• Familjeliivsfinastenick

Hur PK är du?

Fler än 1 rätt. Ja du är för PK.

Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Hur PK är du?
  • Sven Erik Johansson
    Buster78 skrev 2011-05-16 18:06:47 följande:

0 rätt......

Glad 
  • Embla

0 rätt, men det var ingen överaskning. Jag är rätt samhällskritisk av mig och tycker och tänker inte något bara för att en auktoritet har sagt att "så är det".

Jag ska dock erkänna att fram till för bara ett par månader sedan trodde att PK var en neutral benämning och inte ett skällsord. Jag trodde att om någon var PK så överensstämde den personens åsikt(er) med opinionen, helt enkelt. Jag menar, tex åsikten om den självklara rätten till abort såg jag som PK, är den inte det? Eller är det bara vissa typer av åsikter som kan benämnas PK? Eller är det för att två åsiktsmotståndare använder begreppet för att diskreditera den andre? Upplys mig, ni åh allsmäktiga FL-skribenter.

• Tinnys

0 rätt, har i dag fått reda på att jag varken är pk eller wt, stor dag.

• grind
    Tummelisa skrev 2011-05-16 15:27:20 följande:
    Finns de som inte tänkt och säger "man kan inte säga negerbollar, det är inte rätt" och kallas PK

Sen finns det de som inte tänkt och säger "jag kallar det negerbollar om jag vill" och stolt lägger till "jag är inte PK"

Och sen kan man tänka "för mig är neger inget skällsord, utan bara en praktisk benämning för mörkhyade människor med krulligt hår. De flesta jag umgås med som är just negrer har heller inget emot att kalla negerbollar för chokladbollar". Tänkt och inte PK

Men sen kanske jag tänker steget längre att "kanske finns det ändå en del som ser ordet neger som ett skällsord även om inte jag gör det. Som med sig bär historien om det förslavade diskriminerade folket och som blir sårade av att höra ordet negerboll." Jag har aldrig varit förtryckt på det viset och kan inte sätta mig in i hur de känner. Däremot vet jag att det är förhållandevis lätt för mig att lära om mig till att kalla bollarna för just chokladbollar och egentligen spelar det mig ingen som helst roll om jag kallar dem chokladbllar i stället. Att kalla dem negerbollar bara för att hävda min rätt vore bara barnsligt. PK, men ändå genomtänkt åsikt, eller vad säger du grind?
    Ja, jag har samma inställning i den frågan.
  • Tummelisa
    grind skrev 2011-05-16 21:16:23 följande:
    Ja, jag har samma inställning i den frågan.
    Så alltså kan man ha PK-åsikter trots att man tänkt kritiskt och inte saknar tankeförmåga?
    För så lät det inte på dig i tidigare inlägg. Obestämd
  • grind
    Tummelisa skrev 2011-05-16 21:34:27 följande:
    Så alltså kan man ha PK-åsikter trots att man tänkt kritiskt och inte saknar tankeförmåga?
    För så lät det inte på dig i tidigare inlägg. Obestämd
    Finns väl ingen människa som inte har en PK åsikt. De jag syftar på som saknar tankeförmåga är de som bara har politiskt korrekta åsikter, eller snarare de som enbart har åsikter som överenstämmer med det 'politiskt korrekta' i deras omgivning.  

• LindaMJ
    MammaG skrev 2011-05-16 15:12:34 följande:
    Politiskt korrekt
    jaha då är jag väldans politisk korrekt jag hade 4 rätt
  • grind
    LindaMJ skrev 2011-05-16 22:48:23 följande:
    jaha då är jag väldans politisk korrekt jag hade 4 rätt
    Inga problem alls. Det är kvinnligt att vara politiskt korrekt. 
Svar på tråden Hur PK är du?