• Leija

    Nyfödd med snabb andning - erfarenheter?

    Min lille kille på 8 dagar har sen födseln haft problem med att han andas för fort. Normalt ligger en sån här liten på ca 40 andetag/minut, övre gränsen ligger på 60/min och min lille ligger på 80-90 andetag/min. Nu har vi tagit prover, gjort röntgen på lungor osv men inget hittades.. Men jag vill ju såklart veta varför det är såhär, så är det någon här som har erfarenhet av detta? När han äter blir han även blå/lila på fötterna och benet upp till knät ungefär. Det känns ju som att det borde finnas fler som varit med om samma sak?

  • Svar på tråden Nyfödd med snabb andning - erfarenheter?
  • challis777

    Och han har inte problem med hjärtat? Förmodar ju att det är kollat, men det var det första jag tänkte på...

  • Leija

    De Har kollat hjärtat vad jag vet, inte typ EKG eller ul på det, men det är kollat puls, syresättning osv. De har lyssnat på hjärtat med stetoskop.

  • challis777

    En kompis son hade exakt som du skriver. De skickades hem från BB, trots att mamman påpekat den snabba andningen. Vid hembesöket av BVC några dagar senare tar ssk mammans oro på allvar och de får åka till lasarettet och senare ambulanshelikpter till Lund. Pojken har hjärtproblem och man får operera, den första av flera operationer. HÄndelsen är Lex Mariaanmäld.  Han är även blå om händer, fötter och läppar. Vill absolut inte skrämma dig, men hoppas att du kan fråga de som kollat din son om de kollat ordentligt så att det inte är något med hjärtat.

    Det är säkert ingen fara men skulle jag vara du skulle jag ta det säkra före det osäkra.
    Lycka till.

  • MickisH

    Tycker dom borde göra ett ul på hjärtat. Om det är hjärtfel ex hål så hörs det inte alltid med stetoskop. Vill inte skrämma upp dig men vore nog bra att kolla.
    Har dom kollat syresättningen när han äter?

  • Leija

    Han är inte blå jämt utan när han äter bara, Inte heller varje gång han äter, jag ska till sjukhuset imorgon och överläkaren ska kolla på honom igen.... Är väl 4-5 läkare som kollat på honom, men ändå händer inget. Sist sa läkaren bara att det inte var något allvarligt fel... Men hur kan det då bli såhär ? Och att det inte böir bättre utan att det är samma hela tiden! Han hade en äkta knut på navelsträngen, men det borde väl inte ha något samband.... Men man blir ju orolig och jag vill ju ha svar på vad det kan vara... Jag tycker att det är lite väl hög andningsfrekvens för att bara vara något som han 'har för sig' utan anledning....

  • challis777
    Leija skrev 2011-05-15 23:03:57 följande:
    Han är inte blå jämt utan när han äter bara, Inte heller varje gång han äter, jag ska till sjukhuset imorgon och överläkaren ska kolla på honom igen.... Är väl 4-5 läkare som kollat på honom, men ändå händer inget. Sist sa läkaren bara att det inte var något allvarligt fel... Men hur kan det då bli såhär ? Och att det inte böir bättre utan att det är samma hela tiden! Han hade en äkta knut på navelsträngen, men det borde väl inte ha något samband.... Men man blir ju orolig och jag vill ju ha svar på vad det kan vara... Jag tycker att det är lite väl hög andningsfrekvens för att bara vara något som han 'har för sig' utan anledning....
    Skönt att ni ska till sjukhuset i morgon. Och att syresättningen var bra var ju positivt.

    Har han fått extra syrgas? Barnastma är ju jättevanligt, kanske "bara" är något sådant.
    Hoppas läkarna hittar orsaken i morgon. Som sagt, det är säkert inget allvarligt, men jag förstår om du är orolig. Man vill ju veta. Min son hade blåsljud på hjärtat när han föddes (i v. 35). Jag var såklart jättenervös innan de gjort alla undersökningar för att se att det inte vara något allvarligt.

    Lycka till i morgon, verätta hur det gått sen, håller tummarna för er!
  • MickisH

    4-5 läkare och inget ul? Min dotter har ett allvarligt hjärtfel (bara 1 kammare) som upptäcktes på lungröntgen. Tror inte din son har samma, då hade han blivit dålig redan men något är det ju som inte stämmer.
    Luna hade också snabb andning men det avfärdade sköterskorna med att hon hade kvar fostervatten i lungorna. Fattar inte hur dom kan uttala sig om det är allvarligt eller inte innan dom kollat allt. 
    Hoppas du kan få lite svar imorgon. Lycka till!

  • Leija

    Nä, det är ett jäkla skräp sjukhus man tillhör... Vi fick vänta 7 timmar för att komma till röntgen... Trots att det var akut prioriterat... Det som är gjort är att de räknar andetagen, kollar puls, syresättning och lyssnar på hjärta o lungor. Han är fin i färgen i övrigt, bara när han äter som han kan bli blå. Och då blir han inte det varje gång heller, utan mest då han äter mera intensivt liksom... På röntgen såg allt fint ut iaf, vet inte riktigt exakt vad de kollade då... Lite mkt information och massa funderingar och hela situationen gör att man glömmer hälften av vad de säger... Vad tycker ni jag borde be dem göra? Och är det någon som tror det kan bero på knuten?

  • MickisH

    Be om  (kräv) ett ul på hjärta, det går ganska snabbt om dom vet vad dom ska kolla efter. På röntgen brukar dom kolla efter tecken på lunginflammation, avvikelser osv men om det vore nått sånt borde dom ju sagt det.
    Tror inte knuten han hade påverkar hans andning eller att han blir blå men jag är ju inte utb läkare,  bara självlärd inom vissa områden ;)   

Svar på tråden Nyfödd med snabb andning - erfarenheter?