• Saaaraa

Om man inte vill ha barnen på dagis alls...?

Dottern(3 år) har gått på förskola i drygt tre månader. Har säkert varit sjuk minst halva tiden, helt normalt vad jag förstår det...

Jag kommer att vara hemma i flera år men har henne där pga att hon ska utvecklas och stimuleras bättre. Har märkt att tex talet blivit otroligt mycket bättre under dessa månader.

Nu funderar jag faktiskt på att ha barnen hemma helt istället, och strunta i förskolan helt och hållet. Vad missar barnet då? Tänker på utveckling och så... Är det dumt att ha barnet hemma?

Vad kan man göra för stimulansens skull? finns inte så många barn i den åldern som är hemma, och man vill ju att barnet ska kunna leka med jämnåriga också.

Någon som har haft barnen hemma helt får gärna komma med råd!

M 071208. H 100227. Bebis BF aug/sept.
  • Svar på tråden Om man inte vill ha barnen på dagis alls...?
  • varfördåför
    morochmer skrev 2011-04-06 10:17:04 följande:
    Varför behöver barn vuxenstyrda lekar?
    jag tror att de är utväcklande, jag tror att man läg genom lek, och jag tror att man kan lära barn massor av saker genom vuxenstyrda lekar. Barn lär mycket av att leka med varandra utan vuxna också, men det är på olika plan, olika saker. Pedagogiken har gått så långt fram sedan 70-80talet då många av oss gick på dagis.
    nepp... kan inte stava... sorry!
  • morochmer
    varfördåför skrev 2011-04-06 10:19:57 följande:
    jag tror att de är utväcklande, jag tror att man läg genom lek, och jag tror att man kan lära barn massor av saker genom vuxenstyrda lekar. Barn lär mycket av att leka med varandra utan vuxna också, men det är på olika plan, olika saker. Pedagogiken har gått så långt fram sedan 70-80talet då många av oss gick på dagis.
    På vilket sätt är det "utväcklande" med vuxenstyrd lek? Och sedan skrev du inte att det var bra eller nyttigt utan att barn BEHÖVER det. så kan du svara litet tydligare på varför de behöver det?
  • varfördåför
    morochmer skrev 2011-04-06 12:16:35 följande:
    På vilket sätt är det "utväcklande" med vuxenstyrd lek? Och sedan skrev du inte att det var bra eller nyttigt utan att barn BEHÖVER det. så kan du svara litet tydligare på varför de behöver det?
    jag skrev inte att de BEHÖVER det jag skrev jag JAG TROR att de behöver det.

Därför att olika barn har olika behov och de flästa förskolor har tillgång till special pedagoger som kan se dessa behov och hjälpa barnen i gruppen, JAG TROR att det är bra för barn att blki bekräftade i leken och att en vuxen är med ibland och säger saker som "nu tror jag maja menade att ni skulle göra så här, var det så du menade maja!?" osv och JAG TROR att detta är srskilt viktigt för barn mellan 3 och fem år.
  • livsmedel
    morochmer skrev 2011-04-06 12:16:35 följande:
    Ursäkta om jag lägger mig i nu men..

Att man lär genom lek är självklart då samspel och kommunikation är grund för små barn lärande. Ibland kan man som vuxen behöva gå in i leken för att få barn att se andra perspektiv och lära sig mer saker. Nu säger inte jag att det är tvungen att det just behöver vara en pedagog som utmanar barnen till detta utan det är även något man kan göra hemma.

Och till en annan sak.
    Jag önskar att jag också kunde vara hemma med mitt barn men jag studerar just nu till just förskollärare och är en av dem som tror på att barn utvecklas enormt genom att gå i förskola. Förskolan har ändrats markant sen 70-talet och nu har den t.o.m en egen läroplan, vilket säger en del om verksamheten.

Men TS, ha ditt barn hemma om du har möjlighet till det!
    Lycka till.
  • morochmer
    varfördåför skrev 2011-04-06 12:21:34 följande:
    jag skrev inte att de BEHÖVER det jag skrev jag JAG TROR att de behöver det.

Därför att olika barn har olika behov och de flästa förskolor har tillgång till special pedagoger som kan se dessa behov och hjälpa barnen i gruppen, JAG TROR att det är bra för barn att blki bekräftade i leken och att en vuxen är med ibland och säger saker som "nu tror jag maja menade att ni skulle göra så här, var det så du menade maja!?" osv och JAG TROR att detta är srskilt viktigt för barn mellan 3 och fem år.
    Jag gillar också bokstaven Ä.

Du tror alltså att det är viktigt att vara en normalt funtad förälder som bryr sig om sitt barn. Då är vi på samma linje.
    Är det att du själv saknar den förmågan som gör att du tror att det inte är självklart för hemmavarande föäldrar att tillgodose sina barns behov?
  • morochmer
    livsmedel skrev 2011-04-06 12:26:38 följande:

Att man lär genom lek är självklart då samspel och kommunikation är grund för små barn lärande. Ibland kan man som vuxen behöva gå in i leken för att få barn att se andra perspektiv och lära sig mer saker. Nu säger inte jag att det är tvungen att det just behöver vara en pedagog som utmanar barnen till detta utan det är även något man kan göra hemma.

Och till en annan sak.
    Jag önskar att jag också kunde vara hemma med mitt barn men jag studerar just nu till just förskollärare och är en av dem som tror på att barn utvecklas enormt genom att gå i förskola. Förskolan har ändrats markant sen 70-talet och nu har den t.o.m en egen läroplan, vilket säger en del om verksamheten.

Lycka till.
    Jag är bekant med läroplanen och hur det ser ut på förskolor i dag.
  • livsmedel
    morochmer skrev 2011-04-06 12:30:22 följande:
    Jag gillar också bokstaven Ä.

Du tror alltså att det är viktigt att vara en normalt funtad förälder som bryr sig om sitt barn. Då är vi på samma linje.
    Är det att du själv saknar den förmågan som gör att du tror att det inte är självklart för hemmavarande föäldrar att tillgodose sina barns behov?
    Varför måste du vara så otrevlig och komma med påhopp?
    Man kan diskutera sakligt faktiskt.
  • varfördåför
    livsmedel skrev 2011-04-06 12:26:38 följande:

Och till en annan sak.

Lycka till.
    tack för att du uttrycker dig åt mig då jag uppenbarligen inte kan göra mig föstådd

Jag har sett i förskolan hur duktiga pedagogerna många gånger är och vilken stor hjälp det är för vissa barn som annars kanske hade hamnat lite vid sidan av
  • anne87

Du ska göra det som känns rätt för dig. Personligen tror jag att förskolan är bra. Speciellt nu med ökade krav på utbildade pedagoger och en läroplan.

Oavsett hur pedagogisk man är som förälder så kan man knappast jämföra sig med en förskolelärare som har minst 3,5 års universitetsstudier bakom sig. Träffa andra barn kan man göra på andra ställen än förskolan men jag tror det är svårare eftersom de flesta har sina barn på förskola idag. Men idag handlar förskolan om mer än att bara träffa andra barn även om den inte är obligatorisk....

• morochmer
    livsmedel skrev 2011-04-06 12:31:43 följande:
    Varför måste du vara så otrevlig och komma med påhopp?
    Man kan diskutera sakligt faktiskt.
    Syftar du på min första skämtsamma kommentar? Jag tycker vi kan vara sakliga och ha det lite skojigt.
Svar på tråden Om man inte vill ha barnen på dagis alls...?