• Saaaraa

Om man inte vill ha barnen på dagis alls...?

Dottern(3 år) har gått på förskola i drygt tre månader. Har säkert varit sjuk minst halva tiden, helt normalt vad jag förstår det...

Jag kommer att vara hemma i flera år men har henne där pga att hon ska utvecklas och stimuleras bättre. Har märkt att tex talet blivit otroligt mycket bättre under dessa månader.

Nu funderar jag faktiskt på att ha barnen hemma helt istället, och strunta i förskolan helt och hållet. Vad missar barnet då? Tänker på utveckling och så... Är det dumt att ha barnet hemma?

Vad kan man göra för stimulansens skull? finns inte så många barn i den åldern som är hemma, och man vill ju att barnet ska kunna leka med jämnåriga också.

Någon som har haft barnen hemma helt får gärna komma med råd!

M 071208. H 100227. Bebis BF aug/sept.
  • Svar på tråden Om man inte vill ha barnen på dagis alls...?
  • morochmer

Våra barn har alltid varit hemma med oss och ändå haft vänner, utveklats bra legat bland de främsta i klassen när de börjat skolan. Jag förstår inte vad dagis skulle kunnat bidra med för gott.

• varfördåför
    vittra skrev 2011-04-06 10:02:23 följande:
    Har iofs svårt att se hur det är möjligt, men ok. Då är det nog inte så bra att ha barn nej. Barn behöver naturligtvis träffa andra människor, barn och vuxna! I olika sociala sammanhang och situationer. Men det behövs inte förskolan för det!

I helgen ska vi på dop tex. Ett bra tillfälle att "öva" socialt samspel i en lite annorlunda situation. Sociala situationer dyker upp mer eller mindre dagligen, för de flesta normala människor.
    jag fattar inte varför du hettsar dock, jag har varit saklig och gett min syn på saken, jag ahr aldrig påstått att hon måste ha dagis eller att hon gör fel eller att hon kommer misslyckas kapitalt. Jag har gett heller en annan synvinkel och jag har sagt att alla gör som de vill och jag tror att de alra flästa väljer rätt. Vill du bråka så finns det garanterat bättre trådar för det, vill du bråka med just mig så finns jag också i adra trådar där jag garanterat varit mindre saklig än i denna.
    nepp... kan inte stava... sorry!
  • varfördåför
    morochmer skrev 2011-04-06 10:05:29 följande:
    Våra barn har alltid varit hemma med oss och ändå haft vänner, utveklats bra legat bland de främsta i klassen när de börjat skolan. Jag förstår inte vad dagis skulle kunnat bidra med för gott.
    det beror mycket på vad du är för person själv. Det finns ju faktiskt föräldrar so är superbra föräldrar, pedagogiska osv men som inte kan leka tex, och då behöver kasnke barnet någon annan för att stimulera den biten, och då KAN dagis vara bra. som exempel bara.
  • morochmer
    varfördåför skrev 2011-04-06 10:07:48 följande:
    det beror mycket på vad du är för person själv. Det finns ju faktiskt föräldrar so är superbra föräldrar, pedagogiska osv men som inte kan leka tex, och då behöver kasnke barnet någon annan för att stimulera den biten, och då KAN dagis vara bra. som exempel bara.
    ja, om barnet inte får leka med någon eller han några vänner då är det lämpligt med både förskola och annan hjälp till föräldrarna.
  • Saaaraa

Vill bara förtydliga att jag inte tänker isolera barnen och låta dom enbart leka med varandra.

Vi har bestämt att hon går denna termin ut, och efter sommarledigt kommer hon att vara hemma. Vi testar hur det går att hon är hemma under hösten och sen får vi se hur det blir efter nyår.

M 071208. H 100227. Bebis BF aug/sept.<3
  • varfördåför
    morochmer skrev 2011-04-06 10:09:13 följande:
    ja, om barnet inte får leka med någon eller han några vänner då är det lämpligt med både förskola och annan hjälp till föräldrarna.
    jag är ju av den tron också att man behöver vuxenstyrda lekar ibland och har du inte den förmågan själv så är det bra om andra har.

Men alla gör som de vill, jag ahr inte sagt något annat, jag har inte ens försökt få folk att ha dagis, men dessa pk trådar där man bara för säga en sak annars är man dum i huvet känns så tradiga. då skulle vi haft ett forum som hette klubben för inbördes...

jag svarade på ts fråga.
  • vittra
    varfördåför skrev 2011-04-06 10:05:31 följande:
    jag fattar inte varför du hettsar dock, jag har varit saklig och gett min syn på saken, jag ahr aldrig påstått att hon måste ha dagis eller att hon gör fel eller att hon kommer misslyckas kapitalt. Jag har gett heller en annan synvinkel och jag har sagt att alla gör som de vill och jag tror att de alra flästa väljer rätt. Vill du bråka så finns det garanterat bättre trådar för det, vill du bråka med just mig så finns jag också i adra trådar där jag garanterat varit mindre saklig än i denna.
    Tycker inte det var särskilt sakligt att få det att låta som att det är supersvårt att tillgodose barnets sociala behov, kalla det björntjänst och att hemmaföräldrar aldrig låter barnet träffa andra människor samt insinuera att barn som inte är på förskolan i stora barngrupper får svårare i skolan och att skillnaderna blir jättestora! Det finns ingen som helst grund för sådana antaganden!
  • morochmer
    varfördåför skrev 2011-04-06 10:15:45 följande:
    jag är ju av den tron också att man behöver vuxenstyrda lekar ibland och har du inte den förmågan själv så är det bra om andra har.

Men alla gör som de vill, jag ahr inte sagt något annat, jag har inte ens försökt få folk att ha dagis, men dessa pk trådar där man bara för säga en sak annars är man dum i huvet känns så tradiga. då skulle vi haft ett forum som hette klubben för inbördes...

jag svarade på ts fråga.
    Varför behöver barn vuxenstyrda lekar?
  • varfördåför
    Saaaraa skrev 2011-04-06 10:15:20 följande:
    Vill bara förtydliga att jag inte tänker isolera barnen och låta dom enbart leka med varandra.

Vi har bestämt att hon går denna termin ut, och efter sommarledigt kommer hon att vara hemma. Vi testar hur det går att hon är hemma under hösten och sen får vi se hur det blir efter nyår.
    låter som en bra plan så gjorde vi med äldsta sonen också
  • varfördåför
    vittra skrev 2011-04-06 10:16:48 följande:
    Tycker inte det var särskilt sakligt att få det att låta som att det är supersvårt att tillgodose barnets sociala behov, kalla det björntjänst och att hemmaföräldrar aldrig låter barnet träffa andra människor samt insinuera att barn som inte är på förskolan i stora barngrupper får svårare i skolan och att skillnaderna blir jättestora! Det finns ingen som helst grund för sådana antaganden!
    jo om man har barn i skolan och har sett det så finns det grund, men det är säkert olika också.
Svar på tråden Om man inte vill ha barnen på dagis alls...?