• ACS83

Blir så ledsen

Hej! Vill bara skriva av mig lite här.
    Blir så ledsen varje månad när mensen kommer. Blir ännu ett nytt nederlag. I mitten av månaden tänds det ett litet hopp, som släcks igen. Har i april försökt få barn i 2 år. Varit gravid vid 3 tillfällen, men alla har slutat i missed abortion eller " vanligt" missfall. Känns sååå hopplöst! Toaletten har blivit min värsta fiende både som icke gravid och gravid, båda gångerna vill man inte gå på toaletten för att få se blod! Finns inte en enda dag utan att jag tänker på barn eller missfall i någon form. Vill kunna känna att "det får bli som det blir", men det går inte längre. Har fått ta lite blodprover eftersom jag fått så många missfall, och ett prov visade sig vara lite under det normala, vilket betyder att jag ev har lätt att få blodproppar i moderkakan. Så jag hoppas att det kan vara orsaken, men dem har inte kollat min man eller gjort några fler tester på mig. Ska man inte göra det? Känner inte att dem på sjukhuset tar detta på allvar. När jag ringde å sa att jag fått mitt 3:e å att nu får dem hjälpa mig, ta prover å sånt så sa dem att "ja, men du har barn sen innan" NEJ! svarar jag, jag har inga barn, det är ju det jag försöker få. "jaha!" fick jag då till svar. Lät precis som att hade jag haft barn sedan innan å sen fått dessa missfall så kunde dem bara säga att du har ju barn, så då slipper vi hjälpa dig. Minst 2-3 gånger har jag fått förklara att" Nej, jag har inga barn" Hur svårt kan det vara att fatta! 
    Vill så gärna ha barn, och min man oxå. Vi mår dåligt båda 2 av denna situation. Våra kompisar får barn en efter en och en del hinner till å med få sitt 2:a barn innan vi ens fått vårt 1:a. Hur gör man för att få bort dessa negativa tankar och börja tänka på något annat, å bara låta det bli som det blir?, för det blir ju så ändå, man har inget att säga till om! :( Så jobigt att må så här dåligt till å från!

Finns det någon i samma situation så får ni gärna berätta hur ni gör för att överleva och vad ni fick för hjälp på sjukhuset!?

Kram AS 

• Svar på tråden Blir så ledsen
  • nettan

Usch så jobbigt. Vet på ett ungerfär hur du känner dig.
    Jag har själv jättelätt att få missfall. Har nu haft 5st ,det senaste i v16.
    Själv har jag inte heller fått någon hjälp pga att jag har barn emellan mina missfall. Fast att jag har svårt att bli gravid. Det senaste tog över ett år.
    Det jag kan rek dig är pergo för att få "starka" ägglossningar samt att du använder Progesterkräm efter ägglossningen utifall att det ska ha tagit sig :).Krämen kan hjälpa dig att behålla graviditeten.

• Ninninn

Är i samma hemska situation som dig. Jag fick mitt 4 ma i juni och har nu försökt bli gravid i 6 månader men inget plus, blev gravid jätte lätt dom andra gångerna.
    Jag mår som du förjävligt, har tagit mig samman och ska få komma till en psykolog på sahlgrenska repromedicin, hoppas att hon kan få mig på bättre tankar.
    De är ju ändå jätte bra att dom såg att du hade några dåliga värden, om det är så att du får proppar i livmodern så finns det ju Trombyl man kan äta.
    På oss hittar dom inget fel, bara att fortsätta tills det går vägen, de e de ända läkarna säger.
    Snacka om att man blir helt kokko i huvudet och som du säger, alla kompisa är eller har fått barn, de är så jäkla jobbigt.
    Jag har tyvärr inte så många vänner kvar på grund av det för jag klarar inte av att se dom och deras fina magar.
    Tror dom förstår men det är tråkigt att mista dom, man är ju givetvis glad för deras skull men man undrar varför det aldrig händer någon annan utan att jag ska få massa missfall de är så fruktansvärt orättvist.

Håller tummarna för oss kram

• ACS83

Tack för era svar! 
    Vad är progesterkräm? Receptfritt?
    Ja, dem har sagt att jag ska få trombyl vid nästa graviditet, så jag hoppas jag får bli gravid snart å att tabletterna hjälper, men det gäller ju då att jag får komma in direkt, för sist skulle jag ju knappt hunnit börja med tabletterna innan det blev missfall.
    har läkarna sagt nåt till er om vad man BÖR undvika när man har lätt att få missfall? Min läkare har inte sagt nåt, men har läst lite på intrenet (eller ganska mkt) å där står bla att man kan bli rädd till att inte ha samlag iaf under dem första veckorna i graviditeten, inte bada bubbelpool (varmt vatten) mm. varför ska man behöva LÄSA sig till sånt?!
    Lycka till båda 2.
    kram 

• nettan

TYVÄRR så fick jag åter igen ett missfall i måndags. Har nu haft 6 st. Blev nu förbannad och krävde av läkaren att dom åtminstående kunde ta lita prover.

Progesterkrämen är receptfri. Jag beställde min på www.hormoni.se/
    Klicka dig vidare till pms och barnlöshet om du vill läsa vidare.
    Jag hann inte använda den så mycket denna gången. MEN förhoppningsvis så får jag snart användning för den snart igen:) Man måste ju iallafall hoppas.

För flera år sedan i samband med en ny graviditet (efter ett missfall) sa barnmorskan till mig att prova avhålla mig ifrån sex det 12 första veckorna. Den gången funkade det iallafall :) .
    Ett annat tips är att man inte ska stå nära micron när den är igång.

Sedan vet jag tyvärr inte vad man gör för fel.
    Denna gången var jag sååå försiktig med ALLT. Men inte hjälpte det.

Önskar dig nu lycka till. Och hoppas vi snart + igen.

• Irma

ACS83 och ni andra!

Här är en lista på vad som (minst) borde ingå i en missfallsutredning:

www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

Det finns faktiskt grejer man kan testa!
    Jag har efter 5 MA lyckats komma till v:22. Hoppas på att komma hela vägen. Efter 3:e MAt har jag varit jobbig som fan på sjukhuset och ifrågasatt, tjatat, gråtit och gapat. Fick tillslut komma till en läkare som låtit mig testa trombyl, fragmin och prednisolon.

Finns en bra tråd om ni behöver:

www.familjeliv.se/Forum-11-261/m51510686.html

tjejerna här inne har hjälpt mig otroligt mkt med stöd, erfarenhet  och kunskap! 

• Ninninn

I 7 månader har vi nu försökt bli gravida och nu på 7:e försöket började jag smörja mig med progesterongele och igår plussade jag Glad kan inte fatta att det är sant men jag kan inget annat än å tror helt på krämen.. du måste testa den.

Nu ska jag bara försöka behålla detta lilla livet me.

• ACS83

Urs blir så ledsen för din skull Nettan! Gråter Hoppas verkligen du får någon hjälp å att dem hittar vad det beror på!
    Tack för tipset om krämen, ska fundera hur jag ska göra eftersom jag äter Tabletter som äter Primolut nor nu. Vet ju inte hur dem funkar ihop. Äter primolut nor eftersom min mens blivit så konstig efter alla missfall. 

Tack oxå till er andra för tips å råd och grattis till Plusset Ninnin Skrattande Får se om jag provar samma som er å köper lite kräm.

Konstigt att man ska behöva läsa på internet för att få veta vad som ska undersökas, det borde ju läkarna veta och göra utan att man måste fråga och tjata hela tidenRynkar på näsan 

Lycka till allihopa, någon dag ska vi alla få vår efterlängtade familjemedlem!

kram 

• Lillan12

Hej,

Jag beklagar era missfall och håller mina tummar att ni snart ska få plussa och behålla de små!

