Kattflickan skrev 2011-08-27 09:19:37 följande:
Ringring: VIlken fruktansvärt knäpp regel med att man inte får vara under 25!!! Kan på något sätt förstå en övre åldersgräns, men en undre när man har ett bekräftat kromosomfel?
Vi känner på samma sätt att vi inte klarar av att försöka själva igen efter att två foster haft Downs syndrom och ett missfall. Det är jättejobbigt att avbryta en graviditet i 14 veckan.
Jag hoppas på att vi får remiss till ivf pdg. Ska ringa läkaren i nästa vecka och höra vad som händer. När vi väl hamnat i kön så kan jag slappna av lite.
Hur lång tid dröjde det för er innan ni fick komma dit på samtal efter att remissen skickats in?
Millan
Javisst är det knäppt att de har en undre gräns, speciellt i sådan fall som vårt när det inte går att köpa privat i Sverige. Lika knäppt som att de som bor i norra delarna av Sverige inte får någon hjälp alls. Eller att man får olika antal försök när det gäller IVF beroende på vart man bor. Det sägs så fint att alla ska ha rätt till lika vård men i vissa avseenden stämmer det inte.
Om man räknar bort all tid vi har väntat för att få iväg vår remiss så kommer det att ta ca 4 månader tills att vi får komma på vårt första samtal inför PGD. Vår remiss kom till sthlm den 8 juni och vi ska på samtal den 10 oktober. På remiss bekräftelsen vi fick stod det att det var en väntetid på 2-3 månader för ny besök och 6-12 månader tills att man är igång med behandling. Att det tagit lite längre tid för oss att få komma på ny besök tror jag beror på sommar uppehållet, jag antar att man inte får räkna med den tiden då de har haft stängt.
Jag beklagar era förluster jag vet hur tungt det är.
Hoppas att ni kommer att få en remiss skickad snart. Det är så jobbigt att behöva vänta.