• Leija

Nyfödd med snabb andning - erfarenheter?

Min lille kille på 8 dagar har sen födseln haft problem med att han andas för fort. Normalt ligger en sån här liten på ca 40 andetag/minut, övre gränsen ligger på 60/min och min lille ligger på 80-90 andetag/min. Nu har vi tagit prover, gjort röntgen på lungor osv men inget hittades.. Men jag vill ju såklart veta varför det är såhär, så är det någon här som har erfarenhet av detta? När han äter blir han även blå/lila på fötterna och benet upp till knät ungefär. Det känns ju som att det borde finnas fler som varit med om samma sak?

• Svar på tråden Nyfödd med snabb andning - erfarenheter?
  • Leija

Det läkaren säger oxå är att det finns ibland ingen förklaring, och att han kan andas såhär bara för att, typ... Som att han gör det bara för att han gör det, typ.. Känns ju rätt så skumt bara att han andas såhär himla fort utan någon speciell anledning, mer än dubbelt så fort som det normala är liksom.

• challis777
    Leija skrev 2011-05-15 23:39:11 följande:
    Det läkaren säger oxå är att det finns ibland ingen förklaring, och att han kan andas såhär bara för att, typ... Som att han gör det bara för att han gör det, typ.. Känns ju rätt så skumt bara att han andas såhär himla fort utan någon speciell anledning, mer än dubbelt så fort som det normala är liksom.
    ...och att han gör det i 8 dagar!? Nej, nöj dig inte med den förklaringen, de ska kolla honom tills de vet vad det är, inte komma med sånt skitsnack!
  • MickisH

Bara för att dom inte alltid hittar en förklaring betyder inte att det inte finns någon. Måste vara ansträngande för honom att andas så snabbt hela tiden.
    Håller tummarna för er.
    Var hård mot läkarrna om du kan, visa att du inte tänker nöja dig med "vi vet inte vad det är så vi struntar i det"
    Jag har fått kämpa för min dotters vård trots att hon har sin diagnos. Tjata- det lönar sig oftare än man tror.

• Leija

Ja och ul är ju inget smärtsamt liksom... Självlärd är oftast den bästa läkaren, och man ska ju veta nästan själv vad som är fel för att få hjälp. Bm o läkare säger iaf att han ser ju så pigg och frisk ut i övrigt så de är inte oroliga. Det låter även rätt högt ibland när han andas, minns inte hur det lät när hans syskon var bebisar... Minnet är bra men väldigt kort!

• Leija

Jag är ju verkligen inte nöjd med det svaret heller, och att han andas fort för att typ aklimatisera sig eller vad man säger, det kan jag ta, om det är en dag eller två. Inte 8 dagar!

• challis777

Har han pipig andning?

Skriv upp lite nu, om hur många andetag han tar, hur det låter lite om hur och när han blir blå- Det ärju ju så lätt att man glömmer när man väl är där. Blir han blå efter nästa måltid kan du ju ta bilder och ta med tills i mrgon så de får se. Skriv upp lite frågor om du kommer på nu. Kan vara bra att vara förberedd.
    Läkare har ju en tendens att de kan låta övertygande och så kommer man på hemma igen vad man BORDE ha sagt och frågat.

• Leija

Eftersom läkaren Säger att de ibland inte hittar förklaringen till varför något barn gör såhär, skulle det ju vara intressant att veta oxå om det verkligen finns något sånt barn.... Enligt vad jag kan läsa mig till och höra från andra så tyder ju snabb andning på att något är fel...

• Leija

Andningen är inte pipig direkt utan mer typ trög, väsande eller nåt.. Svårt att förklara, men det är inte ljudlös andning. Men det är ju inte så konstigt heller så mkt som han andas. Ibland andas han ju relativt normal frekvens, men det är ju kanske 1 av 25 gånger jag räknar. Annars ligger han på 80-90 och någon gång även över 90. Jag ska fråga läkaren vad han tror om hjärtat, och säga att det skulle kännas lugnare om det faktiskt kollades upp ordentligt, inte 'bara' koll på hur många andetag, syresättning och puls. Pulsen var dessutom låg, trots den höga andningsfrekvensen, men det var inget man behövde vara orolig för.

• NatalieJóh

Våran kille har också andats ganska tätt vad jag anser det. Frågade om detta på bb när vi var där men avfärdades precis som du. Jag hade läst att dom Inte bör ta fler än 60 andetag/minut. Men jag har inte märkt något annat på vår son, aldrig blå någonstans el så och jag tycker fortfarand eatt han har en tätare andning är vad vi anda har. Men nu när jag läser era andras svar blir jag änna orolig. Kanske jag borde be dom kolla upp det mer ändå?

Jag vill bara säga att här finns en som har de likadant! :) Men mig magkänsla säger att det inte är något fel. Hoppas jag har rätt, men ska nog ändå ta upp de på bvc tror jag.. :S

Svar på tråden Nyfödd med snabb andning - erfarenheter?