• Dustpuppy

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hej!

Ber om ursäkt ifall någon annan redan har utrett frågan, men jag har efter 10 minuters googlande inte hittat något konklusivt.

Jag tror att om man har rätt till vård i sitt landsting, men inte hinner få det på grund av lång kötid, så har man rätt att söka motsvarande vård utomlands och få ersättning för den i Sverige. Ersättning gäller för vårdkostnader, resor, logi (jag är osäker på mediciner).

Jag har läst på Försäkringskassans hemsida:

www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands/ersattning_vid_planerad_sjukvard

Det som är kruxet för att få förhandstillstånd är att vårdgivaren måste vara ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet i fråga, och jag tror att de flesta privatkliniker nog inte är det (jag har inte utrett mera). Du måste dessutom ha rätt till vården i ditt hemlandsting.

Men, det finns en annan utväg, man kan få ersättning i efterhand även om vårdgivaren är privat. Då får man inte ersättning för resor och logi. Vården måste vara liknande som den i Sverige och man måste ha rätt till vården i sitt hemlandsting.

Så, om man bor i ett landsting som godkänner ÄD upp till 40 år och inte hinner få det och kan tänka sig att betala resor, logi och mediciner själv, så verkar det som att man kan få ersättning för vårdkostnaderna i efterhand.

Jag väntar på svar från Försäkringskassans utlandsavdelning.

Jag återkommer när jag vet mera.

/Dustpuppy

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-19 19:03
    Info om ålder: man skall inte ha fyllt 43 år vid behandlingstillfället. Då har man möjlighet att få ersättning i efterhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-22 14:12
    Info om ålder har jag hittat på föreningen Barnlängtans hemsida, jag vet inte säkert om det är kört om man är äldre. Det kostar bara ett frimärke att försöka...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-07 14:37
    #145 har fått ersättning när hon var 45, så det kan vara möjligt att få ersättning även om man är äldre än 43.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-26 12:13
    En förutsättning för att få ett sk förhandstillstånd är att kliniken tar emot en betalningsförbindelse från FK som kallas S2. Få, om ens någon, privatklinik tar emot det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-26 11:52
    Ersättning från FK kan man få om ens eget landsting inte kan erbjuda vården. Om vården finns att få privat i Sverige påverkar inte ersättningsfrågan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 13:39
    Ersättning för vård kan man även få för andra sjukdomar, det behöver inte vara ÄD. Ifall ens eget landsting bara erbjuder en IVF och rekommenderad behandling är fortsatta IVF:er, så har man samma rätt till ersättning. andra exempel är cancerbehandlingar, behandling mot svår handsvett och annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-11 23:06
    Glömde uppdatera för länge sedan: FK har ändrat reglerna till att endast öppna donatorer ger rätt till ersättning, dvs Finland och Island.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 15:07
    ***********BINDANDE FÖRHANDSBESKED FRÅN OCH MED 2013-10-01****************

En ny lag träder i kraft 2013-10-01. Det innebär att jag som patient har rätt att få veta två saker innan jag betalar för vård i ett annat EU/EES-land:

1 Kommer jag att få ersättning eller inte?
    2 Hur mycket pengar får jag?

Dvs, om jag vill göra äggdonation i Finland/Island, eller IVF-behandling i tex Danmark, så vet jag redan innan jag åker att pengarna jag betalar kliniken kommer jag att få tillbaka av FK. Osäkerheten försvinner.

Lagen som träder i kraft heter "Lag (2013:513) om ersättning för kostnader till följd av vård i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet"

Paragraf 11 är det intressanta:

"Förhandsbesked 11 § Om en patient ansöker om det, ska Försäkringskassan lämna förhandsbesked om 1. huruvida patienten har rätt till ersättning enligt denna lag för viss vård som han eller hon avser att ta emot vid ett visst vårdtillfälle i ett annat EES-land, och 2. det högsta belopp ersättning kan betalas ut med för denna vård.

Har förhandsbesked lämnats enligt första stycket är Försäkringskassan skyldig att vid senare prövning av frågan om ersättning till patienten för den angivna vården betala ut minst det belopp som angetts i förhandsbeskedet. "

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-05 11:45
    Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om användning av vävnader och celler i hälso- och sjukvården och vid klinisk forskning

www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-32

• Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?
  • Dustpuppy

Hej igen!

