• Lully Hill

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

Jag vill bara önska alla i denna grupp stort lycka till och delge vad jag nyligen fått lära!Jag önskar jag hade vetat detta när jag var yngre! 

Jag har ändå kämpat länge, blev gravid första gången när jag slutade med ppiller för 10 år sedan. Pang-bom!  Oj så lätt det gick! Men så fick jag missfall i v 12.
    Efter det har jag under 10 års tid aldrig testat positivt!  5 IVFer och massor av FET av toppen ägg i frysen samt två eggdonation. Detta har varit "oförklarligt" för svenska doktorer men jag har känt att något är fel i min kropp. Nej, det är bara äggen även om de ser fina ut. Kämpa på sade doktorerna.

Har nyligen lärt mig om immunologiska problem. Något som man jobbar mycket med i USA. Jag är ett klassiskt fall, tillsammans med de som fått barn en gång men sedan så går det inte, eller de har ägg som inte fäster eller massa missfall och inte ens blivit gravida med eggdontion.
     Kroppens immunförsvar känner igen en annan människas celler normalt taggar immunförsvaret ned och accepterar embryot. Men om immunförsvaret är för aggresivt och inte taggar ned så dödar det varje embryo. Detta är mycket färsk forskning (ca 7år) och är ännu inte accepterat i Sverige. Tecken på aggresivt immunförsvar är IBS, nässelutslag, ledproblem, stela fingrar o leder på morgonen och liknande symptom som underfunktion av sköldkörteln. Det finns fler.

Jag åkte till Grekland och fick mina immunologiska problem konstaterade. Har man dessa problem så kan man behandlas med immunreglerande medel och därigenom "stödja" graviditeten. I USA är lyckande granden ca 80% av de som testas och behandlas. Kvinnor med upprepade misslyckade IVFer. 

Googla om Dr Beer kliniken i USA, de har en bra hemsida.. Finns kliniker i USA, England och Grekland.  Jag önskar jag visste detta när jag var yngre och fortfarande hade goda chanser! Därför vill jag berätta för alla om det kan ge någon enda lite nya möjligheter!

Nu vill jag ju prova IVF och eggdontion med samtidig immunterapi och kämpar alltså för det, även om timmen är sen för mig!

Hör av er ni som vill veta mer!

Kram och lycka till ni alla hjältinnor där ute!
    Ger man upp så blir det definitivt inga barn gjorda

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:34
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:48
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.
  • Vallmo78
    Zinfandel skrev 2013-05-10 15:18:28 följande:
    Vallmo: tvekssam till att recepfritt i UK men det heter Presnisone eller Prednisolone. 
    Tack! Får prova och se Glad
  • cff

Vallmo - tror inte det är receptfritt i UK, men jag fick ett recept på det från Dr Gorgy på Wimpole Street när jag gjorde en "initial consultation" per telefon med honom. Konsultationen kostade dock 190 pund - men kanske är värt det om det är svårt att få tag på prednisolon på något annat sätt (jag fick även recept på Klexane och massor annat...)

• Vallmo78

CurlyRed: Tack Glad

cff: tack för info. Jag kanske får prova det. Men osäkert om jag får det...Dr kanske tycker att vi är på start gropen fortfarande... 

• Mikki

Var på VUL idag inför fet, frågade IGEN om jag kunde få prednisolon. Det var en annan läkare, försöka går ju men hon sa att det finns ingen anledning att ta det vid ivf sammanhang när man har autoimmuna problem :-O fick inget, såklart. Men så konstigt att de är så omedvetna på KS när flera privatkliniker faktiskt ger det. Börjar typ bli desperat! Någon som kan/vill sälja lite kortison?

• JoR110618

Hej!

Har läst lite i den här och några andra trådar om just immunproblem och tänkte att det kanske finns någon här som kan reda ut om det är aktuellt för mig att rota vidare i .

