så lågt AMH-värde så var det bästa för vår del att sätta igån med IVF så fort som möjligt. Så om ca en vecka ska jag börja injicera äggstimulerande hormon... Och sedan är det bara att hålla tummarna för att många ägg mognar och framför allt att kvaliteten på dem är hög.

"Everything's gonna be ok in the end. If it's not ok; it is not the end..." Tack för det citatet Draken, det är det jag klamrar mig fast vid nu.
  • tm78
    Men jösses vad det händer saker här ja! Vilken tur att det bara var falskt larm CT, men som du själv säger så är det ju en ganska tydlig signal på att du ska trappa ner! Och det är ju absolut inget du ska behöva må dåligt för. Sköt om dig och skatten du har i magen!

Vad skönt att höra att du blir så väl omhändertagen Draken, och att du klarar att känna dig så lugn. Hoppas verkligen att bebisen stannar inne i några veckor till!

Intressant läsning om dhea, Tabbs! Jag vågar inte experimentera med något på egen hand nu när vi startar med IVF, men jag ska helt klart kolla upp det om IVF misslyckas.

Jag vet inte riktigt hur jag känner inför IVF... Lite tom egentligen. Det är ju bra att vi kan sätta igång så fort, men jag trodde faktiskt inte att vi skulle behöva ta det steget. Vi har ju blivit gravida en gång, så jag har hela tiden levt på hoppet om att det bara är stress runt hela grejen, och om vi bara får komma på utredning så släpper stressen lite. Istället fick jag veta att jag snart är en gammal kärring... Usch, det känns faktiskt inget vidare alls Men det positiva var ju att kvaliteten på mina ägg är normal, det är bara antalet som är lågt. Det räcker ju egentligen med ett enda bra ägg...
  • tm78

Men WOW! Grattis! NalleNalleNalle
    Jag är lika nyfiken som CT, berätta gärna mer när du orkar! Och lägg gärna ut en bild också såklart!
    Hoppas att både du och plutten mår bra! Kram {#emotions_dlg.flower}

• tm78

Draken! HUR går det?? Jag tänker så mycket på dig, och hoppas verkligen att ni mår bra hela lilla familjen! KRAM!

• tm78

Bara vi fick veta att allt är ok, så är det lugnt Glad Du tar givetvis den tiden du behöver, det är ju långt ifrån vi som är viktigast Tungan ute
    Men jag blev lite orolig att det var mycket komplikationer. Skönt att höra att lillkillen mår bra! Kram!

• tm78
    Men JLD! Vad är det som händer med dig? Vadå för komplikationer? Hoppas att allt ändå är “bra” och att du blir väl omhändertagen. Kram!

Ego: Jag skulle egentligen börjat med hormonsprutor idag, men efter mycket om och men och fram och tillbaka så bestämde vi oss i sista sekunden för att vänta en månad. Det är alldeles för mycket som sker runt den tiden som det skulle blivit äggplock, och vi kände att det blev lite för stressigt hela grejen. Vi behöver landa lite kände vi. Och så får vi ju en till chans att lyckas på egen hand - innan pengarna börjar rulla. IVF tömmer kontot ganska fort... Rynkar på näsan
  • tm78
    Draken, vad skönt att höra att det verkar gå så bra! Förstår att det är slitsamt med matning efter schema hela dygnet, men herregud vilken lycka det ändå måste vara att äntligen vara i mål!

CT: Lycka till på TUL imorgon. Det är säkert ingen fara med magen, Draken hade ju också liten mage! Men skönt att få det undersökt. Hoppas också att du blir sjukskriven så att du kan varva ner och ta hand om dig!

Tabbs: Jag vet att ni har varit på utredning, men jag minns inte vad resultatet blev sist? Är din sambo undersökt? Jag har blivit tipsad om valnötter annars, för “slöa simmare”. http://www.sciencedaily.com/releases/2012/08/120815151610.htm
    Jag matar min sambo med valnötter dygnet runt nu; har bakat valnötsbröd, gjort valnötsmüsli, valnötssmoothie och skickat med honom valnötter som snacks till jobbet... (min sambos prov var “nästan normalt”, det var många simmare, men en hel del av dem var ganska lata...)

