• Leija

Nyfödd med snabb andning - erfarenheter?

Min lille kille på 8 dagar har sen födseln haft problem med att han andas för fort. Normalt ligger en sån här liten på ca 40 andetag/minut, övre gränsen ligger på 60/min och min lille ligger på 80-90 andetag/min. Nu har vi tagit prover, gjort röntgen på lungor osv men inget hittades.. Men jag vill ju såklart veta varför det är såhär, så är det någon här som har erfarenhet av detta? När han äter blir han även blå/lila på fötterna och benet upp till knät ungefär. Det känns ju som att det borde finnas fler som varit med om samma sak?

• Svar på tråden Nyfödd med snabb andning - erfarenheter?
  • Leija

De Har kollat hjärtat vad jag vet, inte typ EKG eller ul på det, men det är kollat puls, syresättning osv. De har lyssnat på hjärtat med stetoskop.

• Leija

Han är inte blå jämt utan när han äter bara, Inte heller varje gång han äter, jag ska till sjukhuset imorgon och överläkaren ska kolla på honom igen.... Är väl 4-5 läkare som kollat på honom, men ändå händer inget. Sist sa läkaren bara att det inte var något allvarligt fel... Men hur kan det då bli såhär ? Och att det inte böir bättre utan att det är samma hela tiden! Han hade en äkta knut på navelsträngen, men det borde väl inte ha något samband.... Men man blir ju orolig och jag vill ju ha svar på vad det kan vara... Jag tycker att det är lite väl hög andningsfrekvens för att bara vara något som han 'har för sig' utan anledning....

• Leija

Nä, det är ett jäkla skräp sjukhus man tillhör... Vi fick vänta 7 timmar för att komma till röntgen... Trots att det var akut prioriterat... Det som är gjort är att de räknar andetagen, kollar puls, syresättning och lyssnar på hjärta o lungor. Han är fin i färgen i övrigt, bara när han äter som han kan bli blå. Och då blir han inte det varje gång heller, utan mest då han äter mera intensivt liksom... På röntgen såg allt fint ut iaf, vet inte riktigt exakt vad de kollade då... Lite mkt information och massa funderingar och hela situationen gör att man glömmer hälften av vad de säger... Vad tycker ni jag borde be dem göra? Och är det någon som tror det kan bero på knuten?

• Leija

Det läkaren säger oxå är att det finns ibland ingen förklaring, och att han kan andas såhär bara för att, typ... Som att han gör det bara för att han gör det, typ.. Känns ju rätt så skumt bara att han andas såhär himla fort utan någon speciell anledning, mer än dubbelt så fort som det normala är liksom.

• Leija

Ja och ul är ju inget smärtsamt liksom... Självlärd är oftast den bästa läkaren, och man ska ju veta nästan själv vad som är fel för att få hjälp. Bm o läkare säger iaf att han ser ju så pigg och frisk ut i övrigt så de är inte oroliga. Det låter även rätt högt ibland när han andas, minns inte hur det lät när hans syskon var bebisar... Minnet är bra men väldigt kort!

• Leija

Jag är ju verkligen inte nöjd med det svaret heller, och att han andas fort för att typ aklimatisera sig eller vad man säger, det kan jag ta, om det är en dag eller två. Inte 8 dagar!

• Leija

Eftersom läkaren Säger att de ibland inte hittar förklaringen till varför något barn gör såhär, skulle det ju vara intressant att veta oxå om det verkligen finns något sånt barn.... Enligt vad jag kan läsa mig till och höra från andra så tyder ju snabb andning på att något är fel...

• Leija

Andningen är inte pipig direkt utan mer typ trög, väsande eller nåt.. Svårt att förklara, men det är inte ljudlös andning. Men det är ju inte så konstigt heller så mkt som han andas. Ibland andas han ju relativt normal frekvens, men det är ju kanske 1 av 25 gånger jag räknar. Annars ligger han på 80-90 och någon gång även över 90. Jag ska fråga läkaren vad han tror om hjärtat, och säga att det skulle kännas lugnare om det faktiskt kollades upp ordentligt, inte 'bara' koll på hur många andetag, syresättning och puls. Pulsen var dessutom låg, trots den höga andningsfrekvensen, men det var inget man behövde vara orolig för.

• Leija

var till läkaren idag.
    Tog crp o blodstatus som var bra.
    Ska dit på ons igen.

syresättningen är bra.
    läkaren tyckte vi skulle ge näsdroppar ;o)

Att han blir blå var ingen fara, det hade tydligen inget samband.

• Leija

Tack för svar! jag håller tummarna för att det ska vara omogna lungor o att det går över av sig själv.

• Leija

Ska kolla med kamera i näsan imorgon, efter det ny röntgen och ul på hjärta nästa vecka.

• Leija

de hittar inget fel alls! gjort massa undersökningar o den enda förklaringen de har är att hans lungor inte anpassat sig till livet utanför magen -typ.
    så nu avvaktar vi efter en intensiv vecka med mkt kontroller!

• Leija
    Bilancia skrev 2011-05-21 00:14:55 följande:
    Våran son föddes med tre hål i hjärtat och han andas ansträngt, och han är nu 2½ månad. Nu har jag ju inte räknat hans andetag, men de är mer ansträngda än vad de ska vara, han blir liksom andfådd lätt. Bröstkorgen åker in och man ser revbenen. Näsborrarna utvidgas vid varje andetag och han orkar inte amma i så långa stunder så det blir till att mata lite skvättar här och där. 
    Vi går på regelbundna undersökningar där vi får göra ultraljud på hjärtat så det tycker jag absolut du ska kräva att de gör. Tydligen så blir hans lungor ansträngda av detta, det har nåt med att göra att blodet trycker på för mycket till lungorna.

Hoppas verkligen de hittar ett svar snart åt er! 
    de har gjort massa undersökningar utan att hitta ngt. det enda på hjärtat var ett litet blåsljud, och det växer ju bort.
    dessutom är inte det ngt som påverkar andningen.
    läkarna väntar nu bara på att det ska bli bra av sig själv typ.

• Leija
    challis777 skrev 2011-05-21 21:02:58 följande:
    Det låter ju positivt
    Min son föddes ju också med blåsljud men det växte bort.
     Vi här inne har säkert gjort dig jätteorolig, men vi är bara rädda om dig och sonen.
    Snabb andning är ju en indikation på att ngt är fel och nu vet vi ju att det inte är ngt allvarligt, utan säkert bara att han inte riktigt anpassat sig till livet utanför magen.

hur har det påverkat era barn viktmässigt att de andats fort?
    går det mkt energi till det? 
  • Leija
    Bilancia skrev 2011-05-21 23:57:41 följande:
    Ska så små verkligen bara andas runt 40 andetag per minut? :-O Jag räknade idag för första gången, och min lilla kille ligger på 80-85 andetag per minut. Det är alltså mycket? Jag känner mig helt novis inom det här känner jag, men de har inte nämnt något om det när vi är inne och kollar hjärtat med jämna mellanrum. De säger bara att hans andning är ansträngd...

Ja, 80-85 är mkt. Du kan ju fråga om det när ni kollar hjärtat nästa gång. Min skrutt har börjat låta mer ansträngd i andningen på slutet nu, men tydligen har det ingen betydelse heller...
Svar på tråden Nyfödd med snabb andning - erfarenheter?