Jag har precis skrivit ett jättelångt inlägg, som tyvärr försvann, så här få ni den korta versionen. :)

Jag och min man har försökt aktivt i lite mer än ett år. Vi använde kondom som preventivmedel i ca 2 år innan det och var inte noggranna om man säger så... Bebis var välkommen redan då så det var med en fråga om att vi helst ville hinna gifta oss först. 

Jag har svår psoriasis. Jag har gått igenom hela behandlingsstegen och tar sedan i oktober Enbrel, vilket har gett mig ett helt nytt liv! Jag har även astma som kräver daglig behandling, pollenallergi som verkar bli värre med åren och någon form av mild födoämnesallergi som jag tror är kopplad till pollenallergin. 

Min fråga är helt enkelt, kan vårt problem vara immunrelaterat? Jag tar ju TNF-hämmare och det borde ju slå ut den TNF som bildas i min kropp från både psoriasisen och astman? Ja är i stort sett helt läkt i huden och ha varit det i snart 6 månader. 

Vi har bokat tid för utredning och ska till Sophiahemmet i sthlm i september, så jag vill gärna vara så insatt som jag kan till dess. 

Jag kan väl tillägga att jag aldrig har fått ett positivt graviditetstest, men min PMS har nått nya höjder sedan vi aktivt började försöka och har dessutom vissa månader haft mååånga symtom på graviditet som ha försvunnit några timmar innan mensen kommit. De månader det har varit så har den dessutom (oftast) varit ett par dagar sen och jag har blödigt mer än vanligt, så vi misstänker att vi iaf har haft två väldigt tidiga missfall, men det är som sagt inte bekräftat. 

Kram på er! 

• Zinfandel

JoR: jag skulle säga att det ÄR immunrelaterat. Bra, läs på så mycket du bara kan. Tyvärr är svenska läkare inte särskilt öppna för reproduktionsimmunologi men det finns många andra läkare utanför Sverige som är. Mitt tips är; vänta inte med adekvat behandling, ju förr du söker, desto fortare får du din bebis. 

• JoR110618
    Zinfandel skrev 2013-05-28 21:09:51 följande:
    JoR: jag skulle säga att det ÄR immunrelaterat. Bra, läs på så mycket du bara kan. Tyvärr är svenska läkare inte särskilt öppna för reproduktionsimmunologi men det finns många andra läkare utanför Sverige som är. Mitt tips är; vänta inte med adekvat behandling, ju förr du söker, desto fortare får du din bebis. 
    Tack för ditt svar!

Jag har faktiskt pratat med "min" gynekolog, dock inte samma som vi ska på utredning hos, och han sa att jag med allra största sannolikhet behöver Enbrel för att ens kunna bli gravid! Han tar tydligen alltid TNF-prover på sina patienter där man inte hittar något annat fel, men han jobbar tyvärr inte längre med utredningar vad jag förstår. (Jag går hos honom för att jag är med i en studie om Gardasil)

Men vad ska /kan man göra då? Är det åka till Aten som gäller om utredningen i höst inte visar något? Jag bara undrar hur jag ska förhålla mig till att jag redan tar Enbrel. Han kan det vara så att man behöver komplettera med kortison och blodförtunnande (som jag förstår att många gör) eller behöver jag ännu mer TNF-hämmare?  

Jag förstår att det kan vara svårt att svara på, men jag har liksom inte läst eller hört om någon annan som har haft de här problemen och stått på Enbrel.  
  • JoR110618

Kan ju tillägga att min förra hudläkare sa till mig att man absolut inte får bli gravid när man tar TNF-hämmare, utan att man helst ska ha uppehåll i 3-6 månader! I helvete heller tänkte jag, med tanke på vad min gynekolog sa om att jag antagligen behöver Enbrel för att bli gravid. Nu har jag efter lite bökande bytt till en annan hudläkare som sagt ok till att jag fortsätter med medicinen tills jag förhoppningsvis blir gravid. Vad jag vill säga med detta är att kunskapen och viljan att läsa på är bland vissa svenska läkare katastrofalt låg. Jag har t.ex. blivit försäkrad att det inte på något sätt är svårare för psoriasispatienter att blir gravida... Häpp! 

Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.