• vittra

    Om man inte vill ha barnen på dagis alls...?

    varfördåför skrev 2011-04-06 08:13:55 följande:
    JAg går mot strömmen som vanligt :-P

    Nää, men är man nog driven och verkligen vill göra detta (skita i förskolan) så gårdet garanterat alldelens utmärkt, men man bör ju ha ett stort nätverk och även tycka om att göra aktiviteter som badhus, lekparker och öppnaförskolan.

    Jag tror att man gör dem en björnkänst om man har dem hemma och tror att mamma duger i alla längen och att mamma är allt de behöver för då blir det jobbigt att börja fk, tror jag. Samspelet mellan barn, lärsig barn genom att vara med barn, det går inte att lära dem som vuxen.

    Jag hade min älsta hemma i drygt ett år och jag har dem hemma åtta-tio veckor varje sommar, men då de får börja om på dagis och i skolan så är de så lyckliga, för det är riktigt roligt att gå på dagis. Dagis är inte enbart av ondo även om det kan framstå så här på fl.
    Men alltså, känner du någon som isolerar sitt barn hemma innanför fyra väggar med bara sin mamma som sällskap? NÅGON????
  • vittra
    Saaaraa skrev 2011-04-06 08:36:43 följande:
    Tack för svaren!

    Just nu är jag föräldraledig med barn nummer två, 1 år gammal, och har även ett tredje barn på väg. Syskonen kommer alltid kunna leka med varanda.

    De som jag känner som har barn har sina barn på heltid på förskola, och jobbar/pluggar själva. Tid och ork tycks inte räcka till efter dagens jobb.

    ÖF går vi till men där är det mest mindre barn, men som ni skrev - det kanske inte spelar så stor roll.

    Jag gick inte på förskola när jag var liten och klarade mig utmärkt, men just eftersom att hon gått en tid och utvecklats så pass mycket så känns det som om att jag tar ifrån henne någonting om jag har henne hemma. Troligtvis gör jag ju inte det, men det känns så.
    Alla barn utvecklas, även hemma. Det är väl inget konstigt att språket tagit fart. Det är ju just den åldern. Språket utvecklas inte bättre på dagis, studier har visat att det är interaktionen mellan två parter, barn och förälder tex, som är det viktiga för den språkliga utvecklingen. Helt ologiskt att tro att stora barngrupper skulle bidra till exceptionellt bra språkutveckling.

    Som ovan redan sagt, dagis är inte nödvändigt. Det är något som är till för föräldrar, för att man ska kunna arbeta osv, inte för barnens utvecklings skull. Vill du läsa lite om ämnet kan jag tipsa om tex "tid för barn" av Kågeson, och "Förskolan för de allra minsta, på gott och ont" av Khilbom mfl.

    Till skillnad från Lövet så tror jag inte ens att man behöver ränna på aktiviteter stup i kvarten och jag tror absolut att även hemmabarn kan bli överstimulerade (det blir min dotter ganska lätt) men ett normalt socialt vardagsliv räcker gott. Är man inte så social av sig så kanske man behöver jobba lite extra för det iofs, beroende på barn.

    De som går på dagis träffar vi förövrigt på helgerna istället, går utmärkt det också
  • vittra
    varfördåför skrev 2011-04-06 09:54:00 följande:
    ja, självklart kan vi dra det till ytterligeheter, och helt ärligt så änne rjag en sådan, men dethar inte med saken att göra.

    Även om jag är ute med min unge 24/7 så är det inte säkert att vi interagerar med andra eller hur?
    Har iofs svårt att se hur det är möjligt, men ok. Då är det nog inte så bra att ha barn nej. Barn behöver naturligtvis träffa andra människor, barn och vuxna! I olika sociala sammanhang och situationer. Men det behövs inte förskolan för det!

    I helgen ska vi på dop tex. Ett bra tillfälle att "öva" socialt samspel i en lite annorlunda situation. Sociala situationer dyker upp mer eller mindre dagligen, för de flesta normala människor.
  • vittra
    varfördåför skrev 2011-04-06 10:05:31 följande:
    jag fattar inte varför du hettsar dock, jag har varit saklig och gett min syn på saken, jag ahr aldrig påstått att hon måste ha dagis eller att hon gör fel eller att hon kommer misslyckas kapitalt. Jag har gett heller en annan synvinkel och jag har sagt att alla gör som de vill och jag tror att de alra flästa väljer rätt. Vill du bråka så finns det garanterat bättre trådar för det, vill du bråka med just mig så finns jag också i adra trådar där jag garanterat varit mindre saklig än i denna.
    Tycker inte det var särskilt sakligt att få det att låta som att det är supersvårt att tillgodose barnets sociala behov, kalla det björntjänst och att hemmaföräldrar aldrig låter barnet träffa andra människor samt insinuera att barn som inte är på förskolan i stora barngrupper får svårare i skolan och att skillnaderna blir jättestora! Det finns ingen som helst grund för sådana antaganden!
  • vittra
    varfördåför skrev 2011-04-06 12:21:34 följande:
    jag skrev inte att de BEHÖVER det jag skrev jag JAG TROR att de behöver det.