Snöuggla: Jobbigt med sammandragningar, men skönt att du inte oroar dig så mycket för det. Hoppas att illamåendet inte håller i sig! Men det verkar vara vanligt att man mår illa igen i slutet av graviditeten?

JLD: Hoppas att allt går bra! Uppdatera oss när du orkar.

Jodå, man har tre “gratis” försök i Norge också (egenandel på 1500 varje gång + max 15 000 för medicinerna, som inte räknas in i det vanliga högkostnadsskyddet).  Men eftersom vi valde att gå till en privatklinik (och fick utredning direkt istället för att stå 5 månader i kö) så måste vi betala IVF-försöken själva. Det blir 26 000 per gång (+mediciner). Vi ska göra åtminstone ett försök på privatkliniken nu i höst, och så har vi samtidigt ställt oss i “den vanliga” IVF-kön, nu när vi är färdigutredda. Normal IVF-väntetid är runt 6 månader tror jag. Totalt sparar vi alltså ca 5+6 månader i tid på att gå privat, men får istället betala i pengar... Men tiden känns definitivt viktigare, speciellt med mina dåliga förutsättningar
  • tm78
    {#emotions_dlg.flower}BIM {#emotions_dlg.flower} 
    ca 2/10 tabbs
    ca 18/10 (sista BIM innan första IVF... HÅLL TUMMARNA!!), tm78

PlusPLUSPlus 
    11/2, JLD1979
    1/3 Draken 
    27/3 Snöuggla
    9/4 CT11

GravidGRAVID VECKAGravid 
    v36 JLD1979
    v30 Snöuggla
    v28 CT11   

Nalle BF Nalle 
    121021, JLD1979 
    121114, Draken 
    121203 Snöuggla 
    121220 CT

ÄppleCOMING UPÄpple 
    26/9 TUL, CT
    10/10 TUL Snöuggla

18/10 Gynläkarbesök forsatt utredning?
    ca 19/10 IVF-start, tm78

BabyFÖDDABaby
    Drakens lille son!! 
  • tm78
    KRAM Tabbs!! Jag förstår precis din förtvivlan Jag hoppas, som Draken, att du får ett konstruktivt läkarmöte nästa gång, så att ni kan komma vidare.
  • tm78
    Hej alla! Längesedan jag var inne här, men det sker så mycket just nu. Har haft övernattningsbesök i flera dagar, och dessutom så håller jag och sambon på att starta eget företag vid sidan om våra vanliga jobb. Plus att vi ska skaffa höns och håller på att bygga hönshus... Men det är skönt med lite kaos, då får man annat än bebisverkstad att tänka på Cool

CT: Hoppas att sjukskrivningen kan hjälpa så att du kan återhämta dig ordentligt! KBT kan kanske hjälpa också, även om du är lite skeptisk till det. Men man får väl ge det en chans Glad Skönt att höra att TUL gick bra också, även om den lill* är lite liten.

Draken: Gud vad mysigt att vara hemma! Och tänk, lill-killen är ju för sjutton redan 3 veckor! Lycka till på vägningen idag!

Tabbs: Det låter ju kanon med zonterapi! Och vad skönt att du har fått lite nytt hopp! Min akupunktör tycker att jag/vi ska prova det också, men vi har inte gjort det än. Kanske måste boka en tid snart då!

Snöuggla: Åh, det måste kännas skönt att ha sett den lilla igen, och veta att allt är bra! Visste ni att det var en flicka innan, eller fick ni veta det nu på TUL?

Ego: Jag är på ÄL+8 idag, och allt känns precis som vanligt. Så det sker nog inget mirakel denna månaden heller... Rynkar på näsan Jag ska testa på måndag morgon tänkte jag (ÄL+12), och sedan är det bara att gå till apoteket och hämta ut alla mediciner jag ska ha. Räknar med att jag startar på hormonbehandlingen ca onsdag/torsdag nästa vecka. Hu!
Svar på tråden 30+, planerar första barnet, tidigare missfall/MA, BIM juni?