Inlägg från: CharmingGirl |Visa alla inlägg
  • CharmingGirl

Gastric Bypass (GBP)

Hej!

Jag har några frågor som jag undrar över.

Vad är det för flytande man ska äta innan OP? Skiljer det sig från landsting till landsting? Varför flytande, för att gå ner i vikt inför OP eller finns det någon annan anledning?

När ni sedan gjort OP, äter man flytande efter också? När kan man börja äta?
    Har man alltid ont när man äter efter OP, dumpar eller vad man kallar det?
    Sedan undrar jag bara en sista sak (för tillfället), som jag funderat på väldigt mycket, och det är: finns det något ni åt innan, men som ni efter OP absolut inte kan äta? Alltså någon mat eller liknande som ni t ex får ont i magen av nu efter?

Jag har velat länge och väl, men tror nog jag bestämt mig för att faktiskt dra igång processen. Just nu är jag nog i stadiet att jag vill samla så mycket info jag bara kan, gärna genom andras erfarenheter...

Tack så länge!

• CharmingGirl

Ok! Tack för svar!
    Då förstår jag varför man ska flyta innan operationen.

Mitt "problem" är att jag har under 3 års tid provat i stort sett alla pulverdieter och lyckads en period gå ner en hel del med Cambridge, men jag kunde inte fortsätta för bara tanken på soppa eller shakes fick mig att börja må illa och vilja spy. Provade faktiskt en shake för exakt en vecka sen, för jag ville så gärna prova igen. Men nej, det gick inte att få ner.

Jag bor i Karlskrona och kommer ta kontakt med VC här och förmodligen då också opereras här (om jag nu får det beviljat, eller vad det heter). En kompis till min kompis gjorde en sådan här OP för snart ett år sedan i Kalmar (tror jag, hon tillhör Kalmar iaf), och enligt henne skulle hon ha ätit enligt LHCF inför OP. Tycker det låter precis som motsatsen till soppor, shakes och att man ska hålla sig under 800 kalorier per dag? Men vad vet jag, är faktiskt inte så insatt i kalorier och vet inte riktigt hur man räknar det...

• CharmingGirl
    SilverEmma skrev 2011-03-10 22:02:17 följande:
    Nej jag blev inte alls avskräckt av programmet. Jag känner mig trygg i mitt psyke, risken för fysiska komplikationer är ganska liten och om jag inte får fixa lös hud efteråt (om det behövs) så finns möjligheten att betala det själv.

Hur känner ni andra?
    Jag har ju knappt påbörjat min resa ännu (ska på första besök på VC med en läkare den 21/3), men jag känner som du. Blev inte heller avskräckt, och är trygg i mitt val. Jag vet att det är rätt för mig (hoppas bara jag blir godkänd för operation).
  • CharmingGirl
    SilverEmma skrev 2011-03-10 23:03:38 följande:
    Var bor du någonstans?
    Jag bor i Karlskrona, Blekinge.
  • CharmingGirl
    Sanda skrev 2011-03-10 23:14:28 följande:
    Imorgon ska jag till vc för läkarbesök! Första kontakt! Funderar på att skriva ett papper på alla besvär jag har, vad jag försökt innan och varför jag vill göra det. Känns som man kommer få tunghäfta annars. Är rädd att jag inte vågar stå på mig!
    Funderar också på om jag ska göra så, skriva ner allt innan jag ska dit. Är rädd att jag, precis som du skriver, kanske får tunghäfta och "glömmer" bort något jag gärna vill ha sagt...
  • CharmingGirl

Hej allihopa!

Idag har jag varit på VC och träffat läkaren, tog en del prover och nu är remissen skickad. Vad gör jag nu? Väntar?

Är så glad att det gick så smärtfritt att få remissen skickad (hade ställt in mig på det värsta), men antar att det räckte med att titta på mig för att förstå vilka problem en kraftig övervikt innebär... Nej, men skämt å sido så var läkaren väldigt bra, gjrode en grundlig undersökning av kroppen, tog prover och blodtryck, och ställde väldigt mycket bra frågor. Jag är nöjd med besöket, och längtar fram tills då jag ska få träffa kirurgen! Läkaren sa att det var 5 månaders väntetid, betyder det 5 månader till första besöket med kirurgen, tros? (Jag fick hjärnsläpp och glömde ju fråga...)

• CharmingGirl
    Uller skrev 2011-03-21 15:00:44 följande:

Är hemma efter operationen i torsdags. Eller kom hem redan i fredags. Allt har gått superbra. Blir väldans massa drickande med all vätska som man ska få i sig dessa 2 veckor men det går bra.

Dock funderar jag om jag börjar bli lite laktoskänslig, när jag dricker mjölk som de rekomenderade att man gör 30 minuter efter måltiderna så får jag massor av luft som vill komma upp som små rapningar.

Har haft lite ont på ena sidan efter operationen men varit uthärdligt.

Skönt att det gått bra!
    littlemisstrouble skrev 2011-03-21 16:06:22 följande:
    Gulp nu är det inte många dagar kvar :-S
    När är det dags för dig?
  • CharmingGirl
    SilverEmma skrev 2011-03-22 09:48:05 följande:
    Känns som att tråden börjar bli seg nu när fb-gruppen växer...ville bara berätta här också! Jag har fått operationstid den 26:e april!! Det är ju jättesnart!!
    Grattis!

Hur funkar gruppen på facebook? Jag hade gärna velat vara med, men vill inte att mina andra vänner på facebook ska se att jag har planer på att operera mig. Har du någon länk till gruppen?
  • CharmingGirl
    J2010 skrev 2011-04-07 16:14:05 följande:
    Jag har testat alla sorter som finns på markanaden, mne tyvärr kommer dem upp igen. Jag ska fråga imorgon
    Jag är lite nyfiken på vad du kommer få för svar. Jag har bantat i hela mitt liv och provat alla soppor och shakes man kan tänka sig. Det enda som smakade ok var Cambridge, men bara en smak - choklad. Så efter att jag tidigare druckit den i 12 veckor, tre gånger om dagen, så kan jag inte ens titta på den längre, kan få kväljningar av bara tanken...

Är ganska orolig för hur det ska gå för mig under min "flyt"-period...
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)