• Lilla Loppa

Bör man skilja sig från sin Alzheimersjuka hustru om man vill leva i ett nytt förhållande?

En man, Axel 70 år, har levt med sin hustru i 40 år. Hustrun, Birgitta 62 år, blev sjuk i Alzheimer som har haft ett ganska snabbt förlopp (tydligen vanligt vid tidig Alzheimer) och hon bor sedan drygt ett år tillbaka på ett hem. Hon känner igen sina familjemedlemmar (man och barn, blandar ihop namnen på barnbarnen) men kan inte ta hand om sig själv (därav boende på hem) och hon har svårt för mycket, t.ex. att förstå att man ska äta pralinerna i en chokladkartong.

Mannen och hustrun har alltså inget egentligt liv tillsammans och vettiga konversationer existerar inte. Axel hälsar på Birgitta en gång i veckan.

Sedan knappt ett halvår har Axel träffat en ny kvinna, Cecilia (änka), som han umgås mycket med och de har ett förhållande. De bor 25 mil ifrån varandra och hon bor ofta och länge hos honom.

Birgitta vet inget om Axels nya förhållande och hon skulle förmodligen inte förstå innebörden av det även om hon visste.

Så till min fråga: Är det rätt av Axel att ha förhållandet med Cecilia medan han fortfarande i praktiken är gift med Birgitta eller borde han skilja sig?

(Namnen är förstås påhittade!)

• Svar på tråden Bör man skilja sig från sin Alzheimersjuka hustru om man vill leva i ett nytt förhållande?
  • HelenaMaria

Det bästa är väl att aldrig gifta sig från början så slipper man sånt här..

Jag tycker han ska skilja sig om han hittat en ny kvinna. Han kan ju fortsätta hälsa på sin gamla fru ändå då de fortfarande kommer ha ett starkt band till varandra.

• jovisst

Jag tycker att det är helt okey,den kvinna han gifte sig med är inte den kvinnan han hälsar på,på hemmet.

Varför ska han leva sitt liv i ensamhet,frugan kommer aldrig tillbak utan kommer bara att bli sämre i en stadig nedförsbacke.

Man får inte glömma att detta är väldigt vanligt,både för kvinnor och män som är anhöriga till demenssjuka,man behöver inte skiljas för det,för den sjuke förstår ändå inte att en skilsmässa ägt rum.

Tänk dig själv att du lever med din man och en dag så förändras han,känner igen dig men vet inte riktigt hur,kallar dig mamma och tror att barnen är hans syskon,lägger avföring i handfatet osv osv.....han äter blommor och kopplar inte hur man ska få in skeden i munnen...alltså...inte den man du har levt med,lång därifrån.

Det spelar ingen roll för honom om du går vidare så länge du inte överger honom och det tror jag inte att någon anhörig gör,men om det är några som lider så är det dom anhöriga,mer än den som är sjuk.

Finns inget som blir bättre för att en person till går under i denna marldröms situation,det hjälper inte dn sjuke,deras barn eller den anhörige själv....bara mera sorg o elände.

Tycker att det är rätt att gå vidare ,träffa någon ny och leva det livet som ska levas tills det är slut.

• hervor
    VojneVojne skrev 2011-02-11 01:06:26 följande:
    Axel är en egostisk gubbjävel som sviker sin fru, det äktenskapet är redan över den stunden han har träffat cecilia så han kan lika gärna strunta i sin fru o skilja sig! Jag jobbar med sådana personer och de förtjänar respekt lika mkt som friska personer! Blev riktigt förbannat när jag läste detta, det är ganska typiskt män, en kvinna skulle aldrig göra så mot sin man! ish! varför kan han inte vänta tills hon dör om han inte vill ha henne i sjukdom vilket han har svorit inför gud att han skulle göra det? Han gör absolut moraliskt fel tycker jag! Från min egen erfaranhet hur kännsliga dessa personer är så de kan känna av allt som pågår dock  kan inte  uttrycka fram det....
    Men herregud, ska Axel leva ensam och olycklig i resten av sitt liv, men en fru som kanske inte ens minns vem han är? Hur vet du förresten att han har lovat något "inför Gud?" De kanske gifte sig borgerligt

Och självklart hade en kvinna gjort samma sak i hans situation, OM det hade känts rätt för henne. Man kan fortfarande finnas där för din sjuka partnern, även om man träffar en annan och ev. skiljer sig. 
  • VojneVojne

Rätt ska vara rätt, va det ok om kvinnan hade kancer o han gjorde detta dock hon visste inget? Va har ni för moral? Varför tänker man i detta land enbart friskas välbefinnande? Varför tar man ingen hänsyn o respekt för den sårbaras rättigheter som inte kan säga ifrån? Så länge säger man ifrån så kan man få sina rättigheter då är det ok men är du dement kör på du fattar inget ändå(!) jag menar då kan vi väl säga att det ok att bedra sina partner så länge du kan dölja? Jag bli mörkräd av det här egoistiska tankar! Jag ville absolut skilja mig med en gång om jag va i Cecilias stuation! Och om Axel älskade henne en gång o har ej ork nu skilj dig pga respekt för henne o sig själv! Vill helsa påbsom vän nån gång då o då är fine me inte bakom henne bara för att hon inte "fattar" är så ful så jag avskyr iden öht! Ish!

