• DreamBear

Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !

Här har vi det bara bra. Elin sover fortfarande hela nätterna men på kvällarna är hon desto mer krävande. Inget duger då. Varken mat eller vila. Det är gnäll och gråt, blandat med härliga leenden. Sötnosen våran!

Jag har inte varit på efterkontroll än. Skulle ta cellprov nu under hösten men valde att skjuta på det tills efter förlossningen och enligt bm skulle det gå en tid innan man tog provet efter förlossning. Så jag ska dit i mitten av januari.

Vi kommer inte att skydda oss. Utan vi hoppas kunna ge Elin ett syskon. Men vi kommer nog också att försöka själv i max 6 månader innan det ev. blir IVF. Men om vi ska köra IVF vet vi ej än pga ekonomin. Tragiskt att man ska behöva ha ekonomiska bekymmer i detta.  Vi har inte haft sex ännu, jag har inte haft någon lust alls till detta ännu. Var bara för ett tag sedan som avslaget helt försvann för mig också. Men den som väntar på något gott...         

• DreamBear
    strössel skrev 2011-12-18 14:27:37 följande:
    Liam har börjat strula vid amningen, tar bröstet släpper gråter tar igen släpper och gråter det är jättejobbigt. Ibland drar han upp benen och sen fiser eller bajsar. Ibland pumpar jag eller ger han tillägg en gång per natt och det äter han utan några helst problem. Är rädd att jag får sluta amma, för så här kan vi inte ha det. En ständig kamp.
    Det där känner jag igen. Sådär har Elin varit i flera veckor. Hon får nu ersättning 5-6 gånger om dagen. Hon tar ca 700 ml under en dag. Men vi ammar morgon och kväll. Ammar fortfarande för att man ju vet att det är nyttiga droppar. Men jag får inte ur mycket. Fick tipset av BVC att amma innan Elin blev hungrig. Samt att amma på natten eller tidig morgon då de oftast är för trötta för att bråka under amningen. Elin är som du beskriver lite då och då. Ibland funkar det, ibland inte. Min teori för min del är att det beror på att det inte rinner till tillräckligt fort och då blir hon arg. Fort ska det gå
  • DreamBear

Vill önska er alla en riktigt god jul!
    Tänk att vi nu äntligen får fira jul som mamma.
    En helt underbar känsla.

Jag njuter av varje sekund och den kärlek jag känner till Elin är obeskrivbar.

En liten rolig hemlis, vi kommer att döpa Elin till sommaren och då även passa på att gifta oss. Två flugor i en smäll, och det känns helt perfekt. Vi vill båda inte ha ett stort bröllop så detta känns perfekt. Vi har inte bestämt än om vi ska göra det som en överraskning utan att någon vet om det innan eller om vi ska bjuda in till dop och bröllop. Det fr vi fundera på.     

• DreamBear
    strössel skrev 2011-12-22 21:06:51 följande:
    Beso: Vi var på bvc idag och Liam hade bara gått upp 110 g på 10 dagar så det var på gränsen, han har strulat och skrikit när han ska äta. Hoppas verkligen han har gått upp mer inför nästa bvc besök. Annars lär det bli flaska här med för han måste få i sig mat.

Kenai: Vad roligt att ni ska gifta er Glad

Fått tillbaka min mens idag när Liam är drygt 7,5 vecka, läste att den kunde försvinna igen när man ammar.

Hur är det med knipövningarna ? Jag är jättedålig på det, glömmer bort hela tiden.
    Skrev precis ett inlägg om detta med mens. Jag började nämligen blöda igår och jag blev förvånad. Hade inte väntat det mig än. Vår dåliga bm sa bara att mensen inte kom sålänge man ammade. Hon nämnde inget om att det kunde komma ändå. Nu ammar jag ju bara morgon och kväll, och har aldrig helammat förutom den första veckan. Så jag blev orolig. Men det är med andra ord kanske inte så ovanligt Men kändes inte kul. Är det något jag inte saknat så är det mens. och dessutom att få den på julafton och dessutom i riklig mängd kändes inte alls skoj. Men men. Bara att tacka och ta emot
  • DreamBear
    strössel skrev 2011-12-25 12:37:22 följande:
    Kenai: Nej det var lagom kul att få mens lagom till jul , funkar det att bara amma morgon och kväll ? Att man har tillräckligt med mjölk ? Liam strulade förra veckan sen åt han bra två dagar tror jag det var och nu har han börjat strula igen, känner att det här funkar inte längre och flaskan tar han hur bra som helst. Pumpade ut 125 ml på morgon och han åt ca 70 ml men innan när han skulle få bröstet så tog han tag sen skrek han tills han vägrade. Kanske ska testa morgon och kväll jag med och ge han tillägg på dagen, hur mycket tillägg ger du ? Liam brukar bara orkar max 60-70 ml sen vill han inte ha mer.

