Genetisk rådgivning - Robertsonsk translokation
Anonym (My) skrev 2012-10-19 00:10:01 följande:
Hej! Kul att du har hittat igen den här tråden :) Intressant att det bara är kvinnorna i din släkt som har translokationen. Jag funderar om det kanske är lättare att få barn ifall det är på den kvinnliga sidan (?). I vårt fall ligger translokationen hos mannen och det gör att han har väldigt låg koncentration av friska spermier. Det i kombination med att jag har PCO och väldigt sällan ägglossning gör det i princip omöjligt för att få barn på naturlig väg. Eftersom vi inte får hjälp i Sverige så försöker vi utomlands (Tack Kattflickan för tips på bra klinik!).Hej! Vi verkar ha exakt samma problem, min man har tranlokation mellan 13 och 14 och jag har Pco. Translokationen fick vi reda på under min graviditet (6:e ICSI behandlingen) och då hade vi några jobbiga månader framför oss för att se om fostret var ok. Vi hade tur och har nu en helt frisk pojke! Vi har faktiskt också den turen att bo i Skåne och får därför göra PDG behandlingar i Sverige. Hade faktiskt ingen aning om att inte alla fick det, det är ju fruktansvärt! Ni har inte funderad på att flytta helt enkelt?