• Lully Hill

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

Jag vill bara önska alla i denna grupp stort lycka till och delge vad jag nyligen fått lära!Jag önskar jag hade vetat detta när jag var yngre! 

Jag har ändå kämpat länge, blev gravid första gången när jag slutade med ppiller för 10 år sedan. Pang-bom!  Oj så lätt det gick! Men så fick jag missfall i v 12.
    Efter det har jag under 10 års tid aldrig testat positivt!  5 IVFer och massor av FET av toppen ägg i frysen samt två eggdonation. Detta har varit "oförklarligt" för svenska doktorer men jag har känt att något är fel i min kropp. Nej, det är bara äggen även om de ser fina ut. Kämpa på sade doktorerna.

Har nyligen lärt mig om immunologiska problem. Något som man jobbar mycket med i USA. Jag är ett klassiskt fall, tillsammans med de som fått barn en gång men sedan så går det inte, eller de har ägg som inte fäster eller massa missfall och inte ens blivit gravida med eggdontion.
     Kroppens immunförsvar känner igen en annan människas celler normalt taggar immunförsvaret ned och accepterar embryot. Men om immunförsvaret är för aggresivt och inte taggar ned så dödar det varje embryo. Detta är mycket färsk forskning (ca 7år) och är ännu inte accepterat i Sverige. Tecken på aggresivt immunförsvar är IBS, nässelutslag, ledproblem, stela fingrar o leder på morgonen och liknande symptom som underfunktion av sköldkörteln. Det finns fler.

Jag åkte till Grekland och fick mina immunologiska problem konstaterade. Har man dessa problem så kan man behandlas med immunreglerande medel och därigenom "stödja" graviditeten. I USA är lyckande granden ca 80% av de som testas och behandlas. Kvinnor med upprepade misslyckade IVFer. 

Googla om Dr Beer kliniken i USA, de har en bra hemsida.. Finns kliniker i USA, England och Grekland.  Jag önskar jag visste detta när jag var yngre och fortfarande hade goda chanser! Därför vill jag berätta för alla om det kan ge någon enda lite nya möjligheter!

Nu vill jag ju prova IVF och eggdontion med samtidig immunterapi och kämpar alltså för det, även om timmen är sen för mig!

Hör av er ni som vill veta mer!

Kram och lycka till ni alla hjältinnor där ute!
    Ger man upp så blir det definitivt inga barn gjorda

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:34
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:48
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.
  • HollyGolightly

FineS: Det varierar väldigt, ibland får man svar på tio minuter, ibland får man påminna för att han inte svarat på en hel vecka. Ojämn arbetsbelastning och att han själv bara svarar när han tycker att det behövs (tex att en medicindos måste justeras) gör att svarstiderna kan variera.

• FineS
    HollyGolightly skrev 2013-02-04 13:21:04 följande:
    FineS: Det varierar väldigt, ibland får man svar på tio minuter, ibland får man påminna för att han inte svarat på en hel vecka. Ojämn arbetsbelastning och att han själv bara svarar när han tycker att det behövs (tex att en medicindos måste justeras) gör att svarstiderna kan variera.

Tack för snabbt svar:) Jag har än inte påbörjat någon behandling så då lär det ju iallafall ta lite tid;)
  • ljusa

De flesta av oss har nu försökt i 6 månader och mer.Men vi ger inte upp! En vacker dag kommer vi ha våra mirakel i famnen.  Här inne finns vi till för att stötta och peppa varandra i vått och torrt! Välkommen in du också!!

BIM; 1/3 ÄL; 17/2 FL; 15-18/2
  • Lully Hill
    Ceo skrev 2013-02-03 20:31:36 följande:
    Lully Hill: när jag läser det du skrivit känner jag en jätte lycka för dig! GRATTIS! Sen känner jag bara panik! Aaaah kan det vara jag?!? Måste jag ta denna kamp oxå? Om sjukvården inte tror på detta så man måste hävda sig för att få den hjälp man behöver. Hur ska man orka det?! Jag och min sambo har varit tillsammans i 12 år för ca 8 år sen började vi våra planer på att "skaffa" barn. Vi blev sedan varse att man inte bara kan skaffa barn. Efter ca 3 år fick hjälp med Ivfbehandling. Det tog sig på en gång och vi fick en fantastisk son. Som nu är 3,5 år sen har vi inte fått till några syskon. Vi har gjort försök med embryon som vi hade fryst, fler Ivfbehandlingar och nu väntar vi på ett embryo som vi har i frysen....
    Hej,
    jag vet inte hur gammal du är så jag vet inte om du ännu har tid på dig. Men ta ett steg i taget. Självklart verkar allt oövervinneligt när man tänker på det. Det gjorde det för mig med. Jag tog kontakt med Dr d. Hade en telefonkonsultation och tog lite blodprover och sikckade. Sedan bestämde jag mig för att åka ned en helg till Athen. Vi hade en underbar weekend! Hade en bokad tid hos Dr D etc. Ta det lugnt och metodiskt.

Börja med att testa lite Prednisolon kanske om du har tid på dig. Vet inte om din biologiska klocka börjar närma sig 12 som hos mig. 
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Lully Hill
    Finns det någon som kan undvara lite IVF medicin skulle jag bli själaglad!? 
    Menopur, Fostimon, Oralgutran, Ovitrell och Progesteron. 

Jag är så gammal så jag tror inte doktorn vill skriva ut åt mig. Dr D skulle skicka ett recept men på det får jag inget högkostnadskydd och IVF hormonerna kostar uppemot 10 000 kr.

Inboxa mig iså fall. Jag betalar självklart för dem. 

• Ceo

Tack snälla lully Hill för svaret. Jag fyllde 30 alldeles precis så jag hoppas att jag har tid än. Jag var ju 26 när vi fick våran son. Sen har det som sagt inte hänt ngt men jag ska ta till mig dina råd. Tyvärr har jag inga mediciner kvar för jag fick använda varje liten droppe sist. Men lycka till!!! Kram

• Lully Hill
    Ceo skrev 2013-02-12 16:53:21 följande:
    Tack snälla lully Hill för svaret. Jag fyllde 30 alldeles precis så jag hoppas att jag har tid än. Jag var ju 26 när vi fick våran son. Sen har det som sagt inte hänt ngt men jag ska ta till mig dina råd. Tyvärr har jag inga mediciner kvar för jag fick använda varje liten droppe sist. Men lycka till!!! Kram
    Vad skönt att du är så ung Du behöver inte känna stress även om det är frustrerande.
    Du kan alltid kontakta Dr D och få en konsultation.
    Köp också boken "Is your body baby friendly?" av Alan E Beer. Där kan du läsa själv om de olika immunproblemen i fertilitetssamanhang. 

Och du, Athen är en underbar weekendstad och Norweigan flyger direkt Arlanda-Athen från april till oktober  
    Oftast behöver du bara träffa Dr D en gång sedan rattar du allt hemifrån. 
Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.