Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?

Kojbe skrev 2011-05-15 22:04:07 följande:
    Nej men om jag förstått rätt är du inte 14 längre....Har du egna barn du vill ska råka ut för det du gjorde?
    Enda sätter o få stopp på någon som gör andra illa är att anmäla det för förr el senare hamnar de bakom lås och bom.
    Mina barn skulle aldrig få träffa honom själva. Skulle jag anmäla honom idag skulle flera släktingar som nu blivit gamla bli allvarligt sjuka. Lägg av med att vara anklagande. Jag valde det alternativ som fungerade bäst i min situation.
  • Här och nu
    Kojbe skrev 2011-05-15 22:02:03 följande:
    Ja absolut
    En person som utnyttjats sexuellt har nog med att läka från det.
  • Här och nu
    ForReal skrev 2011-05-16 00:27:47 följande:
    Håller med! Har varit med om liknande så snälla, 
    Kojbe skrev 2011-05-15 22:04:07 följande:
    Nej men om jag förstått rätt är du inte 14 längre....Har du egna barn du vill ska råka ut för det du gjorde?
    Enda sätter o få stopp på någon som gör andra illa är att anmäla det för förr el senare hamnar de bakom lås och bom.
    Ursäkta men du har inte ett dugg rätt att kalla oss som blivit utsatta för medskyldiga. Är du helt från vettet eller? Tror du inte vi hade berättat om det varit så jävla lätt att bli trodd? Snälla, skippa skitsnacket om du inte själv varit med om det. Och efter man fyllt 25 så kan han dessutom inte bli dömd, tro mig jag har faktiskt berättat för polisen efter det men så är det. Punkt.
    Tack för det! Inboxa mig gärna om du vill prata om det.
  • Här och nu
    HäxanSurtant skrev 2011-05-15 23:51:14 följande:
    Precis min åsikt. Jag har haft min beskärda del av pedofiler i mitt liv OCH om en av dom utsätter min dotter så kommer jag döda. Jag sitter hellre inburad x antal ord för mord/vållande till annans död och kan se mitt barn i ögonen efteråt!
    Tror inte att barn skulle vilja att jag dödade någon och om sitter inne får man ju inte ens ha hand om sitt barn.Mina barn vet att vuxna som gör hemska saker är sjuka och behöver hjälp.
  • Här och nu
    Dorian Ertymexx skrev 2011-05-16 11:51:25 följande:
    Beror på vad du menar. Såvitt jag vet är inte återfallsrisken till brott vidare hög, däremot kan man ju inte göra något åt läggningen.
    Nej och man vet inte heller om de som inte börjat utöva läggningen börjar göra det.
  • Här och nu
    Shirin85 skrev 2011-05-16 12:20:02 följande:
    Hur ska man veta att personen utsätter andra barn för samma sak?
    Om NÅGON vet att en pedofil begår övergrepp så är det ens skyldighet att anmäla.
    Men jag skulle aldrig se den utsatta som medskyldig om den inte anmäler, den har INGEN skuld och ska inte ta ansvar för något som pedofilen gör.
    Visst skulle man vilja att alla anmälde, men av ett barn förväntar jag mig inte det.
    Sannolikheten att barnet går och bär det inom sig är större eftersom de kommer mycket skuld och skam med övergreppet. 
    Sen så är det också så att STÖRSTA delen av "pedofilI" brott utförs i hemmet av en far, farbror, moster, gammal bekant till familjen osv, det blir mer komplicerat då.
    Har även utsatts för misshandel nyligen och skulle jag anmäla hade livet blivit sjufalt värre, så man bör veta vad man pratar om. Jag har aldrig känt skuld o skam för nåt av det våld jag utsatts för,men att anmäla hade förvärrat saken.
  • Här och nu
    Kojbe skrev 2011-05-16 21:08:42 följande:
    Nej det är tråkigt att samhället väljer *mörka* gång på gång o tom anklagar ofrren för att vilja förstöra *suck* allt för att slippa ta itu med problemen o erkänna det finns något problem.
    Nej de kommer ju inte sluta för de blir anmälda men om fler vågar anmäla så måste de ju ta till sig det är något fel på personen ifråga om mer än en vågar säga ifrån o nej det är absolut inte lätt för någon som är offer för något sådant för just det faktum att det brukar vara någon nära bekant el släkting gör ju det hela ännu mer oförståbart o man har enorma skuld och skamkänslor på trots av man är offret och inte förövaren. Sjukt men sant.

