• BaraLillaKarin

Är det ok av en lärare att säga så här?

Hej, är ny här och har lagt samma fråga på ett annat forum. Gillade inte svaren så mycket så jag frågar er med

Var på stora sonens skola för att hämta honom idag. Blev kvar rätt länge efter skoltiden då jag väntade på min sambo som skulle hämta oss.

Hade mina andra barn med mig oxo 2 pojkar som är rätt vilda. De sprang omkring och kastade tegelstenar och hade sig och sket i att jag sa åt dem.

Sen kom stora sonens lärare cyklandes på sin cykel och stannade och pratade. Vi snackade om lite allt möjligt mellan himmel och jord, om hans privatliv och min man och så.

En av sönerna började lägga en massa saker på lärarens cykel och hjul, inga tunga saker men ändå. Till slut sa läraren, på skoj antar jag: Om du har sönder min cykel slår jag dig medvetslös!

Tycker ni det är ok att säga så? Sonen det rör sig om är fyraoetthalvt annars och han blev inte ledsen.

Han sa också att han inte ville ha den sonen med sig hem över helgen för han var klar med den åldern hos barn. Hans egna är mellan 13 och 21 typ.

Vi hörs rätt mycket på mejlen så jag vet ju att han är en fin person.

Vad tycker ni? Ok eller?

• Svar på tråden Är det ok av en lärare att säga så här?
  • Grätchen

Han kanske hade en dålig dag?
    Sonen alltså.

• mithrandil

Inte okej. enligt mig.
    Man säger inte "slår dig medvetslös" till ett barn, hur irriterande barnet än kan vara och hur lite man än menar det.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • BaraLillaKarin
    Grätchen skrev 2011-05-13 21:16:24 följande:
    Han kanske hade en dålig dag?
    Sonen alltså.
    Nej han är typ alltid sån. Läraren var på bra humör också.  Kommer ju höras med honom snart igen för vi ska ses i helgen men jag vet inte om jag borde säga något eller bara skita i det?
  • BaraLillaKarin
    mithrandil skrev 2011-05-13 21:17:38 följande:
    Inte okej. enligt mig.
    Man säger inte "slår dig medvetslös" till ett barn, hur irriterande barnet än kan vara och hur lite man än menar det.
    Tror du inte sonen fattade att det var skoj? Han verkade inte alls bli ledsen.
  • Grätchen
    BaraLillaKarin skrev 2011-05-13 21:20:23 följande:
    Har du frågat sonen om HUR han upplevde hela situationen?
    Jag upplever den som hotfull.
  • mithrandil
    BaraLillaKarin skrev 2011-05-13 21:20:23 följande:
    Skoj och skoj.. anser inte sånt vara skoj för fem öre.
    din son kanske inte ens förstod vad det betydde?
    vet en 4åring om vad medvetslös är?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • IsDimma

Tycker inte att man som vuxen, lärare eller ej, säger så till ett barn. Oavsett om man har en dålig dag eller ej.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Hädvigg

Det låter lite hårt tycker jag, även om han skojade  

• IsDimma

Fast sen kan jag väl tycka att du borde sagt åt sonen innan läraren ska behöva göra det. Men det är en annan fråga.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • BaraLillaKarin
    Grätchen skrev 2011-05-13 21:23:50 följande:
    Har du frågat sonen om HUR han upplevde hela situationen?
    Jag upplever den som hotfull.
    Nej jag har inte frågat men han verkar inte bry sig.
    mithrandil skrev 2011-05-13 21:24:31 följande:
    Skoj och skoj.. anser inte sånt vara skoj för fem öre.
    din son kanske inte ens förstod vad det betydde?
    vet en 4åring om vad medvetslös är?
    Kanske inte men han fattade nog att det handlade om att bli slagen i huvudet.
Svar på tråden Är det ok av en lärare att säga så här?