Jag är i samma sits som dig ACS83. Har haft 2 tidiga missfall och ett MA i vecka 12 under 2010, och förra veckan fick jag komma till min gynläkare eftersom jag ringde och berättade om mitt sista missfall i december. (Skrapades i vecka 13 med mitt MA, fostret dött i vecka 12 i oktober). Läkaren kunde ju inte säkerställa en diagnos, men hon sa att det är väldigt vanligt att missfall beror på små blodproppar i livmodern/moderkakan, och hon var ganska övertygad att det var så i mitt fall. Hon gjorde också vul och tog odling och cellprov, för att se om det var några konstigheter. 

Jag fick utskrivet Trombyl och  Folsyra Evalon och skulle börja ta dem med en gång. Jag fick utskrivet för 3 månader till att börja med, och om jag skulle bli gravid så skulle jag fortsätta att ta dessa minst till vecka 28. Märkligt att det är så olika från ställe till ställe, min läkare menade att det bara var bra att äta Trombyl innan en eventuell graviditet och sedan fortsätta minst till vecka 28. 

Hoppas det löser sig för er,  håller alla tummar jag har!

• ACS83

Men vad konstigt att du fick trobyl utskrivet å inte jagRynkar på näsan Jag frågade om jag inte kunde få det å även om jag inte började nu utan direkt jag fick ett plus, men det fick jag inte, det skulle inte va bra tyckte dem. utan jag ska ringa in till dem diekt jag får ett plus så får jag hoppas jag får komma in direkt å få tabletterna då! Tråkigt det ska va så olika, dem får äl samma utbildning tycker jag. Ja ja, det löser sig någon gång. 
    Tack för svaret och uppmuntran Glad 

Lycka till till er alla!
    Kram 

• apricos

Jag sitter i samma situation som dig, Mitt trick var att köpa hund. Absolut inta samma sak som att få ett barn men för mig har det hjälp mentalt att ha någon att ta hand om och kunna tänka på något annat än baby-magar och gravida vänner. Alla har inte möjlighet till det men för mig tog det bort udden av "sorgen"

Sen skulle jag rekommendera dig att söka en privat läkare om du har möjlighet. Jag gick till flera olika läkare tills jag hittade en som verkligen tog mig på allvar och hjälpe oss... tyvärr har vi bara haft missfall men han ger oss hopp om framtiden och det är jätteviktigt.

• nettan
    GråterGråterGråterGråterGråterGråterGråter
    Angående progesteronkrämen så tror jag tyvärr inte den funkar!
    Sitter nu här med ett nytt pågående missfallGråter trotts flitigt användande av den den här gången. Förra gången hann jag inte använda den såå mycket.
    USCH vad allt känns hopplöst!!
  • Ninninn

nettan ja tror inte heller på den längre, sitter också här med ma nr 5 som inte vill komma ut, har tagit 2 kurer med cytotec nu men de lutar väl till att de blir en skrapning.

Trodde på krämen i början men icke nu. tror aldrig ja kommer få barn för detta känns hopplöst.

• nettan
    Ninninn skrev 2011-03-21 10:59:47 följande:
    nettan ja tror inte heller på den längre, sitter också här med ma nr 5 som inte vill komma ut, har tagit 2 kurer med cytotec nu men de lutar väl till att de blir en skrapning.

Trodde på krämen i början men icke nu. tror aldrig ja kommer få barn för detta känns hopplöst.
    Usch man är så lättlurad när man vill något såå mycket. Man gör ju allt.
    Styrkekram hoppas det går vägen för dig nu.

Själv har jag haft 7 missfall nu totaltGråter. Tre på raken nu. Två tidiga å ett sent i v 16. De andra fyra mellan v 10-13.
  • Ninninn

Åh herre gud nettan 7 missfall å ja gnäller öve 5.

