Saaaraa skrev 2011-04-06 08:36:43 följande:
Tack för svaren!
Just nu är jag föräldraledig med barn nummer två, 1 år gammal, och har även ett tredje barn på väg. Syskonen kommer alltid kunna leka med varanda.
De som jag känner som har barn har sina barn på heltid på förskola, och jobbar/pluggar själva. Tid och ork tycks inte räcka till efter dagens jobb.
ÖF går vi till men där är det mest mindre barn, men som ni skrev - det kanske inte spelar så stor roll.
Jag gick inte på förskola när jag var liten och klarade mig utmärkt, men just eftersom att hon gått en tid och utvecklats så pass mycket så känns det som om att jag tar ifrån henne någonting om jag har henne hemma. Troligtvis gör jag ju inte det, men det känns så.
Alla barn utvecklas, även hemma. Det är väl inget konstigt att språket tagit fart. Det är ju just den åldern. Språket utvecklas inte bättre på dagis, studier har visat att det är interaktionen mellan två parter, barn och förälder tex, som är det viktiga för den språkliga utvecklingen. Helt ologiskt att tro att stora barngrupper skulle bidra till exceptionellt bra språkutveckling.
Som ovan redan sagt, dagis är inte nödvändigt. Det är något som är till för föräldrar, för att man ska kunna arbeta osv, inte för barnens utvecklings skull. Vill du läsa lite om ämnet kan jag tipsa om tex "tid för barn" av Kågeson, och "Förskolan för de allra minsta, på gott och ont" av Khilbom mfl.
Till skillnad från Lövet så tror jag inte ens att man behöver ränna på aktiviteter stup i kvarten och jag tror absolut att även hemmabarn kan bli överstimulerade (det blir min dotter ganska lätt) men ett normalt socialt vardagsliv räcker gott. Är man inte så social av sig så kanske man behöver jobba lite extra för det iofs, beroende på barn.
De som går på dagis träffar vi förövrigt på helgerna istället, går utmärkt det också