    Därför att olika barn har olika behov och de flästa förskolor har tillgång till special pedagoger som kan se dessa behov och hjälpa barnen i gruppen, JAG TROR att det är bra för barn att blki bekräftade i leken och att en vuxen är med ibland och säger saker som "nu tror jag maja menade att ni skulle göra så här, var det så du menade maja!?" osv och JAG TROR att detta är srskilt viktigt för barn mellan 3 och fem år.
    Jag är av tvärtom åsikt att det är väldigt svårt att se varje enskilt barns behov på förskolorna idag, allra helst när barngrupperna faktikst är så stora som de är. Och det är inte alls säkert att en eventuell specialpedagog är till någon som helst hjälp! Har man läst avhandlingen "Kompletterande anknytningsperson på förskola" så inser man hur svårt det faktiskt är i praktiken, allra helst för barn med ett extra stort behov av just bekräftelse.

    Förövrigt kan jag absolut inte se kopplingen du gör mellan bekräftelse - förskola. Hur i hela friden får du det till att sådana bekräftelser är omöjliga att få med föräldern???
  • vittra
    anne87 skrev 2011-04-06 12:32:20 följande:
    Du ska göra det som känns rätt för dig. Personligen tror jag att förskolan är bra. Speciellt nu med ökade krav på utbildade pedagoger och en läroplan.

    Oavsett hur pedagogisk man är som förälder så kan man knappast jämföra sig med en förskolelärare som har minst 3,5 års universitetsstudier bakom sig. Träffa andra barn kan man göra på andra ställen än förskolan men jag tror det är svårare eftersom de flesta har sina barn på förskola idag. Men idag handlar förskolan om mer än att bara träffa andra barn även om den inte är obligatorisk....
    Små barn behöver i första hand inte pedagogisk verksamhet, utan de behöver socialiseras. Vilket du också nämnde i din sista mening. Men det behövs ju liksom inget dagis för den saken, och det behövs då rakt inte stora barngrupper för att barn ska lära sig socialt samspel!
  • vittra
    morochmer skrev 2011-04-06 12:40:46 följande:
    Jag förstår inte varför det skulle behövas en förskolepedagog till det?
    Nej verkligen inte jag heller...
  • vittra
    varfördåför skrev 2011-04-06 12:45:46 följande:
    såklart är ju allt relativt och det beror på vilken förskola, vilken barn grupp vilka pedagoger osv. och då jag säger bekräftelse så manr jag inte i det stora hela utan just i den leken, just i det ögonblicket.

    jag har aldrig i ett enda inlägg sagt att ts eller någon annan inte skulle vara kapabel att klara det, jag har sagt att det KAN vara svårt och att jag tror att förskolan fyller än stor funktion till skillnad mot dagisarna som bara var förvaring då vi var små.
    Som sagt så är jag övertygad om att detta är betydligt lättare med föräldern än i stora barngrupper, inte tvärtom. Du kanske ska ta och läsa lite om hur förskolornas utformning faktiskt påverkar barn? Du får det att låta som att det är skitsvårt med de mest grundläggande, automatiska funktionerna! Medan det i själva verket är i den institutionaliserade miljön som detta blir svårt eftersom det inte längre kan ske naturligt.
  • vittra
    varfördåför skrev 2011-04-06 12:50:04 följande:
    Om vu utgår från att samhället är perfect, alla barn har samma förutsättningar och samma grund att stå på, ingen är olika, ingen har mer eller mindre behov av något, ingen behöver mångfald för att förstå att alla egentligen är lika oavsett utseende eller andra "problem" (eftersom där inga finns).

    Sedan utgår vi ifrån att alla föräldrar aoutomatiskt blir grymt pedagogiska och engagerade och uppfinningsrika  då de får barn, så håller jag med er.. förskolan behövs inte, vi kan återgå till att ha dagis som förvaring då föräldrarna jobbar. Det finns inget behov av förskola.
    Jo behovet av förskola finns.
    För förälderna! Inte för barnen!