• uniMog

Jag är lite fascinerad över hur mycket starka känslor det fanns i detta och har funderat på vad det beror på att vi verkar se det så olika.

För mig är det störta möjliga sveket i situaitionen att överge sin fru för att hon är sjuk. Och för tydlighets skull, överge i denna situationen innebär för MIG att skilja sig från henne och därmed ta ifrån henne ev. rättigheter och tryggheter man har som gift. Otroheten är för mig fullständigt sekundär. Betyder det att jag anser att otrohet är ok? Nej. Men jag skulle inte vilja att Axel skiljde sig från mig, ELLER att han "väntade" på mig i (eventuellt) resten av sitt liv. Ensam. Medan jag nästan garanterat inte fattar skillnaden.

Sen funderade jag på hur jag skulle reagera om det var mina föräldrar och jag tycker helt ärligt samma sak. Jag skulle inte vilja att Pappa levde ensam i 20 år om Mamma blev så sjuk och jag skulle bli vansinnig om han ville skilja sig från henne av samma anledning

Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • VojneVojne
    Pejgan skrev 2011-02-12 10:30:22 följande:
    Sen funderade jag på hur jag skulle reagera om det var mina föräldrar och jag tycker helt ärligt samma sak. Jag skulle inte vilja att Pappa levde ensam i 20 år om Mamma blev så sjuk och jag skulle bli vansinnig om han ville skilja sig från henne av samma anledning
    Skulle du tycka att det ok att han hade sidan om?
  • TantMy

Jag skulle själv tycka det var helt ok om min man gjorde samma sak, om jag blev så sjuk att jag inte ens skulle känna igen honom tillslut.
    Jag vill att min partner ska vara lycklig och isåfall gå vidare med sitt liv...allrahelst om inte jag kan göra det längre!

• uniMog
    VojneVojne skrev 2011-02-12 16:07:50 följande:
    Skulle du tycka att det ok att han hade sidan om?
    Om valen var att han skulle
    1. leva ensam och olycklig (under förutsättning att han VAR olycklig med andra ord)
    2. skilja sig från min mamma
    3. Leva med en kvinna som respekterade att han fortfarande älskar mamma

Så väljer jag alla gånger nr 3 ja.  Jag anser inte ens att det är "vid sidan om".
  • VojneVojne
    Pejgan skrev 2011-02-12 16:14:03 följande:
    Om valen var att han skulle
    1. leva ensam och olycklig (under förutsättning att han VAR olycklig med andra ord)
    2. skilja sig från min mamma
    3. Leva med en kvinna som respekterade att han fortfarande älskar mamma

Så väljer jag alla gånger nr 3 ja.  Jag anser inte ens att det är "vid sidan om".
    ok... men varför nästan ingen tittar från den sjukas aspekt? jag verkligen jobbat med ahlzeimers sjuka personer i 10 år dagligen, jag vet hur de är ,de kanske inte känner igen ansiktet o dyl men de känner igen kännslor o de har fruktansvärt förmåga att känna av  va som händer.runt omkring sig...de har mkt stark sjättesinnet, om du tror att du  kommer undan utan att de märker nåt så tror du verkligen fel... men men alla har olika värderingar så är det bara respektera....
  • uniMog
    VojneVojne skrev 2011-02-12 18:57:57 följande:
    ok... men varför nästan ingen tittar från den sjukas aspekt? jag verkligen jobbat med ahlzeimers sjuka personer i 10 år dagligen, jag vet hur de är ,de kanske inte känner igen ansiktet o dyl men de känner igen kännslor o de har fruktansvärt förmåga att känna av  va som händer.runt omkring sig...de har mkt stark sjättesinnet, om du tror att du  kommer undan utan att de märker nåt så tror du verkligen fel... men men alla har olika värderingar så är det bara respektera....
    Jag har inte alls samma uppfattning om Alzheimerssjuka som du och har dessutom svårt att tänka mig att de skulle föredra att bli övergivna och lämnade.
Svar på tråden Bör man skilja sig från sin Alzheimersjuka hustru om man vill leva i ett nytt förhållande?