• lillamillan

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Mettebus skrev 2011-12-28 13:38:11 följande:

FK meddelar idag att de avväger att avslå vår ansökan om ersättning för vård hos EGV i Riga; jag är på krigsstigen. Att två privata kliniker (CvL och Falun) rekommenderat ÄD smäller tydligen inte lika högt som att landstinget (Karolinska) sagt att vi visst kan bli gravida med IVF. Till saken hör att vi gjorde våra tre IVF (3 ET+3 FET) i landstinget innan vi valde att gå vidare privat (1 ET vardera på CvL/Falun). Både CvL och Falun konstaterade lågt AMH (0,6) och dömde i praktiken ut oss ur IVF-svängen. Karolinska menade att AMH var "ovetenskapligt" och ville inte ställa oss i ÄD-kön, efter IVF-kön. Har inte helt förstått detta, men kanske är vi inte ens behöriga till erättning från FK eftersom vi redan gjort tre landstingsförsök - någon som vet? Att vi valde att åka utomlands har med åldersfaktorn att göra; är född 73. Tips på hur jag går vidare tas tacksamt emot!

Vad lustigt att de på KS sagt så till er ang AMH och ditt värde. Jag va på nybesök där i dag, har gjort 4 icsi privat ivängan på kön. Mitt amh har sjunkigt från 2,0 till 0,6 på ett år och läkaren på KS ansåg att amh 0,6 är ett äggdonationsvärde. Vi skulle få göra en provstimulering, vi har fått ut ägg alla gånger med det blir nästan inga befruktade) men om det inte blir många ägg befruktade den gången heller så måste vi göra äggdonnation om vi vill bli gravida. Vi skulle bli ställda i äggdonationskön pga amhvärdet och vår historia.
  • lillamillan
    Mettebus skrev 2011-12-29 21:56:05 följande:

Dustpuppy - tack för tips; jag tar och kontaktar klinikerna efter helgen. Det känns plötsligt inte helt nattsvart, kanske bara jämngrått.

Lillamillan: Huddinge var en ganska bisarr upplevese för oss; vid det avslutande samtalet man fick med ansvarig läkare efter 3 IVF gick ut på att beskriva IVF som att man samlade ägg i en skål, och att det bara gällde att lycka plocka rätt guldägg, och att det avbsolut inget fanns som hindrade att vi kunde gå vidare med privat IVF och lyckas. JAg frågade då om AMH, men det var som sagt ovetenskapligt. När både CvL och Falun dömt ut oss och rekomenderat ÄD, främst pga AMH samt att jag fatkiskt inte blivit gravid på 5 färskförsök och 3 FET med IVF (plus tre inseminationer) så rngde jag Huddinge igen och ifrågasatte varför inte de förelsagit oss ÄD, givet AMH. Då hette det att AMH möjligen kunde inverka, men att det likväl nog skulle funka för oss med fler IVF; det var liksom bara att trava på tyckte de. Det tyckte inte vi... och nån ÄD kö kunde vi inte få hamna i eftersom det inte var fel på kvaliten på äggen.... *SUCK*. Jag krattar mig upp igen

Tråkigt att de går ut med så olika information. Läkaren vi träffade igår va jättetrevlig. Och eftesom vi redan gjort 4 icsi privat med dåligt befruktingsgrad så ville hon ställa oss i donationskön direkt eftersom mitt amh gått ner så mycket sista året. Man tycker att det borde vara lika för alla. Jag är dock glad över att vi valde att göra privata försök innan vi kom fram i landstingskön, för nu kan vi använda våra 3 gratisförsök för äggdonation. Hoppas det ordnar sig för er och att ni får er bebis tillslut. Så tråkigt när man blir bemött dåligt, man mår ju redan skit som det är.

Gott Nytt År på er alla. Hoppas det nya året kommer med lite gladare nyheter för oss alla. 
Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?