• Lully Hill

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

Jag vill bara önska alla i denna grupp stort lycka till och delge vad jag nyligen fått lära!Jag önskar jag hade vetat detta när jag var yngre! 

Jag har ändå kämpat länge, blev gravid första gången när jag slutade med ppiller för 10 år sedan. Pang-bom!  Oj så lätt det gick! Men så fick jag missfall i v 12.
    Efter det har jag under 10 års tid aldrig testat positivt!  5 IVFer och massor av FET av toppen ägg i frysen samt två eggdonation. Detta har varit "oförklarligt" för svenska doktorer men jag har känt att något är fel i min kropp. Nej, det är bara äggen även om de ser fina ut. Kämpa på sade doktorerna.

Har nyligen lärt mig om immunologiska problem. Något som man jobbar mycket med i USA. Jag är ett klassiskt fall, tillsammans med de som fått barn en gång men sedan så går det inte, eller de har ägg som inte fäster eller massa missfall och inte ens blivit gravida med eggdontion.
     Kroppens immunförsvar känner igen en annan människas celler normalt taggar immunförsvaret ned och accepterar embryot. Men om immunförsvaret är för aggresivt och inte taggar ned så dödar det varje embryo. Detta är mycket färsk forskning (ca 7år) och är ännu inte accepterat i Sverige. Tecken på aggresivt immunförsvar är IBS, nässelutslag, ledproblem, stela fingrar o leder på morgonen och liknande symptom som underfunktion av sköldkörteln. Det finns fler.

Jag åkte till Grekland och fick mina immunologiska problem konstaterade. Har man dessa problem så kan man behandlas med immunreglerande medel och därigenom "stödja" graviditeten. I USA är lyckande granden ca 80% av de som testas och behandlas. Kvinnor med upprepade misslyckade IVFer. 

Googla om Dr Beer kliniken i USA, de har en bra hemsida.. Finns kliniker i USA, England och Grekland.  Jag önskar jag visste detta när jag var yngre och fortfarande hade goda chanser! Därför vill jag berätta för alla om det kan ge någon enda lite nya möjligheter!

Nu vill jag ju prova IVF och eggdontion med samtidig immunterapi och kämpar alltså för det, även om timmen är sen för mig!

Hör av er ni som vill veta mer!

Kram och lycka till ni alla hjältinnor där ute!
    Ger man upp så blir det definitivt inga barn gjorda

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:34
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:48
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.
  • pink lily

Hej!
    Jag tror att det är här jag hör hemma nu, i strävan efter att bli gravid och få barn?! Har läst och skrivit i olika trådar på FL, efterhand som jag drabbats av olika symptom och fått olika diagnoser under de senaste 3,5 åren. Hormonobalans, tidigt "för-klimakterium", ev. en inaktiv äggstock, kraftig D-vitaminbrist, ägglossningsrubbningar, urinvägsinfektion med streptokocker B, oregelbunden mens, blödningar som inte slutar, etc. Har kämpat för att avhjälpa de här bristerna och hindren för fertilitet. Gjorde ett IVF vid 41, fick 4 ägg varav ett befruktat som inte fäste/stannade kvar. Ett par månader efter fick jag ryggproblem, vilket visade sig vara diskbråck och artros. Kommer ihåg att jag hade problem med eksem i tonåren. Alltså dags att fundera över om min kropp är babyovänlig.

Köpte A. Beers bok och har skummat igenom den. Efter att redan ha plöjt många hyllmeter ang. andra symptom och diagnoser t ex ang. ägg, hormoner osv så känner att jag behöver fokusera, bl a med hjälp av testresultat, för att kunna ta boken till mig. Jag vill åka till kliniken i Athen som tillämpar Beers metoder och följer hans protokoll. Men, eftersom sparbössan behöver fyllas på inför ett nytt IVF/ÄD, så tänker jag att man kanske ska vänta med en grundlig dyr utredning i Athen tills man även har råd med ett IVF/ÄD. Testresultaten, och ev. behandlingar är kanske bara aktuella en viss tid och måste göras om, ifall det dröjer för lång tid innan man gör ett efterföljande IVF/ÄD.
    Hur har ni gjort? Jag är tacksam för alla råd och tips! Tack för att tråden finns, och för att jag får ställa frågan Glad 

• Hunlan

Jag har två barn som är födda 00 och 02. Jag fick dom lätt. jag 42 år. Vi planera ett tredje barn nu. Vi har fösökt sedan Juli-12. har ättit folsyra ganska länge nu. Har haft regelbunden mens. Den har över en gång. har regelbunden kotakt med BM och hon anteckana. Enligt henne så får jag träffa en läkare nu i Juni.13 då har vi ju försökt ett år. Chansen finns ju kvar. Har ju försökt plnaer in min ägglossnig ändå lyckas vi inte. Ska jag hoppa över i natt och tar det i morgon natt eller. vad jag har hört att man ska har sex var tedje dag stämmer detta.   Räckte det att man hade sex torsdag och lördag om det ska tar sig?

ÄL: 19/1 BIM 5/2 FD: 19-23/1-13.
  • Hunlan
    Mamita3 skrev 2013-01-23 22:50:38 följande:
    ÄL: 19/1 BIM 5/2 FD: 19-23/1-13.
  • mumwannaB

Jag efterlyser om det finns någon vänlig själ som har lite prednisolon/kortison över som ni kan tänka er att sälja. Är på RD8 och misstänker att jag är gravid. Har dock fått mitt envisa halsont som ofta kommer ca en vecka efter ÄL/ET/FET. Är rädd för att det här ska sluta i ytterligare ett mf.

• Cice
    mumwannaB skrev 2013-01-30 12:29:11 följande:
    Jag efterlyser om det finns någon vänlig själ som har lite prednisolon/kortison över som ni kan tänka er att sälja. Är på RD8 och misstänker att jag är gravid. Har dock fått mitt envisa halsont som ofta kommer ca en vecka efter ÄL/ET/FET. Är rädd för att det här ska sluta i ytterligare ett mf.
    Jag har inboxat dig.  :)...

• Hunlan
    AnnaSthlm skrev 2013-01-22 11:07:34 följande:
    Det är ju väldigt märkligt att din BM tycker att ni ska ha försökt i ett år nu när du är 42. Den generella rekommendationen är att man inte ska vänta längre än ett halvår innan man söker hjälp, om man är över 35. Men BM kanske tycker att du redan har två barn och borde "nöja dig"?
    I ditt ställe skulle jag begära en läkartid omgående. Läkartid i juni kan innebära att du inte kommer att få göra prover och få en fullständig utredning tills efter sommaren.
    Det har väl inte BM med att göra om vi vill har ett tredje barn eller hur. Vi har försökt sedam Juli-12. Så man båder väl får komma till en läkate nu. Ska till BM i morgon.
    ÄL: 19/1 BIM: 5/2
  • Ceo

Lully Hill: när jag läser det du skrivit känner jag en jätte lycka för dig! GRATTIS! Sen känner jag bara panik! Aaaah kan det vara jag?!? Måste jag ta denna kamp oxå? Om sjukvården inte tror på detta så man måste hävda sig för att få den hjälp man behöver. Hur ska man orka det?! Jag och min sambo har varit tillsammans i 12 år för ca 8 år sen började vi våra planer på att "skaffa" barn. Vi blev sedan varse att man inte bara kan skaffa barn. Efter ca 3 år fick hjälp med Ivfbehandling. Det tog sig på en gång och vi fick en fantastisk son. Som nu är 3,5 år sen har vi inte fått till några syskon. Vi har gjort försök med embryon som vi hade fryst, fler Ivfbehandlingar och nu väntar vi på ett embryo som vi har i frysen....

• FineS

Tack för en jätte bra tråd, Lully Hill! Jag har en fråga till er som haft kontakt med Life Clinic i Athen, hur lång tid ungefär tog det innan ni fick svar på mail? Jag skickade iväg ett i går, men förväntar mig inte ett snabbt svar..bara lite nyfiken;)

Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.