Har nu fått ett första svar om förvård inför ÄD utomlands och blir inte klok: sammanfattningen är att landstinget inte kan erbjuda förvård. That's it. Landstinget hänvisar till att försäkringskassan nog borde ersätta, FK hänvisar till att landstinget nog borde erbjuda vård. Har återigen skickat fråga till patientnämnden för att få reda på varför.

Är det så illa? Man får fritt söka vård inom EU, men förvård, som kan handla om 10 000-tals kronor, måste du betala för själv? Ingen har dock hittills lyckats peka på avtal eller lagrum som reglerar det hela. Fortsättning följer...

/Dustpuppy

• Caspianne

Ni är beundransvärda som kämpar och tragglar med försäkringskassa och lagar amngående detta! Toppen!

• WildaMathilda

Det är verkligen inte klokt! Har man ett t.ex. förhandsbesked från FK på att att det är ok med ersättning för ÄD utomlands så borde det räcka som "bevis" för att man även ska få förvården. Anledningen till att man får ersättning utomlands ska ju vara att den liknar den man har rätt att få här i Sverige, alltså borde även förvård ingå. Den har man ju normalt också rätt till om man gör behandlingen i Sverige...
    När jag fick ersättning grundade FK beslutet på EUF-fördragets artiklar 56 och 57. Det var allt. Kollar man upp dem så handlar de om vår frihet att tillhandahålla och köpa tjänster inom EU/EES. Där borde även förvård inbegripas. Det finns ingen lag som reglerar en specifik vård i vårt fall. Det är jag övertygad om...

Vad bra du är som står på dig, Dustpuppy! Det hjälper verkligen många. Och finns det något som kan hjälpa till så säg till så kan vi alltid leta fakta och lagar tillsammans.

• Dustpuppy

Hej!

Jag har sökt ersättning i efterhand och väntar fortfarande på svar.
    Det som mest irriterar mig är att det inte går att få vettiga svar från myndigheterna och man hamnar i ett limbo.
    Jag vet inte om jag går miste om något jag har rätt till, eller om jag bråkar helt i onödan.

Jag vet idag inte om jag har betalat 7200 kr för förvård i onödan eller inte. Jag skulle vara nöjd med ett klart besked, även om det är negativt.

/Dustpuppy

• WildaMathilda

Ja, det är ett enda virrvarr det där och myndigheterna verkar veta minst av alla. Jag tror nog inte att du bråkar i onödan i alla fall. Som du säger, ett klart besked är bättre än otydlighet...

kram

• Caspianne

Jag tror som sagt inte heller att du bråkar i önödan. Något MÅSTE vara helt fel med tanke på hur olika ÄD hanteras i olika lansting tex.

Efter att ha hängt här på forumet i flera år, så blir jag mer och mer övertygad om att det mesta handlar om olika läkares vilja i att hjälpa till eller hur de tolkar saker och ting.
    Det verkar enkelt om man är läkare att hänvisa till att man inte 'får' hjälpa till.

Inser mer och mer vilken tur jag har som tillhör ett landsting som VILL hjälpa till!

• WildaMathilda

Jag tror att du har helt rätt, Tazty. Har ni läst den här artikeln t.ex.?:

www.vardforbundet.se/Vardfokus/Webbnyheter/2011/September/Platsbrist-far-vardpersonal-att-chansa-med-patienter/

(som jag självklart sågar på bloggen)

Ett tips är att kontakta Barnlängtan. De har bra koll på hur och vad man kan kräva. Om inte annat så hjälper de gärna till att leta fram fakta och hjälpa till med formuleringar.

Kram

• JohannaFrånBarnlängtan

Hej!

Jag har själv inte gått igenom äggdonation, så jag har ingen egen erfarenhet. Däremot har jag så gott jag kunnat försökt stötta och hjälpa er som kämpar och som söker ersättning. Jag har skrivit ihop en sida jag hoppas är hjälpsam - ni med egen erfarenhet får jättegärna ge mig feedback:

www.barnlangtan.com/behandlingar/ersaettning-foer-vard-utomlands

Jag håller också på att starta upp ett äggdonationsnätverk i Barnlängtans regi. Vill man vara med anmäler man sig här:
    www.barnlangtan.com/aeggdonationsnaetverket

Lycka till!
    /Johanna

• BollanB

Tack alla ni som engagerat er i frågan!
    Det har i alla fall inspirerat mig till att söka ersättning, nu ligger alla papper klara, imorgon postar jag dem och håller sedan tummarna. Chansen är väl inte så där jättestor eftersom vi inte blivit "ordinerade" ÄD.

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?