• besony

Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !

Tack för tips!

Tony väckte mig, han gnällde för att han hade krånglat till sig med pyjamasen och samtidigt vänt sig till mage.

När han somnade igen, så sov jag oxå i cirka trekvart. När jag vaknade och kollade honom igen, så hade han vänt sig igen och sov på mage.

Han kanske gillar sova på mage som far sin. Men jag gillar inte det riktigt, blir ju lite ängslig.

Mailade BVC sköterskan som sedan svarade att han ska klara av att sova som han vill om han nu vänt sig då det finns en medfödd reflex att få fria luftvägar och ju mer huvudet är inte lika tungt i förhållande till kroppen så klarar han lyfta det när det behövs. Dessutom kan han nu vända åt båda hållen, så enligt henne behövde vi inte oroa oss.

Jag blev inte direkt klokare heller av hennes svar. Men DreamBears tips om kudde under bäddmadrassen var ju bra, det har jag nu fixat i hans säng. Få se hur det ser ut sen i natt.

• besony

En rätt bra trött mor här. Han sov förut till ca sju på morgonen, det var då. Nu väcker han mig vid fem som igår. Återigen har han vänt sig och flyttat sig fram upp mot huvudändan.

När jag gick och lade mig igår så hade han lagt sig på sidan och somnat om.

När han kunde vända sig till mage så gör han så gärna om igen och om igen.

Även i sängen. Så det är bara av acceptera hans nya påhitt. :)

• besony
    Toppenloppan skrev 2012-02-15 18:42:43 följande:
    Hur mycket, ofta och länge sover era små dagtid nu? Vår dotter är Max vaken i 2 timmar i taget, sover sen 45 minuter, ammar och är sen redo för mer lek!!! Har försökt få henne att sova mer sällan men längre i taget men det blev en slitig kamp som jag gav upp efter ca 1 vecka eftersom hon ändå verkade vilja sova ofta dagtid. La istället fokus på nätterna och utan mycket strul ammar hon nu ett pass mindre per natt iaf!!! Dagarna får nog bero så länge men det känns ofta!!!

Tony sover på nätterna, mest från midnatt till morgon, efter byte till ny blöja, kläder och fått flaska på morgonen vid ca sju, sen brukar han somna om och sova kanske ett par timmar. Då sover jag om också. Vaknar sedan vid ca tio. Och han sover sen igen någon gång efter lunch, kan vara allt från tidig eftermiddag eller sen, nästan mot kvällen. Sen blir han pigg igen och emellanåt kan han myssova små stunder i famnen. Sen är det midnatt igen och då sover han.

Så han har två till tre sov pass på dagtid. Jag låter honom ha sim dina mönster och sen så småningom styra upp med tiderna. Tror allt det blir lite lättare sen när han börjar äta mat, då blir det tider på måltiderna.

Och han vänder sig till mage på nätterna än. Lägger alltid honom på rygg dock. Märker nu efter en vecka att han faktiskt sover bättre på mage. I natt sov han från 00.20 till 09.50! Dock vaknade jag sju och fick ringa viktigt samtal och fixade hemmavid. Kunde inte somna om själv. :)
  • besony

Ang att sova på mage, även om BVC tycker det är okej då han kan vända sig tillbaka till rygg, så funderar jag lite på andningslarm. Någon som har? Vad tycker ni om det, fungerar bra?

• besony

Dagens skämt som förmodligen är sann!

Då Tony verkar vara ganska tidig i sin utveckling, sade min mamma idag att det säkert kommer tänder snart på skämt. Senare på eftermiddagen tuggar han lite på min hand så känner jag lite vasst. Genast kollar jag med en ficklampa, mycket riktigt så syns det vitt under tandköttet. En framtand på undre käken är på väg upp. Han är bara 16 veckor idag. Snacka om tidigt!

• besony
    DreamBear skrev 2012-02-23 10:31:45 följande:
    Vi har haft andningslarm sedan första dagen hemma. Och vi har varit nöjda med det. Men på instruktionen till larmet står det att man ska sluta använda det när barnet vänder sig och kan sova på magen. Antar att det är just för att det vi har (ett sådant som man fäster på blöjan) inte är speciellt bekvämt att ligga på. Men det finns ju plattor att köpa också som barnet ligger på och som reagerar på andningsuppehåll. Men dessa är inte gigantiska och kräver troligen en ganska stillasovande bebis för att inte fellarma en massa.

