• besony

Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !

Hej på er alla!

Tony har blivit 9 månader och kan nu gå med stöd numera och vill gärna det. Drar sig upp och står också, ibland glömmer han av sig och står utan stöd i några sekunder...  Sitter också själv. Lättare att låta honom vara på golvet, men inte utan tillsyn, annars är han i färd med att göra bus... Som att försöka öppna bänkskåpen och lådorna i köket som vi har sätt in spärrar.

Han har fått lära gå-vagn och vill köra den.. men balansen har han inte riktigt ännu. Blir jätteförbannad när vi tycker det räcker med allt promenerande hemma och tar ifrån honom vagnen. Han älskar den. :)

Han tecknar också lampa, och kan kopplingen mellan strömbrytaren och lampa. Så kul att se!
    I bilen när vi åker, kan det vara:

- Lampa, tecknar han och tittar mot biltaket.
    - Ja, lampa där, säger jag och tänder den.
    - Lampa... säger han med handen utsträckt med sin lilla hand. Hjärta 

• besony
    DreamBear; Haha, visst är det kul att se hur de beter sig vid saker och ting!

Nu har Tony igår kväll tagit sina första tre steg utan stöd! Tycker att det här bebistiden har gått alldeles för fort, känns det som, det är bara för lillen är tidig i utvecklingen! Nu håller Tony på att lära sig gå innan han ens blivit 10 månader! Förvånad

Han äter ganska bra, tar bitar utan problem, har 5 tänder... en sjätte tand är förmodligen snart på väg.... Men nu på sistone vill han så gärna ha egen sked, annars blir han arg och gillar att plocka med maten. Och städar gärna sin matbricka med att kasta ner matbitar på golvet!

Att mata mamma med en tom sked är också kul, tycker han med.  Skrattande
  • besony

Hej alla!

Först vill jag säga grattis till dig Toppenloppan till graviditeten! :)

Här är det bara bra, Tony fyller 1 år om 10 dagar, den 1/11.. Idag var vi till BVC, 10 375 gram och 76,5 cm lång är han nu.. och det är full fart på honom och våra dagar ser i stort sett likadana ut! Han börjar förskolan förhoppningsvis i januari, då är han 14 månader. Tony har 6 tänder, men 2 nya är på väg.... 

Han går obehindrat numera och även ställa upp sig direkt från golvet, även med skor på sig, som han fått från sin mormor för ungefär en månad sen och han älskar skorna. Går och hämtar dem och vill försöka få i foten själv! Han gillar att gå fram och tillbaka mellan vardagsrummet och lekrummet med leksakerna. Bära saker är skoj. :)

Han babblar nästan oavbrutet (ej riktiga ord) men kan bara teckna lampa... Däremot förstår han vad vi tecknar till honom, som äta, boll, bil, laga mat, sova, bajs, byta blöja, kom, napp, dricka, vatten, gris och nej. Det är vad jag hittills kommer på nu, säkert mer finns... Han har börjat nicka och det ser verkligen kul ut... han går omkring och nickar med huvudet...! Han pekar också massor. :)

Han sover i snitt 11-12 timmar på natten, rakt igenom utan ett pip numera, från ca 19/20 till 07/08, och ca 1 timme på fm och ca 1 timme på em. Och jag har äntligen fått honom att somna själv i spjälsängen! Förut vaggade jag honom till sömns i soffan och sen burit honom till hans säng. Tills han var 10 månader... En kväll tröttnade jag på det och bestämde jag bara att han skulle somna själv... Det gick till slut efter över en timme av bök och stök! Men nu är det värt mitt tålamod! Nu vet Tony precis vad som gäller varje kväll, och är oftast lugn när jag lägger ned honom i spjälsängen. :)

Men visst, då vet man liksom att de små börjar bli lite stora! Längtar oxå efter syskon... Vi skulle ha börjat med syskonförsök (FET) redan nu under hösten men annat kom i vägen av medicinska skäl, så kanske det blir av först 2013. Men själva planeringen och recepten hos apoteket är klara.

Nu ska vi bara njuta extra tills han börjar på förskolan!

• besony
    Toppenloppan skrev 2012-10-23 16:35:43 följande:
    Det är så fascinerande detta med tecken, Novas kusin är normalbegåvad men väldigt sen med talet. Sedan han var ca 1,5 år har föräldrarna Därför stimulerat talutvecklingen extra med just tecken. Vilken skillnad! Han förstår mycket bättre när de gör tecken samtidigt. Nova förstår en hel del oxå men inte alls så tydligt som du beskriver att Tony gör!
    Ja, det är verkligen fascinerande... Han är hörande, så han kommer vara tvåspråkig redan från början. 

För snart ett par månader sedan så frågade jag "vart är nallen?" och så letar han genast efter den, hittar och ger mig. Så visst förstår han teckenspråk. fast han har inte börjat teckna själv riktigt... 

