• DreamBear

Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !

Hur tänker ni vad gäller syskon till era små mirakel?

Vi är över 35 båda två och känner att OM vi ska försöka få ännu ett mirakel kan vi inte vänta så länge till. Prata med bm om detta vid efterkontrollen och hon sa att hon ansåg att kroppen behövde vila 6 månader innan den blev gravid igen. Och jag känner detsamma. Så om tre månader kommer vi att påbörja bebisverkstaden igen, det blir i början på maj har vi tänkt. Sedan kommer vi att försöka hemma på egen hand till årets slut. Har inget hänt kommer vi då ta beslutet om att försöka med IVF eller om vi ska låta bli. Har inte direkt överflöd med pengar tyvärr. Så det är tyvärr ett beslut som kommer att vara utifrån vår ekonomiska situation. Men vi hoppas båda starkt att min kropp fattat poängen nu och att vi kommer att lyckas på egen hand. De har ju inte hittat några som helst fel på oss. Så hoppet finns! 

• DreamBear

Jag har aldrig helammat, men har nu helt slutat amma sedan i söndags. Fick, vad jag trodde, mens på julafton. Men enligt bm vid efterkontrollen var det inte mens utan en blödning de flesta får ca 8 veckor efter förlossningen. Jag vet inte Obestämd

• DreamBear

Angående mensen. Som jag skrev tidigare så hade jag ju vad jag trodde var mens i julas men enligt bm var det inte mens utan en annan blödning som var vanlig att man fick ca 8 veckor efter förlossningen. Det konstiga är att 28 dagar efter den blödningen så kom ännu en blödning. Innan jag blev gravid hade jag oftast 28 dagars menscyklar. Så nog är det mensen som är här och som mycket troligt var här även i julas. Min bm sa att jag inte skulle få mens på väldigt länge. Åter hade hon fel. Grrr! har aldrig gillat henne och gör det inte nu heller,

• DreamBear

Elin fick två sprutor. Vi blev tillfrågade om heaptiten men valde att avstå. Vi har aldrig varit utomlands och ser inte att vi kommer att resa något de närmaste åren. Så enligt bvcsköterskan kunde man ta de sprutor som behövs då.

• DreamBear

Har ni deltagit i föräldraträffarna som BVC anordnar?
    Jag och Elin var iväg i förra veckan på första mötet,
    där fick hon träffa 7 andra bebisar
    Prata om mat och lite kring förlossningen och den första tiden därefter.    

• DreamBear
    Shibby 78 skrev 2012-02-07 10:21:57 följande:
    Alice börjar närma sig 4 månader och nu är det snart tillåtet att börja med "smaksensationer". Hur tänker ni andra kring maten?

Elin närmar sig också 4 månader nu. Men på senaste BVC-träffen sa bvc-sköterskan att man inte skulle ha för bråttom att börja med smakisar. Men att man kunde testa. Gilla de små inte det som gavs skulle man inte ge på ett tag och sedan testa igen. Smakisarna skulle vara som ett kryddmått ungefär i början. Nästa bvc-träff kommer det en dietist och ska prata om just maten och smakisarna. Ska bli intressant!
  • DreamBear

Jag har en skitfråga bokstavligt talat. Men hur ser era små bebisars bajs ut? Elin bajsar numera väldigt lös, alltså mer rinnande. Börjar fundera kring laktosallergi. Har det på min sida tyvärr. Hon går upp i vikt som hon ska och hon mår bra på alla sätt och vis. Förut var hon fastare i det som kom ut, men som sagt nu är det mera löst. Konstig fråga kanske, men vart ställer man inte konstiga frågor om inte just på FL

• DreamBear
    Shibby 78 skrev 2012-02-07 13:53:01 följande:
    Jag vet inte om du blir klokare av detta men här kommer länken: se.babycenter.com/photo_galleries/baby-poo/
    Tack för länken

Elin äter ersättning. Bajsar inte varje dag, utan varannan-var tredje dag ungefär. 
    Ska till BVC om två veckor får fråga dem, men eftersom hon verkar må bra så borde det inte vara laktos.   
  • DreamBear
    besony skrev 2012-02-09 05:51:09 följande:
    Nu kan Tony vända sig åt båda hållen, det senaste från rygg till mage. Och det påverkar nätterna märker jag. I natt hade han vänt sig till att ligga på mage på kudden - med en arm som stack ut utanför pyjamasen, vid halsen - totalt en gåta för mig hur han lyckades.

Då han har kudde, snutte och en filt i spjälsängen är jag lite ängslig över att något ska hända honom som att han inte kan andas om han hamnar fel.

Hur gör ni? Ta bort allt som finns i sängen? Jag kan omöjligt vaka över honom hela natten då jag själv måste sova med. :-/
    Ett tips jag fick av bvc-sköterskan var att stoppa kudden under bäddmadrassen, då har barnet en kudde men det finns ingen risk att barnet kvävs. Nu kanske inte ni har en bäddmadrass, men om ni har det så testa. 

Elin har fortfarande frejkabyxan på sig, så hon kan inte vända sig. Hon har legat utan ibland och har visat att hon kan vända sig från mage till rygg. Men omvänt, rygg till mage, kommer nog att dröja tills hon blir kvitt byxan och varit utan ett tag.   

Vi har en gallerfilt istället för täcke, då gör det inget om hon drar det över huvudet. Men vi har det varmt inne också så det behövs inget täcke.  
  • DreamBear
    besony skrev 2012-02-16 09:59:32 följande:
    Ang att sova på mage, även om BVC tycker det är okej då han kan vända sig tillbaka till rygg, så funderar jag lite på andningslarm. Någon som har? Vad tycker ni om det, fungerar bra?
    Vi har haft andningslarm sedan första dagen hemma. Och vi har varit nöjda med det. Men på instruktionen till larmet står det att man ska sluta använda det när barnet vänder sig och kan sova på magen. Antar att det är just för att det vi har (ett sådant som man fäster på blöjan) inte är speciellt bekvämt att ligga på. Men det finns ju plattor att köpa också som barnet ligger på och som reagerar på andningsuppehåll. Men dessa är inte gigantiska och kräver troligen en ganska stillasovande bebis för att inte fellarma en massa.

Vi kommer att sluta med andningslarmet den dagen Elin kan vända sig. Hon har inte lärt sig denna teknik än (bara varit utan frejkabyxan i två veckor så hon ligger lite efter).  
Svar på tråden Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !