• BollanB

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

WildaMathilda skrev 2011-04-19 07:56:44 följande:
    Hejsan,
    Vilken bra tråd! Tack, Dustpuppy! Det var du som kom med uppiggande info om ålder när jag fick ersättning.
    Jag har alltså fått ersättning från FK efter att ha gjort ÄD-försök hos AVA i Åbo och ska även söka för vårt nästa försök som sker hos AVA i Riga. Jag är 41 år idag.
    IVFdagar, jag har läst en del på din blogg också, men inte hittat svaret på min fråga. När du sökte ersättning hade du något intyg från läkare i Sverige som så att säga "ordinerade" ÄD?
  • BollanB

Tack alla ni som engagerat er i frågan!
    Det har i alla fall inspirerat mig till att söka ersättning, nu ligger alla papper klara, imorgon postar jag dem och håller sedan tummarna. Chansen är väl inte så där jättestor eftersom vi inte blivit "ordinerade" ÄD.

• BollanB
    Angående åldersgräns för ÄD i Sverige

Inför min ansökan om ersättning mailade jag till IVF-kliniken i Umeå som utför ÄD på uppdrag av Universitetssjukhuset i Umeå, för att fråga om vilken åldersgräns de tillämpar. Jag trodde mg veta att de har en mer generös åldersgräns än tex Sahlgrenska.

Detta är svaret jag fick:
    ca 43-44 år.Vi rek alla att skaffa egen donator för att vinna tid. Väntetiden fn minst 3 år.
  • BollanB

Mettebus och Late66:
    Att FK alls utreder era ansökningar tolkar jag som att man då fattat beslut om att ersätta vård även i de länder där man har anonym donator? Eller?

• BollanB

Jag har idag fått begäran om komplettering.
    FK vill ha journal från kliniken om behandlingen samt om donatorn är anonym eller öppen.
    Dessutom vill de ha journal från behandlande läkare/klinik i Sverige.

Vet inte om jag skall ta tjuren vid hornen eller strunta i det. Chansen känns minimal. I vår svenska journal skriver läkaren att han inte dömer ut våra chanser när det gäller IVF utan tycker att vi kan göra nya försök. Vi valde ÄD på eget bevåg, eftersom resultaten var rätt skrala vid ivf-behandlingarna. Den enda chansen är väl om någon annan av läkarna är av annan åsikt och kan tänka sig att skriva ett intyg om det, eller vad tror ni?

Samtidigt känns det som onödigt arbete om det ända kommer att falla på att vi har en anonym donator.
    Jag kanske tar och ringer handläggaren och kollar om det finns ett principbeslut....

• BollanB

Jag har pratat med min handläggare. Man har inte fattat något beslut ang krav på öppen donator. Så tillsvidare ersätter man även vid ÄD med anonym donator.

• BollanB

Jag måste komplettera senast den 18/1, men hon sa att de fattar inga beslut på dagen utan de väntar några dagar ifall postgången dröjer. Så jag gissar att jag kan få ett beslut denna månaden.

• BollanB

Late, det står inte heller i vår journal att äggdonation är enda utvägen. Tvärtemot faktiskt, det står att det finns inga medicinska hinder för ytterligare ett ivf-försök. Men sen avslutas det med att läkaren stödjer oss i vårt beslut. Nåja, en läkare på vår ivf-klinik har erbjudit sig att tala för vår sak om FK vill ha mer kött på benen.

Lite bekymrad är jag ändå, vår diagnos lyder oförklarlig barnlöshet. Det finns ju skäl att tro att mina ägg är för gamla och dåliga, men det är ju inget man kollar. Utan det är min slutsats efter dåligt reusultat på ivf. Kan man få ersättning om orsaken är att man är för "gammal"? Jag var 38 när vi startade bebisfabriken.

• BollanB

Tyvärr FemaleX, vad jag förstått kan man inte få ersättning som singel eftersom man i Sverige inte erbjuds den hjälpen.

• BollanB

slutet av mitt inlägg försvann:

Någonstans står det att man kan få ersättning för vård i utlandet, och det skall vara sån vård som man skulle ha kunnat få i Sverige men att kötider eller liknande gör att man söker likvärdig vård utomlands.

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?