Därför JAG väljer säga att JAG hade gjort vad jag kunnat för att se till den personen fick ett levande helvete  om jag hade fått veta någon var ett så lågt sjukt kräk rätt el inte det är vad jag skulle göra..
    Man kan inte veta vad man hade gjort förrän man varit i situationen.
  • Här och nu
    Här och nu skrev 2011-05-16 21:14:19 följande:
    Man kan inte veta vad man hade gjort förrän man varit i situationen.
    Låter så fint med att anmäla så polisen får ögonen på förövaren, men blir man inte trodd blir livet ett ännu större helvete och det är med hänsyn till den risken man måste välja.
  • Här och nu
    grind skrev 2011-05-17 07:05:29 följande:
    Läste du inte vad han/hon skrev?

"Av samma anledning som heterosexuella vuxna någon gång kollar porrfil,bilder eller har sex"

Det är också som Nikkili säger. Alla män har kollat på poll regelbundet eller gör det nu. De som inte har gjort det är så få att de inte finns någon anledning att nämna dem i sammanhanget.

Skillnaden är att det är olagligt att inneha barnporr.
  • Här och nu
    ForReal skrev 2011-05-17 02:17:52 följande:

Och men det är DITT val, men det är inte så du har uttryckt dig tidigare öht. Då har du sagt att man ska anmäla annars är man medskyldig om fler utsätts, det står verkligen så i ditt inlägg och det får jag ju gå på.

Jag berättade tillslut för min familj vilket jag ångrar djupt idag... jag gjorde det av just den anledningen att jag kände mig "dum" som inte berättade, trots att jag visste att det inte skulle mottas särskilt bra. Det gjorde det inte heller och några hot och telefonterror-år senare kan jag konstatera att allt blev värre och gubben går fri. Säg därför aldrig åt någon som blivit utsatt att det är deras skyldighet att anmäla, det kan ofta bli värre för många men bättre för ingen.

Och nej polisen kommer inte hålla ögonen på denne person bara för att den får anmälningar, det funkar liksom inte så. Bevis eller så är man oskyldig, och det är ju så ett rättssamhälla bör vara trots allt.

Mycket klokt!
  • Här och nu
    ForReal skrev 2011-05-17 02:08:09 följande:

OK så du anser alltså att jag som 11-åring borde ha gått och anmält gubbfan, eftersom det ska ske direkt. Och eftersom jag inte ens förstod vad som hade hänt så är jag alltså medpedofil.

Du är tamejfan inte klok i huvet! Det fanns inga bevis heller, så inget hade ju ens kunnat spärra in gubben. Din universallösning att anmäla så åker de allihop in i finkan bara för att man anklagar dem, är verkligen helt unik. Du är den mest kränkande person jag någonsin stött på i ett forum. Får hoppas att dina barn inte råkar ut för något liknande så de slipper bli anklagade av dig för medskyldighet.

Precis. Mitt ex har begått både misshandel,hemfridsbrott o frihetsberövande under efter vårt förhållande. Att anmäla hade orsakat att förklara för barnen varför pappa ev. skulle sitta inne, en massa hjälp i hemmet pga. barn med handikapp, hot om att bli anmäld för diverse hitta på saker o påfrestningen därav,även om han inte hade nåt att komma med. Fler hot och dåligt samarbete kring barnen. Behöver jag fortsätta?
  • Här och nu
    Waldo skrev 2011-05-17 07:21:57 följande:

Ser till att han flyttar så jävla långt där ifrån det bara går

Med våld, om jag behöver

Jag har en nära släkting som blev våldtagen som barn, hon är tonåring nu. Hon är skadad för livet och kommer aldrig kunna få barn. Vad det gjort med henne mentalt vet vi fortfarande inte omfattningen om.

Hade jag varit hennes förälder,  om hennes pedofil flyttat granne med mig, hade jag dödat honom utan att blinka

Den som utövar våld för att nån annan gjort det är inte mycket bättre. Tror inte ett spår på att man är beredd att hamna i fängelse, straffregistret med allt vad det innebär osv.
  • Här och nu
    grind skrev 2011-05-17 07:50:23 följande:
    Nu diskuterade vi porr, inte barnporr. 
    Pedofiler tänder bla. på barn.
Svar på tråden Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?