Jag har ju alltid haft dåligt med mjölk och amningen morgon och kväll är mest för närhetens skull. Älskar att ha henne vid bröstet Men hon får alltid ersättning efter amningen eftersom jag inte har tillräckligt. Olika hur mycket hon tar, det varierar nog hur mycket jag har att ge. Elin får ersättning 5-6 gånger om dagen och tar varje gång mellan 120-200 ml. Hon ligger dagligen på mellan 700-900 ml. Stor variation från dag till dag.
  • DreamBear

Julen har varit perfekt. Tänk att man äntligen fått uppleva en jul som mamma. Jag är så lycklig Elin har fått massor av julklappar. Av oss fick hon ett babygym med Pingu som hon älskar att ligga i, sedan fick hon massor av kläder och leksaker samt en och annan bok. Jättefina saker.

Elin har  mer och mer upptäckt att hon kan styra händerna dit hon vill. Hon kämpar på under babygymet och man ser riktigt hur hom jobbar. Så fort nappen åker ur åker handen in. Hon utvecklas fort nu. 10 veckor och väger 5500 gram och är 59 cm lång.

• DreamBear

Vad har ni alla för kvällsrutiner för era små?
    Lägger ni dem en speciell tid varje kväll?
    Någon speciell aktivitet innan som bad, sagoläsning, sång?

Elin lägger sig när vi lägger oss, oftast vid 22-23 tiden. Men vi ska nu få henne att sova i egen säng och då kommer hon att läggas vid en speciell tid varje kväll, allt för att få bra rutiner.     

• DreamBear

Nu sover Elin utan problem själv i spjälsängen. Underbart! Vi lägger henne oftast bara i spjälsängen och sedan somnar hon själv. Men ibland blir det lite vaggning i famnen eller att jag och hon ligger i vår dubbelsäng tätt tillsammans innan hon somnar. Och vi sjunger alltid vaggsånger. Kör fyra olika och hinner varva dem en gång innan hon somnar. Men hon sover ca 7 timmar utan matning. Vaknar ett par gånger på natten för att hon vill ha nappen som ramlat ur. Sedan vaknar hon på morgonen och väcker mig med sitt prat, och då vill hon ha mat vilket hon får. Hon äter ca 800 ml ersättning om dagen. Och det funkar kanon!

• DreamBear

Elin blir tre månader på fredag och äter oftast 180 ml ersättning vid varje mål. Men ibland händer det att hon tar mindre. På en dag äter hon ca 900 ml. Hon äter 5-6 gånger per dag och sover mellan 22-07 på vardagarna och 23-08 på helgerna. Hon brukar nämligen gå till sängs när vi ska lägga oss, och på helgerna tar vi sovmorgon. Hon skulle sova längre på vardagarna också om hon fick, men jag väcker henne för att ge mat då efter att jag duschat själv.

Hon kan vända sig från mage till rygg, griper tag i leksaker och älskar att bli buren. Hon har inte något stort tålamod och hon varierar dagarna mellan två olika babygym, babysittern, en famn och sängen. Hon roar inte sig själv utan vill ha sällskap. Och jag umgås mer än gärna med henne, men låter även henne lära sig att klara sig själv en liten stund. Även en mamma måste kissa, äta lite och borsta tänderna

Den 24 januari är det dags för första vaccinationen. Nervöst!
    Veckan därefter börjar föräldrautb. genom BVC som jag kommer att gå på, mest för den sociala biten. Är bara hemma om dagarna med Elin, känner inga här och ser fram emot lite nytt folk 

Dop kommer att ske i juni troligen, och då blir det bröllop samtidigt Elin kommer att vara 8 månader då. Betydligt äldre än de flesta vid dop, men jag hoppas det går bra ändå.      

• DreamBear

Loppanlängtan: Jag väcker henne efter råd från BVC. Hon behöver hinna få 6 mål om dagen för att vikten inte riktigt varit hundra som de önskar. Och om jag låter henne sova, missar hon ett mål och hon tar inte igen det under dagen. Utan oftast tvärtom. Elin äter kl 7, 10. 13,16, 19, 22. Hon får 180 ml varje gång, men tar inte alltid hela flaskan, men erbjuder ju hellre mer än mindre.

Svar på tråden Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !