Inlägg från: varfördåför |Visa alla inlägg
  • varfördåför

Om man inte vill ha barnen på dagis alls...?

JAg går mot strömmen som vanligt :-P

Nää, men är man nog driven och verkligen vill göra detta (skita i förskolan) så gårdet garanterat alldelens utmärkt, men man bör ju ha ett stort nätverk och även tycka om att göra aktiviteter som badhus, lekparker och öppnaförskolan.

Jag tror att man gör dem en björnkänst om man har dem hemma och tror att mamma duger i alla längen och att mamma är allt de behöver för då blir det jobbigt att börja fk, tror jag. Samspelet mellan barn, lärsig barn genom att vara med barn, det går inte att lära dem som vuxen.

Jag hade min älsta hemma i drygt ett år och jag har dem hemma åtta-tio veckor varje sommar, men då de får börja om på dagis och i skolan så är de så lyckliga, för det är riktigt roligt att gå på dagis. Dagis är inte enbart av ondo även om det kan framstå så här på fl.

nepp... kan inte stava... sorry!
  • varfördåför
    Saaaraa skrev 2011-04-06 08:36:43 följande:
    Tack för svaren!

Just nu är jag föräldraledig med barn nummer två, 1 år gammal, och har även ett tredje barn på väg. Syskonen kommer alltid kunna leka med varanda.

De som jag känner som har barn har sina barn på heltid på förskola, och jobbar/pluggar själva. Tid och ork tycks inte räcka till efter dagens jobb.

ÖF går vi till men där är det mest mindre barn, men som ni skrev - det kanske inte spelar så stor roll.

Jag gick inte på förskola när jag var liten och klarade mig utmärkt, men just eftersom att hon gått en tid och utvecklats så pass mycket så känns det som om att jag tar ifrån henne någonting om jag har henne hemma. Troligtvis gör jag ju inte det, men det känns så.
    jag ahr ju fyra så de bord eju ha någon att leka med hemma också men syskon är en sak, vänner som bara är vänner är en annan. Du har ett annat samspel med andra människor än med syskon. Såklart kan de leka och har super roligt med avrandra, men du måste lära dig sammarbete och hänsyn på ett annat sätt med en utomstående vän. Lillebror kör man ju bara över om man vill, han stannar ju ändå

Jag lägger ingen värdering i hur du gör, jag tror att de flästa känner själv vad som funkar oav. Man kan ju tex ha 15h i veckan istället för 45h det gör stor skillnad på många plan

det om att börja fk tror jag är annars nu, jag vet ju inte hur gammal du är, men då jag avr liten så gick väl hälften dagis, en fjärdedel dagmamma och rästen var hemma, så då var det så pass många som inte varit på dagis så skillnaderna blev inte så markanta, men nu går ju i princip alla på dagis iaf 15h och då blir skillnaden jätte stor då de kommer till fk. Dels känner många varandra redan från dagis och sedan har de ett annat sätt att hävda sig än barn som inte varit i dessa stora grupper.
  • varfördåför
    vittra skrev 2011-04-06 09:50:18 följande:
    Men alltså, känner du någon som isolerar sitt barn hemma innanför fyra väggar med bara sin mamma som sällskap? NÅGON????
    ja, självklart kan vi dra det till ytterligeheter, och helt ärligt så änne rjag en sådan, men dethar inte med saken att göra.

Även om jag är ute med min unge 24/7 så är det inte säkert att vi interagerar med andra eller hur?
  • varfördåför
    vittra skrev 2011-04-06 10:02:23 följande:
    Har iofs svårt att se hur det är möjligt, men ok. Då är det nog inte så bra att ha barn nej. Barn behöver naturligtvis träffa andra människor, barn och vuxna! I olika sociala sammanhang och situationer. Men det behövs inte förskolan för det!

I helgen ska vi på dop tex. Ett bra tillfälle att "öva" socialt samspel i en lite annorlunda situation. Sociala situationer dyker upp mer eller mindre dagligen, för de flesta normala människor.
    jag fattar inte varför du hettsar dock, jag har varit saklig och gett min syn på saken, jag ahr aldrig påstått att hon måste ha dagis eller att hon gör fel eller att hon kommer misslyckas kapitalt. Jag har gett heller en annan synvinkel och jag har sagt att alla gör som de vill och jag tror att de alra flästa väljer rätt. Vill du bråka så finns det garanterat bättre trådar för det, vill du bråka med just mig så finns jag också i adra trådar där jag garanterat varit mindre saklig än i denna.
  • varfördåför
    morochmer skrev 2011-04-06 10:05:29 följande:
    Våra barn har alltid varit hemma med oss och ändå haft vänner, utveklats bra legat bland de främsta i klassen när de börjat skolan. Jag förstår inte vad dagis skulle kunnat bidra med för gott.
    det beror mycket på vad du är för person själv. Det finns ju faktiskt föräldrar so är superbra föräldrar, pedagogiska osv men som inte kan leka tex, och då behöver kasnke barnet någon annan för att stimulera den biten, och då KAN dagis vara bra. som exempel bara.
  • varfördåför
    morochmer skrev 2011-04-06 10:09:13 följande:
    ja, om barnet inte får leka med någon eller han några vänner då är det lämpligt med både förskola och annan hjälp till föräldrarna.
    jag är ju av den tron också att man behöver vuxenstyrda lekar ibland och har du inte den förmågan själv så är det bra om andra har.

Men alla gör som de vill, jag ahr inte sagt något annat, jag har inte ens försökt få folk att ha dagis, men dessa pk trådar där man bara för säga en sak annars är man dum i huvet känns så tradiga. då skulle vi haft ett forum som hette klubben för inbördes...

jag svarade på ts fråga.
  • varfördåför
    Saaaraa skrev 2011-04-06 10:15:20 följande:
    Vill bara förtydliga att jag inte tänker isolera barnen och låta dom enbart leka med varandra.

Vi har bestämt att hon går denna termin ut, och efter sommarledigt kommer hon att vara hemma. Vi testar hur det går att hon är hemma under hösten och sen får vi se hur det blir efter nyår.
    låter som en bra plan så gjorde vi med äldsta sonen också
  • varfördåför
    vittra skrev 2011-04-06 10:16:48 följande:
    Tycker inte det var särskilt sakligt att få det att låta som att det är supersvårt att tillgodose barnets sociala behov, kalla det björntjänst och att hemmaföräldrar aldrig låter barnet träffa andra människor samt insinuera att barn som inte är på förskolan i stora barngrupper får svårare i skolan och att skillnaderna blir jättestora! Det finns ingen som helst grund för sådana antaganden!
    jo om man har barn i skolan och har sett det så finns det grund, men det är säkert olika också.
  • varfördåför
    morochmer skrev 2011-04-06 10:17:04 följande:
    Varför behöver barn vuxenstyrda lekar?
    jag tror att de är utväcklande, jag tror att man läg genom lek, och jag tror att man kan lära barn massor av saker genom vuxenstyrda lekar. Barn lär mycket av att leka med varandra utan vuxna också, men det är på olika plan, olika saker. Pedagogiken har gått så långt fram sedan 70-80talet då många av oss gick på dagis.
  • varfördåför
    morochmer skrev 2011-04-06 12:16:35 följande:
    På vilket sätt är det "utväcklande" med vuxenstyrd lek? Och sedan skrev du inte att det var bra eller nyttigt utan att barn BEHÖVER det. så kan du svara litet tydligare på varför de behöver det?
    jag skrev inte att de BEHÖVER det jag skrev jag JAG TROR att de behöver det.

Därför att olika barn har olika behov och de flästa förskolor har tillgång till special pedagoger som kan se dessa behov och hjälpa barnen i gruppen, JAG TROR att det är bra för barn att blki bekräftade i leken och att en vuxen är med ibland och säger saker som "nu tror jag maja menade att ni skulle göra så här, var det så du menade maja!?" osv och JAG TROR att detta är srskilt viktigt för barn mellan 3 och fem år.
  • varfördåför
    livsmedel skrev 2011-04-06 12:26:38 följande:
    Ursäkta om jag lägger mig i nu men..

Att man lär genom lek är självklart då samspel och kommunikation är grund för små barn lärande. Ibland kan man som vuxen behöva gå in i leken för att få barn att se andra perspektiv och lära sig mer saker. Nu säger inte jag att det är tvungen att det just behöver vara en pedagog som utmanar barnen till detta utan det är även något man kan göra hemma.

Och till en annan sak.
    Jag önskar att jag också kunde vara hemma med mitt barn men jag studerar just nu till just förskollärare och är en av dem som tror på att barn utvecklas enormt genom att gå i förskola. Förskolan har ändrats markant sen 70-talet och nu har den t.o.m en egen läroplan, vilket säger en del om verksamheten.

Men TS, ha ditt barn hemma om du har möjlighet till det!
    Lycka till.
    tack för att du uttrycker dig åt mig då jag uppenbarligen inte kan göra mig föstådd

Jag har sett i förskolan hur duktiga pedagogerna många gånger är och vilken stor hjälp det är för vissa barn som annars kanske hade hamnat lite vid sidan av
  • varfördåför
    morochmer skrev 2011-04-06 12:30:22 följande:
    Jag gillar också bokstaven Ä.

Du tror alltså att det är viktigt att vara en normalt funtad förälder som bryr sig om sitt barn. Då är vi på samma linje.
    Är det att du själv saknar den förmågan som gör att du tror att det inte är självklart för hemmavarande föäldrar att tillgodose sina barns behov?
    jag hoppas att dina ev barn gå på dagis och lär sig hur man uppförsig mot andra människor. extremt låg nivå på det där inlägget.
  • varfördåför
    morochmer skrev 2011-04-06 12:35:33 följande:
    Barn som skulle hamnat vid sidan av om de inte gick i förskola?
    Ja, klarar man inte av att ge sitt barn allt det barnet behöver för att utveklas och må bra . Då ska sammhället ingripa.

