• Dustpuppy

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hej!

Ber om ursäkt ifall någon annan redan har utrett frågan, men jag har efter 10 minuters googlande inte hittat något konklusivt.

Jag tror att om man har rätt till vård i sitt landsting, men inte hinner få det på grund av lång kötid, så har man rätt att söka motsvarande vård utomlands och få ersättning för den i Sverige. Ersättning gäller för vårdkostnader, resor, logi (jag är osäker på mediciner).

Jag har läst på Försäkringskassans hemsida:

www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands/ersattning_vid_planerad_sjukvard

Det som är kruxet för att få förhandstillstånd är att vårdgivaren måste vara ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet i fråga, och jag tror att de flesta privatkliniker nog inte är det (jag har inte utrett mera). Du måste dessutom ha rätt till vården i ditt hemlandsting.

Men, det finns en annan utväg, man kan få ersättning i efterhand även om vårdgivaren är privat. Då får man inte ersättning för resor och logi. Vården måste vara liknande som den i Sverige och man måste ha rätt till vården i sitt hemlandsting.

Så, om man bor i ett landsting som godkänner ÄD upp till 40 år och inte hinner få det och kan tänka sig att betala resor, logi och mediciner själv, så verkar det som att man kan få ersättning för vårdkostnaderna i efterhand.

Jag väntar på svar från Försäkringskassans utlandsavdelning.

Jag återkommer när jag vet mera.

/Dustpuppy

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-19 19:03
    Info om ålder: man skall inte ha fyllt 43 år vid behandlingstillfället. Då har man möjlighet att få ersättning i efterhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-22 14:12
    Info om ålder har jag hittat på föreningen Barnlängtans hemsida, jag vet inte säkert om det är kört om man är äldre. Det kostar bara ett frimärke att försöka...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-07 14:37
    #145 har fått ersättning när hon var 45, så det kan vara möjligt att få ersättning även om man är äldre än 43.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-26 12:13
    En förutsättning för att få ett sk förhandstillstånd är att kliniken tar emot en betalningsförbindelse från FK som kallas S2. Få, om ens någon, privatklinik tar emot det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-26 11:52
    Ersättning från FK kan man få om ens eget landsting inte kan erbjuda vården. Om vården finns att få privat i Sverige påverkar inte ersättningsfrågan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 13:39
    Ersättning för vård kan man även få för andra sjukdomar, det behöver inte vara ÄD. Ifall ens eget landsting bara erbjuder en IVF och rekommenderad behandling är fortsatta IVF:er, så har man samma rätt till ersättning. andra exempel är cancerbehandlingar, behandling mot svår handsvett och annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-11 23:06
    Glömde uppdatera för länge sedan: FK har ändrat reglerna till att endast öppna donatorer ger rätt till ersättning, dvs Finland och Island.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 15:07
    ***********BINDANDE FÖRHANDSBESKED FRÅN OCH MED 2013-10-01****************

En ny lag träder i kraft 2013-10-01. Det innebär att jag som patient har rätt att få veta två saker innan jag betalar för vård i ett annat EU/EES-land:

1 Kommer jag att få ersättning eller inte?
    2 Hur mycket pengar får jag?

Dvs, om jag vill göra äggdonation i Finland/Island, eller IVF-behandling i tex Danmark, så vet jag redan innan jag åker att pengarna jag betalar kliniken kommer jag att få tillbaka av FK. Osäkerheten försvinner.

Lagen som träder i kraft heter "Lag (2013:513) om ersättning för kostnader till följd av vård i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet"

Paragraf 11 är det intressanta:

"Förhandsbesked 11 § Om en patient ansöker om det, ska Försäkringskassan lämna förhandsbesked om 1. huruvida patienten har rätt till ersättning enligt denna lag för viss vård som han eller hon avser att ta emot vid ett visst vårdtillfälle i ett annat EES-land, och 2. det högsta belopp ersättning kan betalas ut med för denna vård.

Har förhandsbesked lämnats enligt första stycket är Försäkringskassan skyldig att vid senare prövning av frågan om ersättning till patienten för den angivna vården betala ut minst det belopp som angetts i förhandsbeskedet. "

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-05 11:45
    Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om användning av vävnader och celler i hälso- och sjukvården och vid klinisk forskning

www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-32

• Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?
  • Taken

Tack för ditt svar. Jo vi sökte ersättning i efterhand för den behandling som vi lyckades med, men då det var i Riga så kunde vi tyvärr inte få ersättning för den behandlingen, trots att själva behandlingen faktiskt gjordes innan reglerna kring vilka länder som var ok för äggdonation ändrades. Vår ansökan om ersättning var ett bra tag efter behandlingen då vi helt enkelt inte kände till möjligheterna att få ersättning föränn långt senare.

• Taken
    Zwillinge86 skrev 2014-09-02 17:21:36 följande:

I ert fall då ni redan har ett barn så misstänker jag att ni inte längre är berättigade ÄD finansierad av ert landsting då de bara erbjuder behandling för första barnet (rätta mig gärna om jag har fel för här är jag lite osäker).

Just detta vore intressant att få höra mer detaljer kring, om det är så att alla landsting sätter stopp när man redan har ett barn så skulle det i alla fall vara det klara och tydliga svar vi söker, även om det inte är det svar vi hoppas på.
  • Zwillinge86
    Taken skrev 2014-09-03 07:37:17 följande:

Just detta vore intressant att få höra mer detaljer kring, om det är så att alla landsting sätter stopp när man redan har ett barn så skulle det i alla fall vara det klara och tydliga svar vi söker, även om det inte är det svar vi hoppas på.

Förstår precis vad du menar. Jag är osäker på om jag läst det i skrift någon stans, men enligt mitt landsting så är det när man är barnlös, alt en av patienterna har ett biologiskt barn sedan tidigare förhållande, som man är berättigad fertilitetsbehandling. Sedan varrierar antalet behandlingar mellan 1-3 i de olika landstingen även om det verkar som att nationella riktlinjer är på väg.

Har inte hört om någon som utan att finansiera vården själva har fått behandling när det redan finns ett gemensamt barn. Tänker att om det är någon stans detta borde vara skrivet (om det nu stämmer vill säga) så är det i Socialstyrelsens riktlinjer där ålder mm tas upp. Har inte någon referens till riktlinjerna i skrivande stund, men det kanske någon annan här kan hjälpa till med!? Annars återkommer jag när jag hittat den.
  • Zwillinge86

Såg nu att det är den sista referensen i trådstarten som jag menade. Se om du hittar något som besvarar er fråga där :)

• Taken
    Zwillinge86 skrev 2014-09-03 08:01:45 följande:

Såg nu att det är den sista referensen i trådstarten som jag menade. Se om du hittar något som besvarar er fråga där :)

Intressant läsning, men ingenting i de föreskrifterna nämner något om eventuella tidigare barn. Ålder, levnadsförhållanden osv. nämns men inte något om syskon.

Har jag rätt om jag antar att det är uteslutande av ekonomiska skäl som man blir nekad syskonförsök? Alltså att länsstyrelsen anser att det kostar för mycket?
  • Zwillinge86
    Taken skrev 2014-09-03 08:31:05 följande:

Intressant läsning, men ingenting i de föreskrifterna nämner något om eventuella tidigare barn. Ålder, levnadsförhållanden osv. nämns men inte något om syskon.

Har jag rätt om jag antar att det är uteslutande av ekonomiska skäl som man blir nekad syskonförsök? Alltså att länsstyrelsen anser att det kostar för mycket?

Ja så tänker jag att det är iaf :S
  • Taken

Klart är i alla fall att vi måste ansöka hos Försäkringskassan innan de kan få äran att avslå vår ansökan, som vi sedan kan överklaga osv. Och för att göra en ansökan så måste vi hitta en lämplig klinik som uppfyller kraven att den finns i ett EU/EES-land och att det är öppen donation som gäller. Enligt trådstarten är det då Finland eller Island som gäller. Men kan någon tipsa om vilka kliniker specifikt som är lämpliga att ta kontakt med?

Har provat med Väestöliitto, men där tar de ej emot utländska par för tillfället pga brist på donatorer. Försöker få kontakt med Fertinova men har haft lite svårt att få någon respons från dem. Någon som känner till andra lämpliga kliniker?

• Taken

Och en kompletterande fråga till, som jag skrev i min första post så är jag lite förvirrad över prissättningen på behandlingar i Finland. Där nämns exempelvis på Fertinova en kostnad på cirka 7500EUR för äggdonationsbehandling, varav som jag förstår det största delen (7000EUR) är en självrisk som en finsk patient själv betalar medan FPA (Finska försäkringskassan?) står för bara 500EUR av kostnaden. Skulle då samma sak gälla för ett svenskt par, eller skulle försäkringskassan där ersätta hela kostnaden?

• NinaCamilla

Taken: Fertinova i Åbo och Helsingfors tar emot svenska patienter. Väntetid är 6-9 månader. Priset 7500 eur är priset för svensk patient eftersom ni inte är under finsk sjukvård. Hela summan kan ni ansöka från Försäkringskassan. Det blir mer kostade än 7500 eur, tester betalas själv (cirka 300 eur) och eventuella mediciner och frysning av embryo + resor. Förhandsbesked från FK ger er ersättning för resor men inte i efterhand. FK ersätter inte heller frysning av embryos eller mediciner eller ultraljud som ni gör här. Men som Zwillinge säger tror jag inte att ni får ersättning enligt den nya lagen. Om ni inte är i ÄD-kö här i Sverige, har ni inte rättighet enligt er landstinget för behandling och således ersätts det inte. Ni ska definitivt skicka ansökan till FK i förhand och då vet ni om det går genom. Lycka till!

• Taken

Tack för svaret NinaCamilla, lyckades få tag på Fertinova och fick samma info som du hade om väntetid. Låter bra att man i alla fall får ersättning för majoriteten av kostnaden, men verkar ju som att att det kommer att stupa på det där med att landstingen inte ger syskonförsök. Frågan är ju då om man har något att vinna på att överhuvudtaget skicka in en ansökan till Försäkringskassan? Jag är osäker på om vi kan få ihop all information som behövs till en ansökan utan att först ha besökt kliniken, och då börjar ju pengarna snabbt att rulla iväg på resekostnader osv. vilket skulle kännas dumt om vi ändå har ett garanterat nej att vänta på vår ansökan.

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?