• Mettebus

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

FK meddelar idag att de avväger att avslå vår ansökan om ersättning för vård hos EGV i Riga; jag är på krigsstigen. Att två privata kliniker (CvL och Falun) rekommenderat ÄD smäller tydligen inte lika högt som att landstinget (Karolinska) sagt att vi visst kan bli gravida med IVF. Till saken hör att vi gjorde våra tre IVF (3 ET+3 FET) i landstinget innan vi valde att gå vidare privat (1 ET vardera på CvL/Falun). Både CvL och Falun konstaterade lågt AMH (0,6) och dömde i praktiken ut oss ur IVF-svängen. Karolinska menade att AMH var "ovetenskapligt" och ville inte ställa oss i ÄD-kön, efter IVF-kön. Har inte helt förstått detta, men kanske är vi inte ens behöriga till erättning från FK eftersom vi redan gjort tre landstingsförsök - någon som vet? Att vi valde att åka utomlands har med åldersfaktorn att göra; är född 73. Tips på hur jag går vidare tas tacksamt emot!

• Mettebus

Fast vårt problem är att landstinget föreslog fler IVF medan privata IVF-kliniker föreslog ÄD, plus att landstinget inte tyckte det var fel på äggen och alltså någon idé med ÄD. Tror dessutom att det är så illa att genom att vi först gjorde 3 IVF i landstinget (Stockholm) därmed också "förbrukade" våra assisterade befruktningsförsök totalt (IVF eller ÄD tycks inte vara någon skillnad i Stockholm). När vi sen gick vidare privat så avrådde såväl CvL som Falun från IVF, men genomförde likväl, men utan resultat. Både CvL poch Falun förespråkade ÄD, vilket vi alltså gick direkt utomlands för efter att ha misslyckats bli gravida hos de båda. Att vi valde utomlanfds beror bland annat på åldersfrågan och kötiden i Sverige. Nåväl; jag försöker komma i kontakt med Barnlängtan, men även de verkar ha gått på välförtjänt julledighet.  Vi får se hur detta avlöper. Det var ju inte riktigt så här jag hade tänkt att koppla av i mellandagarna; FK vill ha mina invändningar innan den 16/1Skrikandes 

• Mettebus

Dustpuppy - tack för tips; jag tar och kontaktar klinikerna efter helgen. Det känns plötsligt inte helt nattsvart, kanske bara jämngrått.

Lillamillan: Huddinge var en ganska bisarr upplevese för oss; vid det avslutande samtalet man fick med ansvarig läkare efter 3 IVF gick ut på att beskriva IVF som att man samlade ägg i en skål, och att det bara gällde att lycka plocka rätt guldägg, och att det avbsolut inget fanns som hindrade att vi kunde gå vidare med privat IVF och lyckas. JAg frågade då om AMH, men det var som sagt ovetenskapligt. När både CvL och Falun dömt ut oss och rekomenderat ÄD, främst pga AMH samt att jag fatkiskt inte blivit gravid på 5 färskförsök och 3 FET med IVF (plus tre inseminationer) så rngde jag Huddinge igen och ifrågasatte varför inte de förelsagit oss ÄD, givet AMH. Då hette det att AMH möjligen kunde inverka, men att det likväl nog skulle funka för oss med fler IVF; det var liksom bara att trava på tyckte de. Det tyckte inte vi... och nån ÄD kö kunde vi inte få hamna i eftersom det inte var fel på kvaliten på äggen.... *SUCK*. Jag krattar mig upp igen

• Mettebus

Bollan: det verkar som om de utreder, trots att vi har anonym donator - inte ett ord har hitttills nämnts om det, men vi är ju en bit från målet ännu, så det kanske kommer...

