Lavish skrev 2011-01-16 19:12:37 följande:
Tja just i fallet med storleksskillnaden (förutsatt att det är en någorlunda kompetent utförd teckning och att det inte är några fantasivarelser det föreställer) så håller jag med dig om att det är ganska tydligt.
Det är betryggande att du skriver att det är såpass höga krav för att något ska gå vidare som ev barnporrbrott. Från dina inlägg får man ju intrycket att det här är ett problem i teorin men inte i praktiken.
Jag tycker fortfarande att det är ett problem att man kan bli dömd för barnporrbrott för tillverkning/innehav/spridning av tecknad porr. Eftersom jag fortfarande ifrågasätter att en tecknad figur kan vara ett "barn". En tecknad figur är en anhopning blyerts, oljefärg, pixlar, el dyl. Inte ett barn. Därmed inte barnporr.
Men tack för att du tar dig tid att svara på alla knepiga och ibland kanske dumma frågor!
Fantasivarelser som du skriver om, är inte olagliga även om de framstår vara barn. Nakenbilder på barnen i Simpsons eller porrbilder på "barn" med långa öron eller tenkakler eller andra icke-mänskliga attribut, är inte olagligt. Jag har sett några av bilderna i den aktuella "mangadomen" (som är helt unik mig veterligen, tror inte att någon tidigare dömts för mangabilder), och det föreställer människobarn och inga konstiga varelser. Jag är helt av den uppfattningen som du säger, att det som diskuteras i tråden är ett problem bara i teorin. Därför tycker jag det är så vitkigt att folk förstår hur processen går till. Det handlar dels om vilka höga krav vi som jobbar med detta ställer på vårt arbete, och också hur ovanligt det faktiskt är med den här typen av åtal.
Jag vet att inte alla är överens om att tecknad barnporr utgör en överhängande risk att skada barn förr eller senare, men detta är anledningen till att det är olagligt. Om man utgår ifrån det, tycker jag att den LILLA felmarginal som finns, LIKSOM VID ALLA BROTT, är försvarbar.