Ett annat exempel, för någon vecka sedan, satte vi vid matbordet för lunch. TV:n råkade vara påslagen och Tony tittade... vilket jag märkte och då stängde jag av och sade "äta nu" och han blev verkligen sur och pekade mot TV:n i vardagsrummet, i som "jag vill titta". Vi har öppen planlösning här hemma så man ser från matplatsen. Detta är kommunikation han gör, med sina pekningar... Men sedan så koncentrerade han till slut på maten. Vi har alltid TV:n avstängd när vi sitter vid bordet och äter, men just denna gången råkade den vara påslagen.

Så fascinerande, ja!
  • besony
    Toppenloppan skrev 2012-10-24 21:41:46 följande:
    Men du, är både du och hans pappa svårt hörselskadade, hur "hör" ni Tony när han skriker i så fall? Alltså på natten tex????
    Jag är helt döv. Hans pappa hörselskadad. Vi har en babyvakt som hjälpmedel förskrivet/köpt från audiologiska kliniken som hör till det varseblivningssystem som vi har hemma till brandlarm, dörrklocka och telefon. Vi har båda varsin sängvibrator under bäddmadrassen och även blixtlampor hemma. Även varsin väckarklocka som hör till samma system.. Redan på BB hade jag med mig babyvakten, sängvibratorn och en fickvibrator med laddare som är lätt att ta med sig vid resor. Det funkar väldigt bra. :)
  • besony
    DreamBear; Måste säga grattis till den spontana graviditeten! Fantastiskt! Håller tummarna att det går vägen nu. 

Majsanna; Jag följer din blogg med, med spännande med bebis snart! :) 

Själv har jag gjort konisation, ett ingrepp pga cellförändringar för 3 veckor sedan och mina sköldkörtelvärden är som de ska. Så nu är det bara att vänta på provsvar från ingreppet som kommer om ca 3 veckor. Sen vänta på klart beslut när vi kan starta gång med FET, jag hoppas från och med januari/februari.. Och innan dess kolla sköldkörteln igen med. Minst sagt så längtar jag till vi kan starta med syskonförsök!  

Sonen börjar ju förskolan om en månad och jag ska ge mig ut och leta jobb... Det känns både trist och roligt. Helt klart blandade känslor! Våran lille har blivit stor....
  • besony

Kul att läsa om hur det går för er!

Tony är en riktig buse, blir snart 16 månader den 1 mars... Han tecknar mer nu, mest vardagsgrejer men också saker som Musse Pigg (barnprogram) och tecknar rita, när han vill rita, bada när han vill bada, tecknar tandborstning när det är dags, äta när han är hungrig med mera. Hans teckenspråk har kommit längre framåt nu. Han pratar också mera, tack vare förskolan. Jag märker också att han skiljer på språken beroende på vem han pratar med. Är det mig så tecknar han mest. :)

Han tar upp och ner från soffan helt på egen hand, sitter alltid lugnt och fint, vi håller koll, men det känns skönt att han inte hoppar i alla fall!

Han lyckades klättra upp på en vanlig matstol idag och satt verkligen fint. Jag lagade lunch då. Han är väl medveten om vad han får och inte får göra, men vi ser att han testar oss med en busig min. Men han lyssnar till slut... Kan bara ana hur det blir sen när trotsen sätter in... Flört

Han älskar diskmaskinen, vill alltid hjälpa till att tömma den och sätta in sakerna i rätt skåp.
    Dock är det mindre trevligt när man ska lägga in smutsdisk och han är där och tror det är dags för tömning!! Han tar också ut bestickslådan, kommer sedan till oss med en eller två skedar och vill duka fram och det är då ett tecken på matdags! Skrattande

Han trivs kanon på förskolan. Inskolningen gick så bra, trots han bara var 14 månader när han började. Han ser alltid fram emot förskolan, på morgnarna kan han gärna hänga på ytterdörren och vänta på att vi ska ut till bilen för att åka dit. Solig Han går 15 timmar i veckan så länge jag är helt arbetslös.

Vi har planer på syskonförsök, och vi väntar fortfarande på att kunna starta. Förhoppningsvis blir det av i vår. 

• besony

Det är bra med oss... Tony växer på och är intresserad av vindkraften som finns inom synhåll från vårt hus. Han tecknar snurr och vill titta på den varje dag. ;) Den 1 maj blir han 18 månader och till december blir han storebror om allt ska gå vägen denna gång. :) Jag plussade igår på första syskonförsöket (FET), det känns fortfarande overkligt... imorgon går jag in i vecka 6.

♥ ♂ 111101 ♥
  • besony
    DreamBear skrev 2013-05-22 13:36:29 följande:
    Hur mår ni alla?

Toppenloppan: Snart dags för dig väl? Hur mår du?

Har visst inte uppdaterat här...

I måndags var vi på VUL och fick det mest oväntade besked. Det fanns bara en liten hinnsäck och inget foster. Jag skulle ju vara i v 9. Det var MA.

Jag slutade förstås med mina tabletter och vaggisar direkt, men ännu tror kroppen att den är gravid. Förhoppningsvis sköter det igång själv, har återbesök nästa vecka för koll och se om jag får tabletter eller skrapning...

Ny IVF kommer vi göra i höst.
    ♥ ♂ 111101 ♥
Svar på tråden Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !