• Lully Hill

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

Jag vill bara önska alla i denna grupp stort lycka till och delge vad jag nyligen fått lära!Jag önskar jag hade vetat detta när jag var yngre! 

Jag har ändå kämpat länge, blev gravid första gången när jag slutade med ppiller för 10 år sedan. Pang-bom!  Oj så lätt det gick! Men så fick jag missfall i v 12.
    Efter det har jag under 10 års tid aldrig testat positivt!  5 IVFer och massor av FET av toppen ägg i frysen samt två eggdonation. Detta har varit "oförklarligt" för svenska doktorer men jag har känt att något är fel i min kropp. Nej, det är bara äggen även om de ser fina ut. Kämpa på sade doktorerna.

Har nyligen lärt mig om immunologiska problem. Något som man jobbar mycket med i USA. Jag är ett klassiskt fall, tillsammans med de som fått barn en gång men sedan så går det inte, eller de har ägg som inte fäster eller massa missfall och inte ens blivit gravida med eggdontion.
     Kroppens immunförsvar känner igen en annan människas celler normalt taggar immunförsvaret ned och accepterar embryot. Men om immunförsvaret är för aggresivt och inte taggar ned så dödar det varje embryo. Detta är mycket färsk forskning (ca 7år) och är ännu inte accepterat i Sverige. Tecken på aggresivt immunförsvar är IBS, nässelutslag, ledproblem, stela fingrar o leder på morgonen och liknande symptom som underfunktion av sköldkörteln. Det finns fler.

Jag åkte till Grekland och fick mina immunologiska problem konstaterade. Har man dessa problem så kan man behandlas med immunreglerande medel och därigenom "stödja" graviditeten. I USA är lyckande granden ca 80% av de som testas och behandlas. Kvinnor med upprepade misslyckade IVFer. 

Googla om Dr Beer kliniken i USA, de har en bra hemsida.. Finns kliniker i USA, England och Grekland.  Jag önskar jag visste detta när jag var yngre och fortfarande hade goda chanser! Därför vill jag berätta för alla om det kan ge någon enda lite nya möjligheter!

Nu vill jag ju prova IVF och eggdontion med samtidig immunterapi och kämpar alltså för det, även om timmen är sen för mig!

Hör av er ni som vill veta mer!

Kram och lycka till ni alla hjältinnor där ute!
    Ger man upp så blir det definitivt inga barn gjorda

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:34
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:48
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.
  • vinterland

hej på er, jag är ju här inne och smygläser varje dag. Ni kan så mycket! Jag ska nu köra min sista behanling på Carlanderska. Denna gången skrev Dr ut prednisolon, 10mg en gång om dagen. Det är ju där deras nivå ligger vad det gäller immunförsvar och missfall/ej bli gravid.
    Nu står det i mina papper att jag ska börja ta pred. vid ET (om det bli ngt). Brukar man inte börja tidigare? Har ni några erfarenheter av det?

• Happies
    vinterland skrev 2012-11-09 07:45:44 följande:
    hej på er, jag är ju här inne och smygläser varje dag. Ni kan så mycket! Jag ska nu köra min sista behanling på Carlanderska. Denna gången skrev Dr ut prednisolon, 10mg en gång om dagen. Det är ju där deras nivå ligger vad det gäller immunförsvar och missfall/ej bli gravid.
    Nu står det i mina papper att jag ska börja ta pred. vid ET (om det bli ngt). Brukar man inte börja tidigare? Har ni några erfarenheter av det?

Hej

Jag brukar börja med Prednisolon 10 mg varje morgon på cykeldag 1 (eller sprutdag 1). Vid ET har jag höjt till 30 mg per dag, och tagit det i 5 dagar. Därefter har vi sänkt till 10 mg per dag igen fram till graviditetstestet. Om det visat minus har jag slutat, om det visat plus så har jag fortsatt med 10 mg till grav.vecka 8.
    Lycka till!  
  • vinterland

Intressant! jag är ju lite sugen på att börja imorgon, när jag börjar med mina sprutor. Kan det egentligen ställa till med  ngt?

• Zinfandel

En del kliniker väljer att sätta in det i god tid, särskilt om immunproblem konstaterats, för att hinna få ner immunförsvaret. En del kliniker, där man inte vet säkert om immunproblem föreligger, väljer att chocka kroppen endast kring ET. Vi som går i Aten & London tar Pred från CD 1-6. Tänk på att ta kalcium samtidigt och trappa helst ner lite längre tid. Nej, det kan inte ställa till med nåt. Lycka till!!

• mumwannaB
    vinterland skrev 2012-11-09 07:45:44 följande:
    Här är en till som smygläser mf- o immuntrådarna Skäms
    Tänkte höra med dig om det är på CA som de har skrivit ut pred till dig?
    Vi funderar över att ev vända oss dit till våren och jag är nyfiken på hur de ställer sig till stödmediciner. I bagaget har vi 3½ års försök, 1 ET o 2 FET som slutat i mycket tidiga mf o sitter just nu med ett totalt misslyckat ET. Men enligt SU ser allt så fint ut o vi har bara haft lite otur.....

Zin: Nu när jag ändå visar mig här så passar jag på att säga att jag tycker du har gjort ett kanonjobb med din hemsida. Du är fantastisk som orkar vara ett sådant stöd åt alla andra samtidigt som du genomgår din egen kamp.
  • Hemliga damen

Zin! Du har gjort ett fantastiskt fint jobb med din hemsida! Lättnavigerad, ren, tydlig, lättläst, informativ, adekvat m m. precis vad man önskar sig när man är grön i denna värld och helt klart även när man hållt på ett tag. Tack!!!

• Zinfandel

Tack snälla ni, var roligt att höra!! Den uppdateras kontinuerligt, har redan massor med nya grejor som ska ut i veckan ;)  Skrattande

• Den lilla M

Bra jobbat Zinfandel! Stor kram till dig {#emotions_dlg.flower}

bara om man inte ger upp finns chansen att lyckas
  • Bambi2

Jättebra tråd! Jag har inte läst igen alla inlägg, så jag vet inte om det redan finns ett svar på följande fråga; går det att få till en utredning och konsultation utan att åka till Aten eller annan läkare utomlands. D.v.s. att blodprover tas i Sverige och skickas därifrån till Chicago och sedan telefonkonsultation? Läkemedlen som ev. ordineras kan ju sedan hämtas ut i Sverige. Anledningen till att jag frågar är att jag nog inte kommer att ha råd med en fullskalig utredning, uppföljning och dessutom resor (utöver alla kostnader för IVF i Danmark).

Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.