    Så som du skriver så skulle ingen unge ha vare sig fantasi, initiativrikedom eller upptäckarglädje (vilket ju också är på väg att kvävas allt mer) eftersom föräldrarna skulle styra allt.
  • vittra
    anne87 skrev 2011-04-06 20:48:41 följande:
    givetvis, men det finns alltid fel folk på fel plats, det finns läkare som inte borde vara läkare osv...jag menar bara att jag anser att förskolan har mer än en "passande" funktion som nu dessutom blivit förtydligad genom läroplanen, de ska arbeta pedagogiskt och de som arbetar där har utbildning för det...jag litar på att förskolans personal gör mer än bara passar min dotter, att de arbetar mot de mål som finns och att de har kompetens för att göra det...

    med det vill jag även ha sagt att någon som är utbildad till barnskötare kan vara minst lika bra och även bättre...men man måste väl lita på att någon som blivit utbildad har fått en kompetens, varför ska man annars utbilda förskolelärare? men det känns som en helt annan diskussion....
    Fast poängen som jag tolkade det var att barn behöver omsorg och omvårdnad i första hand, inte kompetens och pedagogik. Och det glöms bort i dagens läroplansinriktade förskola. En stor bit i barnens fostran och socialisering, den viktigaste, har ramlat bort. Den emotionella biten (läs skolverkets senaste rapport för att kanske förstå vad jag menar) med trygghet och närvaro.
  • vittra
    varfördåför skrev 2011-04-06 13:02:33 följande:
    Ja.. dagis/förvaring då föräldrarna är på jobbet menar du, för den förskola jag pratar om som berikar barnens liv, den finns ju inte? och behövs inte då föräldrarna gör det bätre själva?

    vars skrev jag det då?
    Att berika barnets liv, och att vara ett krav för den goda utvecklingens skull, är ganska stor skillnad. Såklart kan förskolan vara berikande, precis som de flesta andra upplevelser...
  • vittra
    anne87 skrev 2011-04-06 21:45:06 följande:
    Givetvis behöver barn omvårdnad och trygghet men jag tror att en god pedagog kan ge det med utöver den pedagogiska delen. Eftersom den nya läroplanen inte börjat verka fullt ut ser jag ingen anledning att läsa rapporter baserade på hur det har varit. Den nya läroplanen är till för att förbättra det som har varit. Jag anser fortfarande att även om förskolan ska vara en trygg plats så är det inte enbart bra för föräldrar att den finns för jag tror att det främjar barnens utveckling. Annars skulle det inte finnas någon anlledning att utbilda förskolelärare. Och då tycker jag det ingår att skapa en trygg miljö för barnen.
    Jaha du menar den läroplan som börjar gälla nästa termin? Ja där är vi ju inte ännu...
    Och den läroplanen är det nog inte många som läst heller för den delen. Det är ju svårt att spekulera i en framtid som man inte vet något om, man utgår ju naturligtvis från det man vet idag.

    Om du har läst den får du mer än gärna berätta lite om de eventuella detaljer som rör trygghet, och vilken vikt som läggs vid den emotionella utvecklingen.
  • vittra

    För det första så håller jag med morochmer, det är ju inget okänt att personalen har svårt att följa läroplanen, allra helst på punkten om att se varje enskilt barn. Kanske inte på alla förskolor, men på många. Och det är ett verkligt problem. Ingen läroplan i världen kan ändra det, hur fina ord man än skriver. Det behövs mer och bättre riktade resurser för det.

    För det andra står ju exakt samma sak i nuvarande läroplan, så det är ju åtminstone inte på detta plan som några förändringar skett. Och det är ju synd, eftersom den förändring som måste ske rent formellt är att den emotionella utvecklingen måste få utrymme. I nuläget existerar den öht inte på papperet! Och det är djupt tragiskt. Är nyfiken på vilka förändringar man faktiskt gjort i nya läroplanen?

    I skolverkets rapport (som jag granskat och recenserat) berörs bara den emotionella dimensionen vid ett enda tillfälle, och det var när man redogjorde för studier som visar på vad personalen anser vara viktigast i arbetet med barnen. Men sedan försvinner detta i allt virrvarr av sociala och intellektuella utvecklingsaspekter. Personalen behöver inte bara konkret få vägledning i att den emotionella utvecklingen också är viktig, de behöver också få fortbildning i hur den emotionella biten kan utvecklas på bästa sätt. De har inte tillräckla kunskaper idag för att kunna skapa den trygga relationen som behövs med varje enskild individ.

    Nu är ju det här extremt OT eftersom det knappast är avgörande för hur TS väljer, men jag tycker ämnet är intressant och de allra flesta behöver i vilket fall nyttja barnomsorgen förr eller senare. Men kvaliteten är usel på många ställen och även på de bästa förskolorna kan det bli betydligt bättre med rätt sorts resurser.

Svar på tråden Om man inte vill ha barnen på dagis alls...?