• Anonym (My)

Genetisk rådgivning - Robertsonsk translokation

Vi har fått en remiss till genetisk rådgivning eftersom vår fertilitetsutredning kommit fram till att min man har "Robertsonsk translokation" (fel på kromosom 13-14). 

Jag funderar nu på vad de kommer att säga på rådgivningen.. Är det någon här som varit med om samma sak (eller liknande)?

Hur går man vidare?

*tacksam för svar*

• Svar på tråden Genetisk rådgivning - Robertsonsk translokation
  • Anonym (My)

Finns det någon som har varit på genetisk rådgivning överhuvudtaget och kan berätta vad de brukar göra/säga?

• Anonym (My)
    mg79 skrev 2011-03-20 09:16:40 följande:
    Kan tyvärr inte hjälpa dig.. men jag Googlade och hittade denna blogg. Där kanske du kan få lite svar.. 

drommenometttillbarn.blogspot.com/2009/10/rob... Ta
    Tack för ditt svar! Och att du tog dig tid att googla det :) Bra tips, jag ska förska kontakta bloggerskan Glad
  • Anonym (My)
    Anonym (Gena) skrev 2011-03-20 09:39:32 följande:
    Lång utförlig artikel ...däe translokationen finns med bland all fakta...
    jobb.lakartidningen.se/2008/temp/pda34867.pdf
    Tack dina svar! Jag har läst artikel nu och jag hoppas att PGD ska vara en möjlighet i vårt fall.

Har du själv någon erfarenhet från PGD?
  • Anonym (Gena)

Nej bara av vanlig ivf ( icsi).
    Om jag förstått artikeln rätt, kan PGD i alla fall öka chanserna att få ett barn. 

Önskar er all framgång!!

• Anonym (My)
    Anonym (Gena) skrev 2011-03-20 10:09:31 följande:
    Nej bara av vanlig ivf ( icsi).
    Om jag förstått artikeln rätt, kan PGD i alla fall öka chanserna att få ett barn. 

Önskar er all framgång!!
    Tack! Och jag hoppas er ivf isci gick bra!
  • Anonym (Gena)

Ja, vi fick en son, men det tog sig först på fjärde ivf:en!
    (Så det är ett annat tips att inte ge upp, det är helt normalt att man får försöka flera gånger )

Svar på tråden Genetisk rådgivning - Robertsonsk translokation