• Mettebus

Det verkar ju vara lite godtyckligt huruvida man får tillbaks eller inte. Vi har gjort tre IVF i landstinget, Huddinge Sjukhus. Därefter 2 privata (CvL/Falun). Först de privata mätte mitt AMH (0,6) och båda rekommenderade därför ÄD istället för IVF. Vi kontaktade HS och undrade a)varför de inte mätt AMH och b) om vi kunde få komma i ÄD- kön, eftersom det ju enligt både CvL och Falun vore det rätta för oss. Svaret vi fick av HS var att AMH var ovetenskapligt och att ÄD inte var för oss. Vi valde då ÄD på EGV, Riga. Har sedan försökt få tillbaks dessa pengar från FK. Kommer nog sannolikt att misslyckas av den enkla anledning att a)HS inte skivit in i journalerna att vi borde göra ÄD, trots att både CvL och Falun skriver det på två ställen vardera, samt att b) vi inte beviljats ÄD i landstinget regi, utan gick utomlands direkt. Det sistnämnda verkar vara avgörande. Vi har inte fått definitivt svar ännu, utan har kompletterat vår ansökan, deadline imorgon. Så nu åter i väntan på besked. Assurt, eftersom HS i efterhand (muntligen) sagt att med mitt AMH borde ju ÄD ha valts. De säger dock samtidigt att de inte kan uttala sig om mitt AMH under ivF:erna på HS, eftersom HS då dessa genomfördes inte mätte AMH... Och de kan inte skriva ett intyg att med ett AMH på 0,6 så borde ÄD föredras framför IVF. snacka om moment 22.  

• Mettebus

Jaaa! Vi fick besked idag att vi får tillbaks för både ÄD och FET i Riga, EGV. Lyckan är total! Det var verkligen ingen lätt resa med kompletteringar, kvitton och allt möjligt. Vi hade anonym donator, men det verkar som om FK i Visby möjligen är på väg att se över sina regler, så ni som inte fått in era ansökningar - lägg på en rem!

• Mettebus

yrja M: hon kunde inte riktigt säga hur de framgent skulle bedöma ersättning till oss som har använt anonyma donatorer. riktllinjer skulle komma i slutet av mars/början av april.

• Mettebus

Absolut överklaga! Vi har gjort 5 ivf i Sverige (3 landstinget, 2 privata) innan vi körde ÄD (1 färsk, 1 fryst) i Riga och fick tillbaks för ÄD-behandlingen. Ge dig inte! Kram

• Mettebus

Efter att ha fått resultatena v Dr G har vi räknat och funderat. Vi är alltså genetiskt för lika varandra och mitt immunförsvar attackerar alla embryon med makens DNA som vore det mutationer på mina egna celler. Mitt immunförsvar är efter alla dessa behandlingar alldeles topp-tunnor-rasande och attackerar obönhörligen allt som tar sig in och skall fästa i livmodern. Dr G säger att det är behandlingsbart, med LIT men.... det skulle krävas två LIT initialt inom loppet av tre veckor (a £850 plus resa och boende för två till London två gånger på tre veckor), följt av nya tester (£1000 plus resa och boende för två i London). Om allt därefter är OK kan vi åka till Riga och hämta våra sista tre embryon (€950 plus resa och boende i Riga för två). Om allt inte är OK blir det ytterligare minst två LIT till (jepp, återigen £850 x2 plus resa och boende i London för två personer två gånger inom tre veckor). Om embryona inte fäster måste vi göra en ny ÄD (SEK 70 000) alternativt en embryoadoption (oklar kostnad), eftersom mitt eget AMH (0.6) är för lågt för en egen IVF. Skulle vi lyckas bli gravida följer sedan LIT i London var 6:e vecka (£850/gång plus resa och boende för två) under hela graviditeten för att min kropp skall förhindras från att utveckla antikroppar. Eftersom vi inte täljer pengar med smörkniv har vi övergått till plan C, som numera är uppgraderad till plan A. Surrogatmamma. Antagligen borde man skämmas eller ha ångest däröver, men efter alla dessa år i träsket har den moraliska kompassen slutat peka norr. Alla som har tips om SM får därför väldigt gärna inboxa mig.

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?