• Anonym

Genetisk rådgivning - Robertsonsk translokation

Hej!

Jag är latent bärare av ett kromosomfel på kromosom 15. Har haft några missfall innan vi fick vårt älskade barn!!!! 
    Jag var hos en privat läkare och han tog inte detta alls på allvar. Han sa att det f ö r m o d l i g e n inte påverkade. Jag ringde själv till linköpings sjukhus och fick prata med någon slags genetiker, han blev först rädd och sa att barnen han sett varit jättesjuka. Jag fick då själv boka tid och gå till gyn och ta fler prover. Dessa analyserades enligt något som hette "fisch" eller något sådant? Där visades felet mer men att det ändå inte var jättestor risk att barnet blev sjukt. Detta är allt jag fått. Ingen rådgivning ingenting mer. Även om risken inte är så stor, så har jag ändock detta felet och man är ju livrädd. Särskilt efter alla missfall.

Så vad jag undrar är: Vad är det för rådgivning ni ska på? Hur har det gått till för alla er andra med kromosomfel?? Från det att ni började testa för felet menar jag. På vilket sätt har ni fått hjälp?

TS förlåt...jag kanske tog din tråd lite här...jag vet ju ingenting om just ert kromosomfel...men det är så svårt att hitta personer som fått detta konstaterat....kanske kan vi hjälpa varandra på något sätt ändå?

Kram till er!       

Svar på tråden Genetisk rådgivning - Robertsonsk translokation