Azurblå skrev 2011-10-20 21:12:09 följande:
Jag har läst lite om era inseminationer nu, och funderar...har en del novisfrågor
när ÄL-stickan slår om till positivt, då finns det alltså tid till att åka ner till Danmark? Hur lång tid har man på sig, på ett ungefär?
Ni som inseminerats, har ni åkt ner i förväg, när ni vet att äl ska inträffa, eller har ni inväntat stickan?
Carrebarre, jag såg att du tänkte åka ner i förväg nästa gång, och om det skulle bli aktuellt för mig med insem tror jag att jag skulle vilja ha det så. Det verkar stressigt att åka iväg sådär kvickt, och jag inbillar mig att man ska vara så lugn och harmonisk som möjligt för att optimera chanserna?
Sen är det det där med val av klinik. Skiljer det mycket i kostnad mellan dem?
Det blev stressigt för jag bilade ner och har 43 mil till Helsingborg enkel väg, och just denna dag när vi åkte så va väder gudarna emot oss och det spöregnade och stormade som sjutton så bilresan var inte alls behaglig. Hade planerat att gå o strosa lite både i Helsingör och Helsingborg men som sagt vädret va inte det trevligaste så vi åkte verkligen tur och retur och då min syrra körde hem och hon kör som en galning (:P) så satt jag på helspänn...därför jag tänker ta tåget ner och ta in på hotell, njuta av resan istället för att fara o flänga =P Men jag vet inte om det påverkar chanserna till att bli befruktad eller inte utan gör det mer för min egen skull för det tog flera dagar innan jag hade återhämtat mig efter den resan.
Klöset skrev 2011-10-20 22:43:25 följande:
Halloj!
Jag tänker åka till Helsingör efter jul och nyår någon gång.
Jag har 20-25 kg övervikt.... Är det helt kört tror ni?
Jag har börjat ta tag i det hela och det går åt rätt håll, men jag är ändå nyfiken på hur det ser ut om man är överviktig och går och vill bli inseminerad? Någon som är liknande sits, eller kanske till och med provat och lyckats som överviktig?
Jag är överviktig, men de på klinikerna har sagt så länge du inte har ett BMI över 40 så ska det inte vara något problem. Och det står på vissa sajter att om man är överviktig så ökar det chansen för graviditets diabetes och ryggmärgsbråck hos bebisen, men vad jag förstod, så var det ofta den dåliga kosten som många överviktiga har som var det största problemet. Men sen har du ett annat problem och det är om du redan har en övervikt och går upp mer i vikt under graviditeten så kan ju kroppen få svårare att bära upp barnen, förslitningsskador mm, samt att om något går fel vid förlossningen och du behöver göra ett akut kejsarsnitt och behöver sövas så är det ju inget nytt att narkosen kan vara farlig för de som är överviktiga.
Men om du äter "rätt" och tar en 30 min promenad varje dag och kanske en längre promenad 2 ggr i veckan så ska det inte vara några risker för barnet. Men för ens egen hälsa så rekommenderas det att man inte ska ha ett högre BMI än 30 när man blir gravid. Jag vet inte om det stämmer men det är iaf så som jag har uppfattat det när jag googlat runt för att få info. Lycka till!!