Vi kommer att sluta med andningslarmet den dagen Elin kan vända sig. Hon har inte lärt sig denna teknik än (bara varit utan frejkabyxan i två veckor så hon ligger lite efter).  

Tack för svar! Då funkar det nog inte till Tony för han flyttar sig i sängen och ändrar sin sovställning flera gånger på nätterna. Vi kommer inte att ha andningslarm.
  • besony
    pållan skrev 2012-02-23 19:55:10 följande:
    Hej besony! Vi fick barn med hjälp av ivf i november, men jag brukar kika i er oktobertråd ibland för att veta vad som väntar Fick syn på din fråga om andningslarm. Det finns ett jättebra andningslarm som vi har som funkar bra när bebin rör sig i sängen. Det heter Babysense II och består av två mkt rörelsekänsliga plattor som man lägger under madrassen i sängen. Jag fick tips av flera kompisar som haft det ända tills barnet är 1 år o de är väldigt nöjda. Vår bebis är bara 3 månader och rör sig inte så mkt ännu, men vi är ändå väldigt nöjda med larmet. 

Tack för svar! Och välkommen hit, min son är född i november fast han var beräknad i oktober. Så kan det bli när man gått över tiden som jag gjorde. :)
  • besony
    pållan skrev 2012-02-26 18:07:42 följande:
    Tack DreamBear och besony ! 

DreamBear: Vi har en liten tjej, en Laura.  Vi var oförklarligt barnlösa i över tre år, det enda fel som upptäcktes var att jag hade lite förhöjd TSH-värde. Jag fick levaxin och i väntan på att få ivf genom landstinget gjorde vi fyra misslyckade inseminationsförsök. Sedan lyckades vi på första ivf-försöket, korta metoden, och nu är vi världens lyckligaste föräldrar! 

Hur var det för er? Eller det står ju säkert redan här i tråden  

Ja...

Vi sökte hjälp pga manlig faktor som vi visste redan om innan. Så det blev IVF direkt, med ICSI. På andra försöket, en FET blev jag gravid men fick missfall. Sedan uppdagades det att det också var krångel med mina sköldkörtelvärden som de hade missat. Vi gjorde sedan två fulla IVF med sämre resultat trots Levaxin. Sedan fick vi efter diskussion beviljat ett nytt landstingsförsök gratis för de hade felat angående mina värden med det första och andra försöket. En lång historia bakom det.

Så på femte försöket bytte vi till långa metoden och mina värden blev kontrollerade mer noga och det gav resultat. Vår son är äntligen här nu och vi har ytterligare ett embryo i frysen.

Ett syskon vore en bonus, så vi får allt se vad framtiden har att erbjuda oss.
  • besony

Pållan:

Ja, det är så trist att många läkare inte är uppdaterade om sambandet mellan sköldkörtelvärden och fertilitet.

Vi vill gärna ha det lagom tätt mellan syskonen. Och jag hade en problemfri graviditet. Så vi kan tänka oss att göra ett försök till hösten. Då kan sonen bli cirka 1,5 år när syskonet kommer. Och så har vi ju nu lite mindre än 4 år på oss att använda embryot i frysen. Men vi får se hur det blir. Ekonomin spelar också in. Jag har dock åldern på min sida, är bara 25.

• besony
    maria liam skrev 2012-03-01 15:35:11 följande:
    Varit på bvc idag Liam vägde 6640 g och var 63,8 cm lång och är 4 månader.

Vad väger era barn nu och hur långa har dom blivit ?

Var på BVC i måndags, den 27:e och han vägde 7470 gram och 65 cm lång! På bara tre veckor hade han ökat en kilo! =-O

Han känns stor nu när man tittar på bilder från när han var nyfödd. Hjälp liksom! Han har två tänder också! Känns som han är tidig... Fort går det verkligen.
Svar på tråden Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !