• Lully Hill

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

Jag vill bara önska alla i denna grupp stort lycka till och delge vad jag nyligen fått lära!Jag önskar jag hade vetat detta när jag var yngre! 

Jag har ändå kämpat länge, blev gravid första gången när jag slutade med ppiller för 10 år sedan. Pang-bom!  Oj så lätt det gick! Men så fick jag missfall i v 12.
    Efter det har jag under 10 års tid aldrig testat positivt!  5 IVFer och massor av FET av toppen ägg i frysen samt två eggdonation. Detta har varit "oförklarligt" för svenska doktorer men jag har känt att något är fel i min kropp. Nej, det är bara äggen även om de ser fina ut. Kämpa på sade doktorerna.

Har nyligen lärt mig om immunologiska problem. Något som man jobbar mycket med i USA. Jag är ett klassiskt fall, tillsammans med de som fått barn en gång men sedan så går det inte, eller de har ägg som inte fäster eller massa missfall och inte ens blivit gravida med eggdontion.
     Kroppens immunförsvar känner igen en annan människas celler normalt taggar immunförsvaret ned och accepterar embryot. Men om immunförsvaret är för aggresivt och inte taggar ned så dödar det varje embryo. Detta är mycket färsk forskning (ca 7år) och är ännu inte accepterat i Sverige. Tecken på aggresivt immunförsvar är IBS, nässelutslag, ledproblem, stela fingrar o leder på morgonen och liknande symptom som underfunktion av sköldkörteln. Det finns fler.

Jag åkte till Grekland och fick mina immunologiska problem konstaterade. Har man dessa problem så kan man behandlas med immunreglerande medel och därigenom "stödja" graviditeten. I USA är lyckande granden ca 80% av de som testas och behandlas. Kvinnor med upprepade misslyckade IVFer. 

Googla om Dr Beer kliniken i USA, de har en bra hemsida.. Finns kliniker i USA, England och Grekland.  Jag önskar jag visste detta när jag var yngre och fortfarande hade goda chanser! Därför vill jag berätta för alla om det kan ge någon enda lite nya möjligheter!

Nu vill jag ju prova IVF och eggdontion med samtidig immunterapi och kämpar alltså för det, även om timmen är sen för mig!

Hör av er ni som vill veta mer!

Kram och lycka till ni alla hjältinnor där ute!
    Ger man upp så blir det definitivt inga barn gjorda

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:34
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:48
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.
  • Mikki

Har varit sjuk rätt mycket denna vinter. Innan det knappt en förkylning på 2 år. Har 3 autoimmuna sjukdomar. Är autoimmuna sjukdomar alltid en självklar anledning till att få immunbehandling i samband med ivf? Inte enligt svenska läkare då men de utländska? Kan man vara sjuk ofta (förkylningar, influensa osv) och ändå ha ett för "starkt" immunförsvar? Har 3 misslyckade återföringar och inte ett plus i sikte än sålänge. Gör ivf pga svår endometrios. Ska på VUL inför fet på tisdag och funderar på att ta upp detta med läkaren då. Hur ska jag lägga fram det på bästa sätt så jag kan få tex prednisolon? Elr är det helt uteslutet i Sverige? Går statligt i Huddinge.

• Ceo

Jag har ingen aning om vad läkare tycker är ok i Sverige. Men vi tog upp det med våran läkare i Umeå. Vi frågade om det här med att ens immunförsvar kan ställa till det och då skrev han ut en blodförtunnande medicin, Trombyl, för det är även immunförsvarssänkande. Vet inte om det var den som gjorde det men vi fick ett plus! :)

• Mikki

Är trombyl verkligen samma sak som babyaspirin? Och isf är babyaspirin också immunförsvars dämpande? Sen undrar jag över prednisolonen. Den verkar ju inflammationsdämpande vad jag förstått? Som även vissa smärtstillande som tex Ipren. Ipren är ju inte att rekommendera när man försöker få barn. Är det någon som vet skillnaden på inflammationsdämpande och inflammationsdämpande? I teorin borde det ju vara bra med Ipren för folk med immunproblem? Kanske är helt ute och cyklar men hittar ingen info, det står bara att Ipren inte är bra, inte varför.

• Zinfandel
    Mikki skrev 2013-04-28 09:51:08 följande:
    Är trombyl verkligen samma sak som babyaspirin? Och isf är babyaspirin också immunförsvars dämpande? Sen undrar jag över prednisolonen. Den verkar ju inflammationsdämpande vad jag förstått? Som även vissa smärtstillande som tex Ipren. Ipren är ju inte att rekommendera när man försöker få barn. Är det någon som vet skillnaden på inflammationsdämpande och inflammationsdämpande? I teorin borde det ju vara bra med Ipren för folk med immunproblem? Kanske är helt ute och cyklar men hittar ingen info, det står bara att Ipren inte är bra, inte varför.
    Ja, det är acetylsalicylsyra. Nej, Ipren & kortison kan du inte jämföra, det är helt olika verksamma substanser.
  • greeneyes

Hej!
    Vill bara kika in och berätta min story och ge lite hopp.
    Efter att ha försökt ett tag och fått missfall fick jag vid en fertilitetsutredning reda på att jag har en autoimmun sköldkörtelsjukdom. Fick bla äta Levaxin för att räta till värdena. Läkarna ville däremot inte kännas vid att mina antikroppar (TPO-ak) skulle kunna påverka, och ville därför inte skriva ut något som ex Prednisolon.

Så på eget bevåg började jag ta 1/4 barn-Albyl om dagen. Jag plussade på första försöket med barnalbyl och är nu i v 12. Äter fortfarande barnalbyl och kommer nog fortsätta till v 36.
    Det funkar säkert inte för alla, men om detta kan hjälpa någon annan blir jag jätteglad. Lycka till alla!

• Mikki

På vilket sänker aspirinen immunförsvaret? Tack för pepp greeneyes.

• greeneyes

Vad jag förstått så kan ett överaktivt immunförsvar försöka stöta bort embryot, och detta genom att strypa blodtillförseln med blodproppar. Barnalbyl, liksom de sprutor läkare kan skriva ut, är blodförtunnande och gör det därför svårare att bilda proppar.
    Så har jag iaf fått det förklarat, men jag är inte så insatt.

Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.