Vem får vådnaden oftast?
Vem får vådnaden oftast?
Vad krävs för att få ensam vårdnad?
Syrran söker nu ensam vårdnad...
Hur lång tid tar det innan allt e klart?
Vem får vådnaden oftast?
Vad krävs för att få ensam vårdnad?
Syrran söker nu ensam vårdnad...
Hur lång tid tar det innan allt e klart?
Han ger sig inte. Utan ska fortsätta att jävlas.
Få enskild vårdnad och placera barnen i permanent fosterhem.
Föräldrarnas samarbetssvårigheter har för första gången varit avgörande för utfallet i en rättslig vårdnadstvist. Trots att bägge var lämpade som vårdnadshavare dömde Högsta Domstolen ensam vårdnad åt den ena föräldern, eftersom de ständiga konflikterna bedömdes som skadliga för barnet.
Domen rör en treårig flicka, där föräldrar har legat i tvist om vårdnaden i två omgångar. Den senaste tvisten avgjordes i Högsta domstolen i torsdags och har pågått sedan flickan var nio månader gammal.
HD dömde precis som hovrätten att mamman ska få ensam vårdnad av barnet trots att båda föräldrarna anses vara lämpliga att ta hand om flickan. Domen är en följd av en lagändring från 2006, där det slås fast att ”barnets bästa” ska vara avgörande för vårdnaden.
–Tidigare har man dömt gemensam vårdnad som ett sätt att mer eller mindre tvinga föräldrarna att samarbeta. I och med den här vägledande domen ska man inte behöva göra det längre, eftersom det inte alltid är lyckat för barnet. Gemensam vårdnad anses fortfarande vara det bästa för barnet, men är det långvariga konflikter så är gemensam vårdnad oförenligt med barnets bästa, säger mammans advokat Ia Sweger.
Lena Nyberg, som är barnombudsman, är glad över domen och hoppas att den ska leda till minskat lidande för barnen.
–Gemensam vårdnad är det bästa, men då måste föräldrarna kunna samarbeta. Vi har sett många gånger hur barn far illa av att komma i föräldrarnas skotteld. Förhoppningsvis leder den här domen till att föräldrarna lär sig hantera sina konflikter bättre, säger Lena Nyberg.
SvD sökte i går pappans advokat utan framgång.
jag va i tvist nyligen, dommaren sa något som fastna hos mig " men de finns inga polis anmälningar mot nån av er?"
de har ändrar det så att mamman inte får vårdnaden så lätt längre. de har blivit så stora på att pappan ska ha delad vårdnad..
hahahahaa.... om en mamma skulle va som mitt ex skulle hon inte ha delad vårdnad... mannen skulle få de direkt.....
Vad är det de bedömer efter?
Jag har läst i tråden att samarbetet är en viktig del och eventuellt om polisanmälningar finns. Tittar de på familjekonstellationer och ekonomi?