Även fast man bara vill ge upp just nu så måste man ju försöka igen för man vill ju inget hellre än att få barn.
    Vi får kämpa på, de jobbigaste med allt e att precis alla vänner/arbetskamrater är eller har fått barn och de drabbar verkligen ingen annan, man får glädjas åt dom hela tiden men glädjen för en själv tar ständigt slut.

Ja skit jobbigt e livet

• nettan

Ja,men jag vet inte HUR man ska orka.
    Denna gången blev vi väl lite extra glada då + kom när vi egentligen skulle ha fått våran son om han hade fått leva. Han dog i v16 (ett sent missfall)
    Och nu i dagarna ska min bror och svägerska ha barn. Vi följdes åt den första tiden. Och dom har aldrig haft några missfall. Så det är lite svårt att prata med dom,då de inte förstår riktigt hur man känner det.

Vi VILL ju sååå gärna men man ska ju klara det både fysiskt och psykiskt. Denna gången var jag KONSTANT orolig natt som dag. Vet inte om jag pallar det en gång tillGråter

• Ninninn

Vi försökte i 7 månader denna gången och till slut fick vi de efterlängtade plusset men resan tog snabbt slut igen!

Ja fick också ett sent missfall första gången då gick ja till v.14

Har ni gjort någon undersökning på den lille killen?
    vi valde att skicka iväg våran på de men dom hittade inget fel så då undrar man va de e som händer.

Ja va ju med i Lennart Blomqvist studie i Borås denna gången.
    Han tror att man kan ha brist på progesteron har du tagit den medicinen någon utav gångerna?

Är du sjukskriven nu? ja orkar inte gå till jobbet får fixa ett läkarintyg till nästa vecka.

Bamse kramen

• nettan
    Ninninn skrev 2011-03-21 15:50:57 följande:
    Vi försökte i 7 månader denna gången och till slut fick vi de efterlängtade plusset men resan tog snabbt slut igen!

Ja fick också ett sent missfall första gången då gick ja till v.14

Har ni gjort någon undersökning på den lille killen?
    vi valde att skicka iväg våran på de men dom hittade inget fel så då undrar man va de e som händer.

Ja va ju med i Lennart Blomqvist studie i Borås denna gången.
    Han tror att man kan ha brist på progesteron har du tagit den medicinen någon utav gångerna?

Är du sjukskriven nu? ja orkar inte gå till jobbet får fixa ett läkarintyg till nästa vecka.

Bamse kramen
    Beklagar verkligen ditt sena missfallNalle

Ja man gjorde en undersökning på honom, men de fann inga som helst fel på honom.
    Ja,det hade nog varit lättare om man fann något liite fel. Då hade man ju iallafall vetat.
    Det är ju just ovissheten som känns så jobbigt.
    Och framför allt undran NÄR är det våran tur.

Hur var det att vara med i studien? Fick ni några tips eller något?

Jag har inte fått någon hjälp utav någon utan fått läsa mig till allt.
    Jag köpte den där progesteronkrämen via nätet då jag hade läst på deras sida att den kunde förhindra missfall.
    Jag använde den nu båda gångerna, men inte hjälpte den. Nu sista gången åt jag även 1/4 barnalbyl.
    Jag tog upp det med läkaren när jag var där i fredags, hon tyckte att det var bra. Och skrev även ut trombyl som jag kunde ta istället. Tyvärr han jag ju bara äta dom i ett par dagar.

Angående sjukskrivningen så tror jag att jag hoppar över den den här gången.
    Jag har ju nyligen varit sjukskriven för missfall. Först i sep å lite i okt och sedan nu i feb. Jag tror inte försökringskassan kommer att tro på mig om jag blir sjukskriven nu igen pga missfall. å jag vill ju inte vara helt utan pengar.

Får ni någon hjälp?
  • nettan

NU VET jag att progerteronkräm INTE funkar.
    Ha fått yttligare ett tidigt missfall :( trotts insmörjning och trombyl den här gången.Gråter
    Om man bara visste VAD som var fel......

Svar på tråden Blir så ledsen