Saaaraa skrev 2011-04-06 08:36:43 följande:
Tack för svaren!
Just nu är jag föräldraledig med barn nummer två, 1 år gammal, och har även ett tredje barn på väg. Syskonen kommer alltid kunna leka med varanda.
De som jag känner som har barn har sina barn på heltid på förskola, och jobbar/pluggar själva. Tid och ork tycks inte räcka till efter dagens jobb.
ÖF går vi till men där är det mest mindre barn, men som ni skrev - det kanske inte spelar så stor roll.
Jag gick inte på förskola när jag var liten och klarade mig utmärkt, men just eftersom att hon gått en tid och utvecklats så pass mycket så känns det som om att jag tar ifrån henne någonting om jag har henne hemma. Troligtvis gör jag ju inte det, men det känns så.
jag ahr ju fyra så de bord eju ha någon att leka med hemma också
men syskon är en sak, vänner som bara är vänner är en annan. Du har ett annat samspel med andra människor än med syskon. Såklart kan de leka och har super roligt med avrandra, men du måste lära dig sammarbete och hänsyn på ett annat sätt med en utomstående vän. Lillebror kör man ju bara över om man vill, han stannar ju ändå
Jag lägger ingen värdering i hur du gör, jag tror att de flästa känner själv vad som funkar oav. Man kan ju tex ha 15h i veckan istället för 45h det gör stor skillnad på många plan
det om att börja fk tror jag är annars nu, jag vet ju inte hur gammal du är, men då jag avr liten så gick väl hälften dagis, en fjärdedel dagmamma och rästen var hemma, så då var det så pass många som inte varit på dagis så skillnaderna blev inte så markanta, men nu går ju i princip alla på dagis iaf 15h och då blir skillnaden jätte stor då de kommer till fk. Dels känner många varandra redan från dagis och sedan har de ett annat sätt att hävda sig än barn som inte varit i dessa stora grupper.