Inlägg från: CharmingGirl |Visa alla inlägg
  • CharmingGirl

Gastric Bypass (GBP)

Jag måste fråga, började ni försöka på allvar att bli av med kilon innan bedömningen eller efter ni blivit godkända?

Hur lång tid efter ni blivit godkända fick ni er OP-tid?
    Jag har äntligen fått ett sommarjobb i sommar, och sedan blir jag arbetssökande/timanställd till hösten, och vill inte hamna i en situation som innebär sjukskrivning från sommarjobbet eller fråga om man kan skjuta upp OP till efter sommaren.

Jag fick i början av veckan en remissbekräftelse, men har ännu inte åberopat vårdgarantin för jag är "rädd" att om jag har "tur i oturen" får en OP i sommar och hamnar då i situationen jag inte vill hamna i. Vad hade ni gjort, kan ni råda mig? Åberopa vårdgarantin nu? Eller vänta? Vänta, hur länge? Eller inte åberopa alls? (På remissbekräftelsen står det att väntetiden är 2-3 månader, kan det ändras närmre fram tror ni?)

Förstå mig rätt nu, jag vill verkligen göra denna OP, men detta kan också vara min enda chans på väldigt länge att få jobba då jag nyligen flyttat och inte lyckats få in foten någonstans i kommunen, förrän nu till sommaren.

• CharmingGirl

Hej alla!
    Jag provar här också, idag fick jag ett brev från kirurgmottagningen i Karlshamn, jag har fått tid att träffa en läkare för bedömning (antar jag?), Torben Navne, den 15 juni redan!

Är superglad att något har hänt, och utan att jag behövt ligga på (ännu :P).

Fler här som träffat Torben Navne? Var han bra? Vad kommer han fråga mig/vilja veta?
    Är nervös, tänk om man inte blir godkänd...

• CharmingGirl
    Maddisen80 skrev 2011-05-31 13:57:44 följande:
    Vart ska du bli opererad ?
    Jag bor i Karlskrona, så antingen i Karlshamn eller Kristianstad (om jag fattat det rätt).
    Har ju dock inte blivit godkänd ännu, men jag hoppas jag blir det.
    Är jättenervös nu inför mötet med läkaren i Karlshamn, nervös för vad han kommer fråga/vilja veta, och för att jag är rädd att jag svarar "fel"... Men å andra sidan kan jag ju inte säga mer än hur läget är, varför jag vill operera mig, vad jag tidigare provat etc etc.
  • CharmingGirl
    Maddisen80 skrev 2011-06-01 09:40:08 följande:
    hej det kommer att gå jätte bra de tror jag förstår att du är nervös,lycka till i förskott
    Tack så mycket! Hoppas också det kommer gå bra!
  • CharmingGirl
    MrC skrev 2011-06-03 22:42:28 följande:
    Jag fick brev från Ersta idag.
    Inför-OP-träff 8/7 och OP 11/7.
    5 veckor och 2 dagar kvar alltså. Bra, nu har jag en tidpunkt att ta sikte på.

Den senaste tiden har jag haft mycket ont i fötterna, knä och höfter. Lite rygg också, men fötterna har varit värst. Riktigt jävla ont alltså. Tror jag har hälsporre.

Iaf. så drar jag igång med hårdträning inför OP på måndag, á la "Biggest loser".
    Jag kommer redan nu att börja byta någon måltid varje dag mot Modifast och de två sista blir det bara Modifast på matsedeln.

Vilken smak är bäst? Vilken är er favorit?
    Jag har bara smakat vanilj ännu och den var väl okay.
    Grattis till OP-tiden! Förstår att det känns bra när man har en tid att planera kring!

Jag har också hälsporre (på båda mina hälar) och jag rekomenderar verkligen idrottstejp och himla bra skor. Går jag utan skor (inomhus) eller i dåliga skor så får jag så ont att jag går som en gammal kärring som skitit ner sig. Halvt kryper, halvt haltar - det är hemskt! (Det värsta är ju att det tar så lång tid innan det försvinner...)

Tyvärr kan jag inte svara dig angående smakerna på Modifast, jag har aldrig lycktas få i mig dom... Kan man göra med vaniljen, som jag gjorde med Camebridge vanilj tros? För lite variation så kryddade jag till med lite kardemumma, smakade nästan som vaniljsås och äppelkaka eller något.
  • CharmingGirl

Tänkte bara höra; har alla som blivit beviljade OP testat medicin och gått hos dietist innan? Eller vad har ni "gjort" innan för att gå ner i vikt och sen blivit godkända för OP?

• CharmingGirl
    hellekis skrev 2011-06-11 10:58:02 följande:
    gjort som i att de skulle vara övervakat menar du?
    Jag har verkligen testat allt, piller, dietist, viktis, träna.. men nej, inget som läkarna på sjukhuset har övervakat, däremot hade de kunnat kolla att jag fått bantningspiller utskrivna innan.. 
    Ah, jag undrade precis som du frågade, typ övervakat. Varför jag undrar är för att jag har gjort/provat med allt jag kan komma på förutom tabletter, och är så orolig nu att jag inte kommer bli godkänd när jag ska på bedömning på onsdag.
  • CharmingGirl
    hellekis skrev 2011-06-11 16:59:28 följande:
    vad jag vet så finns det nu inte längre några piller som läkare skriver ut, så du kan nog vara lugn :) och jag har inte hört om någon som har varit tvungen att gå hos dietpolis.
    Möjligtvis om du går till doktor först, att de vill att du testar allt du bara kan. Men jag skickade egenremiss och det var kirurgen som fick bestämma helt. 
    Ok, då känns det lite lugnare på den punkten! Tack!
    Jag gick till läkaren på VC och hon skickade en remiss innan jag knappt hann yttra ordet "remiss" ungefär.
  • CharmingGirl
    Maddisen80 skrev 2011-06-14 10:42:30 följande:
    Hej jag är inte godkänd en men jag har testat medicinen accomplia,reductil som de har slutat tillverka pga masor med biverkningar,testat xenical,testat gi metoden,lchf,xtravaganza,men ska på första läkarbesöket i ersta i augusti eller december
    Hej och tack för ditt svar! Jag har ju som sagt inte testat tabletter, men allt annat du rabblade upp och lite till (viktväktarna, i stort sett ALLA soppdieter jag kommit över). Imorn gäller det, 15.20 har jag tid och jag är så nervös!

Får man reda på med en gång om man blir godkänd eller inte? Får man veta tid för OP också isf? Och när man ska börja flyta? Och hur mycket man ska gå ner? Vad hände just ER på och i samband med mötet med kirurgen, exakt?!
    Ja, ni hör ju - jag är nervig och frågorna är måånga!
  • CharmingGirl

Ja, idag gäller det! Uppdaterar er om läget sen. Nervös!

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)