• besony

Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !

Kul att läsa om era små. Här har vi det bra med. Tony sover bra både dag och natt. Men när tänderna kom upp så började han vakna på nätterna för mat. Jag tror att det beror på ett utvecklingssprång, för nu börjar han återigen sova mer på nätterna och på det sättet äter mindre på natten. Hoppas det fortsätter så. :)

Ja här rullar han gärna på golvet med. Helst utanför lekfilten, och gärna ta ned dvdfilmerna från tv-bänken! :)

Vi tror att det inte tar så lång tid tills han börjar krypa, han har börjat ta bentag framåt med huvudet som stöd istället för armarna. Ser roligt ut. :)

• besony

EA

DreamBear skrev 2012-03-16 15:20:41 följande:
    En liten undran, när era små äter från flaska blir de kladdiga då? Vi använder haklapp på Elin men ändå hamnat hälften på kläderna. Vet inte om hon har svårt att svälja, för det rinner som sagt utanför munnen ofta och mycket. Har testat med en mindre napp, men inte blev det bättre.

Vi kör med haklappar dagligen, då Tony dreglar massor. Det är där resterna hamnar. Vi använder även såna där vita kräklappar från IKEA och torkar då och då när han äter. På så sätt hamnar inte mycket på kläderna, fast det händer ibland, och han kräks flera gånger om dagen. Dock inte mycket på en gång, det är snarare småkräk. Jag tycker att det fungerar ganska bra.
  • besony

Tony blir 5 månader den 1 april. BVC för fyra dagar sedan, vägde 8410 g och var 66,4 cm. Börjar använda storlek 68 i kläder nu.

Han kryper inte än men rullar och tar sig framåt i gåstolen när han tycker det är tråkigt att bara ligga och leka. Nu rusar han gärna fort fram runt i huset!

Har nyss börjat smaka på morotspuré och det är populärt! Vi tar det lugnt med maten då han äter fortfarande bra av flaskan. Men det är så kul att se hur han testar smaka på mat. :)

• besony

Ni har mer fasta tider. Det har vi inte riktigt än. Men våra dagar ser ofta ganska likadana ut även om variation finns.

Börjar dagen vid ca sjutiden med god morgon, blöjbyte och påklädning. Sen äta ersättning eller leka beroende på om han har ätit under natten eller inte. Någon gång efter nio brukar han bli trött och sover allt från halvtimme upp till två timmar. Sen vid lunch äta ersättning igen. Och en massa lek emellan.

Han sover ett par gånger igen på eftermiddagen, allt från halvtimme upp till två timmar. Äter ersättning ca vart 3-4:e timme under dagen.

När vi äter middag så får han samtidigt ta sin smakportion. Vid ca sextiden brukar det bli pyjamas och varva ned.

Sover för natten någon gång efter kl 21-22. På nätterna brukar det bli max 1-3 uppvak för mat och ev blöjbyte. Inte ofta han sover hela nätter, men det händer då dag då. Dock vet jag ju aldrig när det blir.

Sedan är det morgon igen och så rullar det på.

• besony

Tony äter ersättning ca 4 ggr om dygnet. Tar ca 210 ml varje gång. Han har smakat på potatis, morot, palsternacka, majs och banan. Äter även banangröt från 4 mån. Försöker ta det lugnt, även om han gillat allt vi gett.

Snart byter vi även till Semp 2, i och med att han börjat äta lite mat. Få se hur det går sen.

• besony

Vad kul att läsa om vad som hänt hittills.

Tony har blivit 6 månader och är otrolig rörlig. Ålar framåt fortare, kryper nästan. Gåstolen är fortfarande en favorit. Börjat försöka ta saker som han inte får ta. Blivit en hel del nej, aja baja osv här hemma. :)

Äter gärna det mesta. Har provat flera olika grönsaker och rotfrukter. Nu börjar vi med lite olika frukter att smaka på. Han får gröt varje morgon. Puré blir det oftast 2 till 3 gånger om dagen. Ersättning äter han fortfarande, blir ca 3 gånger om dagen.

Han har två nya tänder på väg, framtänderna på överkäken. De har precis kommit igenom köttet. Snart syns det 4 tänder på honom.

Vi tror vi kommer att sänka botten på spjälsängen snart, som han rör sig. När har ni sänkt botten? Han tittar alltid på mig varje morgon från sin säng men väcker inte mig förrän han pratar eller gör höga ljud så att babyvakten reagerar som jag vaknar av. Om nu han inte somnat om förstås. :)

• besony

Majsanna; Hej på dig. Trevligt att du tittar in. Jag följer din blogg och tycker att ni gjort det fint för Dutts årsdag! Hoppas allt är väl med er. Kram

• besony

Tony växer på! Snart 7 månader den 1 juni. Ålar överallt. Ibland så snabbt att jag inte hinner med. Som imorse då jag var i köket och skulle fixa något snabbt. Sen såg jag att han var borta från lekfilten i vardagsrummet. Letade genom hela huset, vi bor i enplanhus med öppen planlösning, och fann den lille busen under sin pappas datorbord i hallen! :)

För övrigt ska vi om ett par veckor på ett besök hos Ferten och diskutera om ett försök till hösten! Tiden går så fort och det börjar bli dags för syskon. Detta då vi helst inte vill ha stor ålderskillnad mellan syskon.

• besony

Dreambear; Jag har kvar två månader av föräldraledigheten, men skall ansöka om fler dagar. Jag är arbetslös så det är jobbigt när jag ska ut och söka jobb. Skulle vilja ha ett jobb klart att gå till.

Tony blir 7 månader imorgon och han kommer börja på förskola i januari -13. Då är han 14 månader. Och pappan vill vara hemma med honom också. Jag tror att jag kommer bara vara hemma lagom till han blir 1 år och sen skriva in mig på AF, och pappan vara hemma tills han börjar förskolan. Vi får se hur vi gör, inte bestämt ännu.

Men visst känns det jobbigt att en dag inte längre vara föräldraledig, det skriver jag under på!

• besony

Tony skriker inte så mycket, kanske för han förstår att vi föräldrar inte hör. Annars kommunicerar han med ögonkontakt och med kroppen. Jag pratar teckenspråk dagligen, men hans pappa som kör med rösten när han pratar med Tony. Han har börjat teckna lampa, flera gånger om dagen och gärna spanar efter lampor hemma. Det är så kul att se! Han kommer att bli tvåspråkig.

Han äter också allt, och gärna samma mat som vi äter. Gör hela matlagningen enklare, med andra ord! :)
    Klättrar gör han också och reser sig mot möbler och fönsterbrädan (vi har låga sådana) och står! Går ej att lämna honom ur ett rum en sekund förrän han börjar klättra sig upp.

Svar på tråden Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !