• Dustpuppy

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hej!

Ber om ursäkt ifall någon annan redan har utrett frågan, men jag har efter 10 minuters googlande inte hittat något konklusivt.

Jag tror att om man har rätt till vård i sitt landsting, men inte hinner få det på grund av lång kötid, så har man rätt att söka motsvarande vård utomlands och få ersättning för den i Sverige. Ersättning gäller för vårdkostnader, resor, logi (jag är osäker på mediciner).

Jag har läst på Försäkringskassans hemsida:

www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands/ersattning_vid_planerad_sjukvard

Det som är kruxet för att få förhandstillstånd är att vårdgivaren måste vara ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet i fråga, och jag tror att de flesta privatkliniker nog inte är det (jag har inte utrett mera). Du måste dessutom ha rätt till vården i ditt hemlandsting.

Men, det finns en annan utväg, man kan få ersättning i efterhand även om vårdgivaren är privat. Då får man inte ersättning för resor och logi. Vården måste vara liknande som den i Sverige och man måste ha rätt till vården i sitt hemlandsting.

Så, om man bor i ett landsting som godkänner ÄD upp till 40 år och inte hinner få det och kan tänka sig att betala resor, logi och mediciner själv, så verkar det som att man kan få ersättning för vårdkostnaderna i efterhand.

Jag väntar på svar från Försäkringskassans utlandsavdelning.

Jag återkommer när jag vet mera.

/Dustpuppy

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-19 19:03
    Info om ålder: man skall inte ha fyllt 43 år vid behandlingstillfället. Då har man möjlighet att få ersättning i efterhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-22 14:12
    Info om ålder har jag hittat på föreningen Barnlängtans hemsida, jag vet inte säkert om det är kört om man är äldre. Det kostar bara ett frimärke att försöka...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-07 14:37
    #145 har fått ersättning när hon var 45, så det kan vara möjligt att få ersättning även om man är äldre än 43.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-26 12:13
    En förutsättning för att få ett sk förhandstillstånd är att kliniken tar emot en betalningsförbindelse från FK som kallas S2. Få, om ens någon, privatklinik tar emot det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-26 11:52
    Ersättning från FK kan man få om ens eget landsting inte kan erbjuda vården. Om vården finns att få privat i Sverige påverkar inte ersättningsfrågan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 13:39
    Ersättning för vård kan man även få för andra sjukdomar, det behöver inte vara ÄD. Ifall ens eget landsting bara erbjuder en IVF och rekommenderad behandling är fortsatta IVF:er, så har man samma rätt till ersättning. andra exempel är cancerbehandlingar, behandling mot svår handsvett och annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-11 23:06
    Glömde uppdatera för länge sedan: FK har ändrat reglerna till att endast öppna donatorer ger rätt till ersättning, dvs Finland och Island.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 15:07
    ***********BINDANDE FÖRHANDSBESKED FRÅN OCH MED 2013-10-01****************

En ny lag träder i kraft 2013-10-01. Det innebär att jag som patient har rätt att få veta två saker innan jag betalar för vård i ett annat EU/EES-land:

1 Kommer jag att få ersättning eller inte?
    2 Hur mycket pengar får jag?

Dvs, om jag vill göra äggdonation i Finland/Island, eller IVF-behandling i tex Danmark, så vet jag redan innan jag åker att pengarna jag betalar kliniken kommer jag att få tillbaka av FK. Osäkerheten försvinner.

Lagen som träder i kraft heter "Lag (2013:513) om ersättning för kostnader till följd av vård i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet"

Paragraf 11 är det intressanta:

"Förhandsbesked 11 § Om en patient ansöker om det, ska Försäkringskassan lämna förhandsbesked om 1. huruvida patienten har rätt till ersättning enligt denna lag för viss vård som han eller hon avser att ta emot vid ett visst vårdtillfälle i ett annat EES-land, och 2. det högsta belopp ersättning kan betalas ut med för denna vård.

Har förhandsbesked lämnats enligt första stycket är Försäkringskassan skyldig att vid senare prövning av frågan om ersättning till patienten för den angivna vården betala ut minst det belopp som angetts i förhandsbeskedet. "

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-05 11:45
    Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om användning av vävnader och celler i hälso- och sjukvården och vid klinisk forskning

www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-32

• Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?
  • WildaMathilda

Men fy, vad surt Mettebus! Förstår att du är sur! Jag skulle vara rasande.
    Kan föreningen Barnlängtan veta mer kring detta månne? Jag tror att de har massor av info kring just alla dessa ÄD/FK-turer. Prova att kontakta dem. Det hade jag gjort.
    Man kan ju tycka att FK borde ha angett att era tre landstingsförsök ligger till grund för beslutet om det nu är så. Både IVF och ÄD räknas in i Sthlms tre försök och det är kanske det som FK går på? Då har ni ju tyvärr gjort era tre försök. Har de skrivit något konkret i sitt avvägande?
    Men ska man hårdra det så finns det ingen lag om hur många försök man får göra faktiskt. Det är landstingens egna politiska regler som säger hur många försök man får göra och FK ska gå på Socialstyrelsens och Sveriges lagar när de gör bedömningar, vad jag vet, inte på landstingens politiska spel. Så det kan du nog använda i en argumentation. Du ligger trots allt under åldersgränsen på 40 år!

Något annat vet jag inte riktigt....

Lycka till också!!

Kram

• Hemliga damen

Stön Mettebus!" Ge dig inte! Blir så trött att allt skall vara så godtyckligt.

Själv så har jag fått ett brev om att de vill ha fakturaunderlag eller liknande på våra Tjeckienvändor 2010.. Det räcker inte med utdrag på banktransaktioner. Det knasiga är att vi fick ingen faktura eller kvitto på depositen och en av behandlingarna och frågan är om kliniken har lust att ge oss det. Väntar på svar från dem. FK:s policy är, ingen faktura ingen ersättning.

• BollanB

Mettebus och Late66:
    Att FK alls utreder era ansökningar tolkar jag som att man då fattat beslut om att ersätta vård även i de länder där man har anonym donator? Eller?

• Dustpuppy

Sitter medmobil så detta blir fult: för viss vård har man rätt till en sk second opinion. Ta reda på om era privatklinikers utlåtanden går att använda som det eller skrivas om till det. Ett second opinion kanske räcker för att FK går med på ersättning. /Dustpuppy

m
  • Dustpuppy

Vi fick info om att vi hade rätt till att kontakta annan vårdgivare ang second opinion när landstinget avrådde från fler IVF och föreslog ÄD. /Dustpuppy ps borde funka även åt andea hållet, dvs flerIVF och ingen ÄD ds

• Mettebus

Fast vårt problem är att landstinget föreslog fler IVF medan privata IVF-kliniker föreslog ÄD, plus att landstinget inte tyckte det var fel på äggen och alltså någon idé med ÄD. Tror dessutom att det är så illa att genom att vi först gjorde 3 IVF i landstinget (Stockholm) därmed också "förbrukade" våra assisterade befruktningsförsök totalt (IVF eller ÄD tycks inte vara någon skillnad i Stockholm). När vi sen gick vidare privat så avrådde såväl CvL som Falun från IVF, men genomförde likväl, men utan resultat. Både CvL poch Falun förespråkade ÄD, vilket vi alltså gick direkt utomlands för efter att ha misslyckats bli gravida hos de båda. Att vi valde utomlanfds beror bland annat på åldersfrågan och kötiden i Sverige. Nåväl; jag försöker komma i kontakt med Barnlängtan, men även de verkar ha gått på välförtjänt julledighet.  Vi får se hur detta avlöper. Det var ju inte riktigt så här jag hade tänkt att koppla av i mellandagarna; FK vill ha mina invändningar innan den 16/1Skrikandes 

• Skrutten04

Latte66
    Vi fick precis samma efterkrav som ni, dvs de ska ha fakturan i orginal trots attjag skickat in kontoutdrag där man tydl såg att det var Ava i Riga som fått betalning. De ville också ha hela underlaget till mitt svenska frikort (kopia på frikortet räckte inte) samt utlåtande och läkarjournaler från Sverige -suck! Jag har nu skickat det jag kunde få fram men har inga stora förhoppningar tyvärr. Berätta gärna hur det går f dig.

