• phillie12

IVF-gravida med BF i Dec/Jan

Aaaaargh! Gud vad irriterande! Förstår verkligen att du blir arg! Man förstår inte ibland hur folk kan vara så himla okänsliga! Någon jäkla finkänsla får det finnas ibland! Tycker du gjorde helt rätt, kanske borde du be broren prata med sin fru också?

Läs min blogg: www.orattvisan.blogg.se - en blogg om livet med IVF och betraktelser på vägen!
  • phillie12

Åh, vad mysigt med tvillingar! Hur kommer det sig att ni fick tillbaka två? Jag är nyfiken för vi har fått så dåligt befruktningsresultat bägge gångerna så jag har liksom tyckt att de lika gärna kan slänga in båda två då eftersom den andra aldrig har gått att frysa, menmen! 

AKIG, jag köper inga mammakläder, använder bara mina tråkiga svarta trikåkjolar. Har en randig att variera med också och så någon i en annan färg. Har aldrig jeans eller byxor i vanliga fall så det saknar jag inte men funderar på att köpa ett par mammajeans bara för att variera mig och fick då tips om H&M's. Däremot har jag köpt mammaleggings och mammastrumpbyxor på både Åhléns och H&M, det blir ju lite dyrt men är värt det eftersom jag hatar när de vanliga sitter mitt på magen nu, det blir inte snyggt och väldigt obekvämt när de rullar ner som en liten korv! 

Usch och fy vilket trauma Myggan! Förstår dig helt! Gjorde också så när jag åt gravidsushi och började noja över laxen, pratade med giftcentralen som sa: "Se det som att du är med i ett lotteri och har du inte vunnit förut, så lär du inte vinna den här gången heller!" Haha, så skönt sagt. Plus att mammor i Japan nog inte tänker på sånt, sa hon! ;) Jag har däremot helt slutat matgoogla. Mår bara så dåligt av det och tror man kan hitta skit i det mesta. Dessuotm känner jag att jag har bra koll på vad man får och inte får äta men blir jag osäker kollar jag såklart upp det. Fast nu tycker jag lite att vafan. Om det exempelvis är salmiak som barnet tydligen kan få damp av så tänker jag att jag äter om jag vill ha, men med måtta! 

Läs min blogg: www.orattvisan.blogg.se - en blogg om livet med IVF och betraktelser på vägen!
  • phillie12

Jahl, åh, vad bra att ni fick båda och fantastiskt att bägge klarade sig! :) Underbart! 

Idag har vi varit på RUL! Och alles gut! Jag var ju så nervös att jag höll på att dö innan! Hade hjärtklappning och var helt yr! Och barnmorskan (bästa Britt-Marie) ba: "NÄÄÄÄJÄÄÄÄ, slösa inte energi på det!" typ, haha, hon är så jäkla skön! Iaf, först gick hon igenom ansiktet, ingen gomspalt. Sen magsäcken, den var fin och urinblåsan också. Sen hjärnan, då blev jag nervös igen! Men den såg perfekt ut! Sen hjärtat - ännu mer nervös, men det såg också perfekt ut med fyra kammare och allt! Sen frågade vi efter könet och fick veta att vi väntar en FLICKA! Tänk vad sjuuuukt att man kan känna det på sig så starkt! De senaste dagarna har vi till och med kallat henne för hon! :) Vi kom mitt i ett gympapass så vi fick tyvärr inga bra profilbilder, men vi kunde ju se att hon såg perfekt ut ändå! :D Lägger ut bilder och fullständig redogörelse på bloggen imorgon! 

• phillie12

Tack så jättemycket alla! 

Eileen, vad häftigt att han fick en kick i örat! Ååh, vad jag (och sambon) längtar! Men fy vad hemskt det verkar det där med karpaltunnelsyndrom, det måste vara en mardröm?! Men om läkarna säger att du måste operera, då måste du nog det. Och jag är säker på att de tar full hänsyn till lillen i magen! 

Myggan, jag har också stödstrumpor, det är sjukt najs! Kör det hela tiden på jobbet. men jag har såna tunna diskreta i strumpbyxmaterial som funkar bra under leggingsen. Var det bra med vattengympa? Jag ska snart börja på gravidyoga men funderar på vattengympa också för att få lite kondition. Läste någonstans att en förlossning är som att springa en mara och DET har jag ju INTE kondition till kan jag ju säga! ;) 

Htsny, du ska se att allt är bra med henne, hon är nog lugn bara och säger han att han kan höra kan han nog det! :) Man hör ju trots allt skillnad mot en vuxens hjärta! 

