Ersättning för vård/äggdonation utomlands?
FK meddelar idag att de avväger att avslå vår ansökan om ersättning för vård hos EGV i Riga; jag är på krigsstigen. Att två privata kliniker (CvL och Falun) rekommenderat ÄD smäller tydligen inte lika högt som att landstinget (Karolinska) sagt att vi visst kan bli gravida med IVF. Till saken hör att vi gjorde våra tre IVF (3 ET+3 FET) i landstinget innan vi valde att gå vidare privat (1 ET vardera på CvL/Falun). Både CvL och Falun konstaterade lågt AMH (0,6) och dömde i praktiken ut oss ur IVF-svängen. Karolinska menade att AMH var "ovetenskapligt" och ville inte ställa oss i ÄD-kön, efter IVF-kön. Har inte helt förstått detta, men kanske är vi inte ens behöriga till erättning från FK eftersom vi redan gjort tre landstingsförsök - någon som vet? Att vi valde att åka utomlands har med åldersfaktorn att göra; är född 73. Tips på hur jag går vidare tas tacksamt emot!
Vad lustigt att de på KS sagt så till er ang AMH och ditt värde. Jag va på nybesök där i dag, har gjort 4 icsi privat ivängan på kön. Mitt amh har sjunkigt från 2,0 till 0,6 på ett år och läkaren på KS ansåg att amh 0,6 är ett äggdonationsvärde. Vi skulle få göra en provstimulering, vi har fått ut ägg alla gånger med det blir nästan inga befruktade) men om det inte blir många ägg befruktade den gången heller så måste vi göra äggdonnation om vi vill bli gravida. Vi skulle bli ställda i äggdonationskön pga amhvärdet och vår historia.