• Leija

Nyfödd med snabb andning - erfarenheter?

Min lille kille på 8 dagar har sen födseln haft problem med att han andas för fort. Normalt ligger en sån här liten på ca 40 andetag/minut, övre gränsen ligger på 60/min och min lille ligger på 80-90 andetag/min. Nu har vi tagit prover, gjort röntgen på lungor osv men inget hittades.. Men jag vill ju såklart veta varför det är såhär, så är det någon här som har erfarenhet av detta? När han äter blir han även blå/lila på fötterna och benet upp till knät ungefär. Det känns ju som att det borde finnas fler som varit med om samma sak?

• Svar på tråden Nyfödd med snabb andning - erfarenheter?
  • Kaosmamma

Jag har ju en väldigt andningspåverkad tjej. Hon har haft andningsfrekvens på 80-90 fast hon var över ett år.. Riktigt illa! Traumarummet och allt. Hur ser magen ut på din lille? Jobbas det för fullt där också? Ser man revbenen vid varje andetag? Är ni inlagda och vad ligger syret på? Vår dotters syre kunde gå ner till 78%. vi har massa problem med hennes andning och låg på sjukhus med svåra anfall 1-3 ggr per månad varje månad, nu med massiva mediciner klarar vi mer hemma. Detta var bara en snabbversion av henne. Hon har resurs och ass idag. MEN hennes problem Kim när hon var 5 månader, idag är hon nästan 3 år.. Det är astma. Men otroligt svår sådan. De har misstänkt annat och gör det fortfarande så hon vidareutreds... Vet att små kan ha brosk som är ofarligt men gör att de andas häftigare och låter som "grisar"! Kanske?

• Leija

var till läkaren idag.
    Tog crp o blodstatus som var bra.
    Ska dit på ons igen.

syresättningen är bra.
    läkaren tyckte vi skulle ge näsdroppar ;o)

Att han blir blå var ingen fara, det hade tydligen inget samband.

• Basilikan

Vår son andades också snabbt när han föddes. Vi låg några dagar på Neo och gjorde lungröntgen precis som ni.  Han hade lite höjd sänka och de hittade streptokocker i näsa och öron men de var inte säkra på om det var anledningen.  Det finns något som heter nyföddhetsXX? (Det var två år sedan så jag kommer inte riktigt ihåg) som beror på omogna lungor. Det går över av sig själv efter några dagar. För oss tog det längre tid. Vi blev utskrivna efter en vecka och då var det bättre men inte bra. Jag vet inte hur lång tid det tog innan det var normalt. Vi fick sondmata de första dagarna eftersom man gör sig av med extra energi när man andas fort och han fick antibiotika om det berodde på streptokockerna. 

• Leija

Tack för svar! jag håller tummarna för att det ska vara omogna lungor o att det går över av sig själv.

• Leija

Ska kolla med kamera i näsan imorgon, efter det ny röntgen och ul på hjärta nästa vecka.

• iser

min dotter andades väldigt snabbt och flämtigt vilket började några dagar efter förlossningen. Men det visade sig ganska snabbt att hon hade surt blod och var tvungen att kompensera syresättningen med andningen. Först misstänkte läkarna en ovanlig ämnesomsättningssjukdom men tillslut visade sig det att hon hade grav njursvikt och lättare leversvikt. Jag vet riktigt hur andningen, sura blodet och njurar och lever hänger ihop. I dag mår hon prima tack och lov. Hoppas de hittar vad som är fel med er son.

• Leija

de hittar inget fel alls! gjort massa undersökningar o den enda förklaringen de har är att hans lungor inte anpassat sig till livet utanför magen -typ.
    så nu avvaktar vi efter en intensiv vecka med mkt kontroller!

• Bilancia

Våran son föddes med tre hål i hjärtat och han andas ansträngt, och han är nu 2½ månad. Nu har jag ju inte räknat hans andetag, men de är mer ansträngda än vad de ska vara, han blir liksom andfådd lätt. Bröstkorgen åker in och man ser revbenen. Näsborrarna utvidgas vid varje andetag och han orkar inte amma i så långa stunder så det blir till att mata lite skvättar här och där. 
    Vi går på regelbundna undersökningar där vi får göra ultraljud på hjärtat så det tycker jag absolut du ska kräva att de gör. Tydligen så blir hans lungor ansträngda av detta, det har nåt med att göra att blodet trycker på för mycket till lungorna.

Hoppas verkligen de hittar ett svar snart åt er! 

Svar på tråden Nyfödd med snabb andning - erfarenheter?