Jag var dessutom 40 fyllda vid ansökan om ÄD och när den genomfördes. Verkar lite oklart om det är 40 el 43 som gäller, någon som fått ersättning som hade fyllt 40 när ni försökte ställa er i kön i Sverige?

Bollan,
    Tror inte fk är helt på det klara vilket som gäller f anonyma donatorer ännu. Mitt tips är att du prövar iaf. Det tar lite tid men kan va värt mkt. Lycka till!

• Dustpuppy

Mettebus: det jag menar är att om din svensk privatklinik kan skriva ngt i stil med att utöver dåligr AMH så ger antalet misslyckade IVF:er facit på att ÄD ger större chanser till graviditet. Det är med mer underlag än landstinget för nu har ni ännu mer misslyckanden som underlag. Det kanske behöver pekas på andra faktorer än AMH. Det kanske räcker att FK får veta före 16/1 att mer underlag kommer lite senare när kliniken väl öppnat efter jul? Landstingets utlåtande börjar ju li lite gammalt,det har ju utförts fler behandlingar efter det som kan ändra rek behandling. /Dustpuppy

• lillamillan
    Mettebus skrev 2011-12-28 13:38:11 följande:

FK meddelar idag att de avväger att avslå vår ansökan om ersättning för vård hos EGV i Riga; jag är på krigsstigen. Att två privata kliniker (CvL och Falun) rekommenderat ÄD smäller tydligen inte lika högt som att landstinget (Karolinska) sagt att vi visst kan bli gravida med IVF. Till saken hör att vi gjorde våra tre IVF (3 ET+3 FET) i landstinget innan vi valde att gå vidare privat (1 ET vardera på CvL/Falun). Både CvL och Falun konstaterade lågt AMH (0,6) och dömde i praktiken ut oss ur IVF-svängen. Karolinska menade att AMH var "ovetenskapligt" och ville inte ställa oss i ÄD-kön, efter IVF-kön. Har inte helt förstått detta, men kanske är vi inte ens behöriga till erättning från FK eftersom vi redan gjort tre landstingsförsök - någon som vet? Att vi valde att åka utomlands har med åldersfaktorn att göra; är född 73. Tips på hur jag går vidare tas tacksamt emot!

Vad lustigt att de på KS sagt så till er ang AMH och ditt värde. Jag va på nybesök där i dag, har gjort 4 icsi privat ivängan på kön. Mitt amh har sjunkigt från 2,0 till 0,6 på ett år och läkaren på KS ansåg att amh 0,6 är ett äggdonationsvärde. Vi skulle få göra en provstimulering, vi har fått ut ägg alla gånger med det blir nästan inga befruktade) men om det inte blir många ägg befruktade den gången heller så måste vi göra äggdonnation om vi vill bli gravida. Vi skulle bli ställda i äggdonationskön pga amhvärdet och vår historia.
  • Mettebus

Dustpuppy - tack för tips; jag tar och kontaktar klinikerna efter helgen. Det känns plötsligt inte helt nattsvart, kanske bara jämngrått.

Lillamillan: Huddinge var en ganska bisarr upplevese för oss; vid det avslutande samtalet man fick med ansvarig läkare efter 3 IVF gick ut på att beskriva IVF som att man samlade ägg i en skål, och att det bara gällde att lycka plocka rätt guldägg, och att det avbsolut inget fanns som hindrade att vi kunde gå vidare med privat IVF och lyckas. JAg frågade då om AMH, men det var som sagt ovetenskapligt. När både CvL och Falun dömt ut oss och rekomenderat ÄD, främst pga AMH samt att jag fatkiskt inte blivit gravid på 5 färskförsök och 3 FET med IVF (plus tre inseminationer) så rngde jag Huddinge igen och ifrågasatte varför inte de förelsagit oss ÄD, givet AMH. Då hette det att AMH möjligen kunde inverka, men att det likväl nog skulle funka för oss med fler IVF; det var liksom bara att trava på tyckte de. Det tyckte inte vi... och nån ÄD kö kunde vi inte få hamna i eftersom det inte var fel på kvaliten på äggen.... *SUCK*. Jag krattar mig upp igen

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?