Idag var vi inne på cura igen för en säkerhetscheck för att lugna mig. De är fasiken underbarast i världen där! Vi fick höra lilla tjejens hjärta och trots att det tog henne någon minut att hitta hjärtat så hörde faktiskt sambon med toarulle igår igen, kort men han hörde! 

• phillie12

Hej hopp! Nu låter jag som en besserwisser men eftersom inte jag har någon aning citerar jag bara vår ul-barnmorska på cura (som är den enda i sverige som skrivit en lärobok om ul) och vad hon sa angående IVF och BF. Sen vet jag ju inte om hon har rätt, men ändå. ;) Hon sa iaf att man gjort undersökningar om huruvida det är IVF-datumet eller ul-måtten man ska gå efter och att man då kommit fram till att det oftast är ul-datumet som stämmer och att det är detta man ska gå efter. Hon emnade att det beror på att embryot liksom kan stanna upp i växten en eller ett par dagar innan det växer vidare och att det därför är skillnad. Hon menade också att man ju mäter alla barn oavsett hur de bliev till och att det ju är det man går efter. Vidare sa hon nu sist att man går efter det första datumet man fått (det man fick på KUB:et) eftersom barn är mer lika varndra ju tidigare det är och nu den här tiden börjar de bli naturligt olika stora. Sen vet jag inte ritkigt, det datumet vi fick på KUB:en var ju inte det första vi fick utan det första vi fick var 2/1, sen fick vi 2/1 igen och på KUB 6/1. Enligt IVF-datumet är det den 5/1 så vi vet inte riktigt. I smyg (på appar och sånt) går vi fortfarande efter IVF-datumet eftersom vi "tjänar" en dag på det ;) även om vi vet att det är KUB-datumet vi ska gå efter. 

Angående stödstrumproan och stödstrumpbyxorna köpte jag faktiskt dem på ge-kås, men jag vet att det märket säljs i butiker som t.ex Triumph fast då betydligt dyrare. Tror de har svarta tantvarianter på apoteket också, men då är de ju lite tjockare.  

• phillie12

Vi ska ha en retrovagn! Väntar på att den rätta ska dyka upp, men det är svårt. En att "glida" med ;) och så har vi fått en praktisk vanlig en av några vänner. Babyskydd kommer vi nog hyra när vi behöver det, vi bor ju i stan och åker inte bil så ofta. 

• phillie12

Hmm, tycker det är konstigt att du gått från 70A till 80A, en 80A är i kupan som en 70C. Eller en 75B. Har du växt mycket i omkretsen? Isånafall hade det säkert räckt med 75B (svarar i kupa till en C) så kanske det hade känts bättre? Jag har (än sålänge) bara växt i kupa och ska gå från 70B till 70C. Har jobbat med underkläder så jag är lite fascistisk med det där ;) och det vanligaste felet folk gör är att gå upp i omkrets istället för kupa. 

• phillie12

Hehe, det är fasen inte lätt. Det är en hel vetenskap det där. Som tur är har jag en kompis som fortfarande jobbar med det som kan hjälpa mig med amningsbehåar och sånt sen. Phew. 

Hur går det, har ni andra köpt mycket bebiskläder? Jag tycker dte är jättesvårt för allt jag vill köpa är så dyrt och så blir jag snål och köper inget istället! Haha!  

• phillie12

Haha,ja, det brukar vara så att man går med fel ända tills man får hjälp. Jag hade fel och blev "rättad" när jag började jobba i dne butiken (det var en Triumph-butik) och det ABSOLUT vanligaste felet är att folk har 75B eller C fast de egentligen borde ha 70. Och folk som har stora bröst har oftast 80 i omkrets fast de borde ha större kupa (ändå upp till E) med mycket mindre omkrets. Jag hade en tjej som var supersmal som hade typ 80C men när vi mätte så skulle hon haft 65E! 65 finns ju typ inte! Men dte är ju inte så konstigt att man gör dessa felen, om man tittar på behåar som säljs på H&M så säljs de ju BARA i 75 som minsta, så sjukt störigt. 

Jag har också spanat in en del kläder på tradera, men kan inte köpa förrän lönen kommer! :)

Jag har gått upp 4 kg än  sålänge, vad jag har förstått är det ganska lite? Så 2-3 kilo låter ju gött att slippa undan med! Hur mycket har ni andra gått upp? Jag gick upp ganska mycket under IVF-perioderna också, men det räknar jag såklart inte med, det får jag ta itu med sen! ;) 

• phillie12

Oj! Har de? Men då är det sääääkert med minikupor också? ;) 

Ja, det är nog bra att få hjälp med det, det är alla kvinnors rätt! :) Tror att det är bra att få hjälp med amningsbehå också, DET är en djungel! 

Svar på tråden IVF-gravida med BF i Dec/Jan