Men att dra in det i denna diskussion känns onödigt. Förutsätter du att ts inte kan tillgodose sitt barns behov?
    om de inte fick hjälp att komma in i leken. Är det ett medvetet val att inte läsa allt jag skriver bara för att få komma med spydigeter eller?
  • varfördåför
    vittra skrev 2011-04-06 12:40:08 följande:
    Jag är av tvärtom åsikt att det är väldigt svårt att se varje enskilt barns behov på förskolorna idag, allra helst när barngrupperna faktikst är så stora som de är. Och det är inte alls säkert att en eventuell specialpedagog är till någon som helst hjälp! Har man läst avhandlingen "Kompletterande anknytningsperson på förskola" så inser man hur svårt det faktiskt är i praktiken, allra helst för barn med ett extra stort behov av just bekräftelse.

Förövrigt kan jag absolut inte se kopplingen du gör mellan bekräftelse - förskola. Hur i hela friden får du det till att sådana bekräftelser är omöjliga att få med föräldern???
    såklart är ju allt relativt och det beror på vilken förskola, vilken barn grupp vilka pedagoger osv. och då jag säger bekräftelse så manr jag inte i det stora hela utan just i den leken, just i det ögonblicket.

jag har aldrig i ett enda inlägg sagt att ts eller någon annan inte skulle vara kapabel att klara det, jag har sagt att det KAN vara svårt och att jag tror att förskolan fyller än stor funktion till skillnad mot dagisarna som bara var förvaring då vi var små.
  • varfördåför

Om vu utgår från att samhället är perfect, alla barn har samma förutsättningar och samma grund att stå på, ingen är olika, ingen har mer eller mindre behov av något, ingen behöver mångfald för att förstå att alla egentligen är lika oavsett utseende eller andra "problem" (eftersom där inga finns).

Sedan utgår vi ifrån att alla föräldrar aoutomatiskt blir grymt pedagogiska och engagerade och uppfinningsrika  då de får barn, så håller jag med er.. förskolan behövs inte, vi kan återgå till att ha dagis som förvaring då föräldrarna jobbar. Det finns inget behov av förskola.

• varfördåför
    vittra skrev 2011-04-06 12:52:48 följande:
    Som sagt så är jag övertygad om att detta är betydligt lättare med föräldern än i stora barngrupper, inte tvärtom. Du kanske ska ta och läsa lite om hur förskolornas utformning faktiskt påverkar barn? Du får det att låta som att det är skitsvårt med de mest grundläggande, automatiska funktionerna! Medan det i själva verket är i den institutionaliserade miljön som detta blir svårt eftersom det inte längre kan ske naturligt.
    det har ju garanterat med ens egna upplevelser att göra vad man har för åsik i frågan, jag ahr aldrig försökt framställa något som sanningar utan som mina åsikter.

Jag ahr sett barn både i dagismiljö, skol miljö och hem miljö, på nära håll. Jag har sett på förskolan hur pedagogerna hjälper de barn som inte ricktigt vågar att komma in i gruppen och accepteras på samma premisser som alla andra. Jag har sett barn i hemmiljö där föräldrar tussar ihop barn som inte vill leka men som måste för att dte inte finns andra barn att till gå. Jag har sett föräldrar som tycker att barn kan lösa alla konflickter själva (många kan de lösa själva och skall också göra det, men ibland är det inte läge och jag tror att en utbildad pedagog bedömer detta bättre) och problemet har blivit betydligt större än nödvändigt.

och jag har sett barni skolan där ingen ingriper, varken föräldrar eller fröknar och då kan det blir riktigt fruktansvärt.

Jag säger fortfarand einte att det enda rätta är förskola och jag anser att ts vist borde kunna klara att ha sitt barn hemma. Det kan man tydligt se om man orkar läsa mina inlägg. MEN jag vill att även den andra sidan av saken skall vara synlig.
  • varfördåför
    vittra skrev 2011-04-06 12:55:42 följande:
    Jo behovet av förskola finns.
    För förälderna! Inte för barnen!

Så som du skriver så skulle ingen unge ha vare sig fantasi, initiativrikedom eller upptäckarglädje (vilket ju också är på väg att kvävas allt mer) eftersom föräldrarna skulle styra allt.
    Ja.. dagis/förvaring då föräldrarna är på jobbet menar du, för den förskola jag pratar om som berikar barnens liv, den finns ju inte? och behövs inte då föräldrarna gör det bätre själva?

vars skrev jag det då?
Svar på tråden Om man inte vill ha barnen på dagis alls...?