Inlägg från: BaraLillaKarin |Visa alla inlägg
  • BaraLillaKarin

Är det ok av en lärare att säga så här?

Hej, är ny här och har lagt samma fråga på ett annat forum. Gillade inte svaren så mycket så jag frågar er med

Var på stora sonens skola för att hämta honom idag. Blev kvar rätt länge efter skoltiden då jag väntade på min sambo som skulle hämta oss.

Hade mina andra barn med mig oxo 2 pojkar som är rätt vilda. De sprang omkring och kastade tegelstenar och hade sig och sket i att jag sa åt dem.

Sen kom stora sonens lärare cyklandes på sin cykel och stannade och pratade. Vi snackade om lite allt möjligt mellan himmel och jord, om hans privatliv och min man och så.

En av sönerna började lägga en massa saker på lärarens cykel och hjul, inga tunga saker men ändå. Till slut sa läraren, på skoj antar jag: Om du har sönder min cykel slår jag dig medvetslös!

Tycker ni det är ok att säga så? Sonen det rör sig om är fyraoetthalvt annars och han blev inte ledsen.

Han sa också att han inte ville ha den sonen med sig hem över helgen för han var klar med den åldern hos barn. Hans egna är mellan 13 och 21 typ.

Vi hörs rätt mycket på mejlen så jag vet ju att han är en fin person.

Vad tycker ni? Ok eller?

• Svar på tråden Är det ok av en lärare att säga så här?
  • BaraLillaKarin
    Grätchen skrev 2011-05-13 21:16:24 följande:
    Han kanske hade en dålig dag?
    Sonen alltså.
    Nej han är typ alltid sån. Läraren var på bra humör också.  Kommer ju höras med honom snart igen för vi ska ses i helgen men jag vet inte om jag borde säga något eller bara skita i det?
  • BaraLillaKarin
    mithrandil skrev 2011-05-13 21:17:38 följande:
    Inte okej. enligt mig.
    Man säger inte "slår dig medvetslös" till ett barn, hur irriterande barnet än kan vara och hur lite man än menar det.
    Tror du inte sonen fattade att det var skoj? Han verkade inte alls bli ledsen.
  • BaraLillaKarin
    Grätchen skrev 2011-05-13 21:23:50 följande:
    Har du frågat sonen om HUR han upplevde hela situationen?
    Jag upplever den som hotfull.
    Nej jag har inte frågat men han verkar inte bry sig.
    mithrandil skrev 2011-05-13 21:24:31 följande:
    Skoj och skoj.. anser inte sånt vara skoj för fem öre.
    din son kanske inte ens förstod vad det betydde?
    vet en 4åring om vad medvetslös är?
    Kanske inte men han fattade nog att det handlade om att bli slagen i huvudet.
  • BaraLillaKarin
    IsDimma skrev 2011-05-13 21:27:38 följande:
    Fast sen kan jag väl tycka att du borde sagt åt sonen innan läraren ska behöva göra det. Men det är en annan fråga.
    Det gjorde jag men sonen sket i vad jag sa och läraren hade ingen dålig dag. Han var på bra humör, vi skrattade och pratade lite om våra familjer och att vi skulle ses i helgen och så så han var inte alls arg.
  • BaraLillaKarin
    Hädvigg skrev 2011-05-13 21:29:02 följande:
    BaralillaKarin

Har du inte startat en tråd om det här på CM också??? cafemaze.se/t2690 
    Ja fast jag gillade inte svaren som jag skrev i TS.
  • BaraLillaKarin
    mithrandil skrev 2011-05-13 21:30:14 följande:
    Jag undrar lite vad ditt syfte med denna tråden var?

Hur vet du att han fattade att slå dig medvetslös handlar om att bli slagen i huvudet?
    Tror inte en 4åring kan göra en sån koppling.
    Nej det kanske han inte kan. Jag gissar bara. Fast läraren gjorde en liten gest med handen i luften som ett litet bonk. Syftet med tråden är väl att jag vill veta vad andra tycker och om jag kanske ska säga något till läraren när vi ses nu eller bara låta det vara.
  • BaraLillaKarin
    Selfish Geene skrev 2011-05-13 21:34:55 följande:
    inte ok, men om du inte upplevde att läraren verkligen hotade barnet så tycker jag inte att det är så mycket att hänga upp sig på.

Satsa tiden och energin på att fostra barnen istället  
    Jag upplevde det inte som om han hotade barnen. Han är en jättefin person och vi mejlar rätt mycket och pratar mycket och visar kort och så. Fostrar barnen gör jag men de vill inte alltid bli fostrade tydligen.
  • BaraLillaKarin
    mithrandil skrev 2011-05-13 21:38:27 följande:
    Jag hade definitivt sagt ifrån om någon hade sagt så till något av mina barn. Jag hade kanske inte skällt på personen i fråga, men jag hade sagt att jag inte uppskattar att någon säger så, även om det inte ligger något allvarligt hot bakom. Det är inte okej att hota barn, på skoj eller på allvar.
    Nej jag vill ju att de ska ha bra kontakt så jag kanske får lägga fram det lite fint i så fall.
  • BaraLillaKarin
    Selfish Geene skrev 2011-05-13 21:41:03 följande:
    men.. Vad är problemet?
    Problemet är att jag vet ju att han är fin men vet sonen det och är det okj att säga så oavsett om man är fin eller inte? Eller problem och problem det är väl mer en tanke.
Svar på tråden Är det ok av en lärare att säga så här?