• Tuffen

    Måste bara fråga (matte, åk 1)!

    I sonens klass fick de följande tal: Anna har 51 vindruvor. Hon äter och när hon har ätit klart har hon 42 kvar. Hur många vindruvor har Anna ätit? Endast 1 av 16 elever i klassen kunde lösa talet, många svarade hej svejs. Är detta verkligen ett svårt tal när man gått halva ettan? Sonen löste talet galant, men frågade mig varför de andra inte fattade. Jag kunde förstås inte svara på det, men tycker att det är konstigt att endast en elev fixade att lösa talet. Är det en svag klass? Vad tror ni? Visst, barn är olika, men ändå....

  • Svar på tråden Måste bara fråga (matte, åk 1)!
  • jordgubbe0812

    Jag förstår inte att det skulle vara sorgligt låg nivå. Man går ju i skolan för att lära sig.


    I ämnet svenska så lär väl det första steget vara att lära sig alla bokstäver och att lyckats läsa korta ord.


    I matematik att lära sig hur siffrorna ser ut, att placeringen av tal har betydelse och enkel addition.

    Hur kan ni få det till ett barn som fortfarande går sin första termin borde kunna läsa flytande, förstå ett lästal och kunna räkna tiotalsövergångar i huvudet?

    Problemet är inte att förstaklassare inte kan liknande tal. Problemet är att vuxna människor (sådär 12 skolår senare) verkar vara på samma nivå när de inte klarar av att räkna räntor, uppskatta hur mycket de handlar mat för i månaden eller göra en enkel budget.

  • Kotthare

    Oj, jag tycker att det var ett avancerat tal efter halva ettan. Många ettor tränar mest på att skriva siffror och att räkna till 20...

  • Simon 681

    Det är subtraktionen med tiotalsövergång som ställer till det, och vissa barn kastar ut sig mer eller mindre vilda gissningar istället för att försöka tänka efter.

  • Studentpappa

    Utan att ha någon som helst koll på nivån låg/mellanstadiet så är kraven grymt låga på matte i Sverige. Själv gick jag en praktisk linje på gymnasiet där de lyckades med bedriften att räkna matte A på två år!?

    Utan några som helst bekymmer borde matte C vara den lägsta nivån på alla linjer efter tre år på gymnasiet. Vi ligger ju ljusår efter resten av Europa redan och är väl snart ansedda som efterblivna..

  • Simon 681
    Studentpappa skrev 2013-01-02 14:40:09 följande:
    Utan att ha någon som helst koll på nivån låg/mellanstadiet så är kraven grymt låga på matte i Sverige. Själv gick jag en praktisk linje på gymnasiet där de lyckades med bedriften att räkna matte A på två år!?

    Utan några som helst bekymmer borde matte C vara den lägsta nivån på alla linjer efter tre år på gymnasiet. Vi ligger ju ljusår efter resten av Europa redan och är väl snart ansedda som efterblivna..

    Nja. Vi får lite lägre på standardprov, gentemot länder som råpluggar standardprovfrågor, men Sverige har exempelvis näst flest forskare per capita (efter Israel). http://www.theatlanticcities.com/technology/2011/10/worlds-leading-nations-innovation-and-technology/224/ Sverige ligger även tvåa (efter Schweiz, denna gång) i antal peer-reviewed papers per capita http://www.conferenceboard.ca/hcp/details/innovation/scientific-articles.aspx. Inte så dåligt för ett efterblivet land.
  • Pissetuss
    kentafinell skrev 2011-02-24 08:46:44 följande:
    Tyvärr fungerar det så på flera ställen. Min lillebror (5 år yngre) kunde läsa flytande när han var 4. Han räknade mina matteböcker ett år efter jag gjorde dom, dessutom med bättre resultat. Men när han började skolan så sa våra föräldrar till att han har redan räknat matten för lågstadiet, och börjat med mellanstadiematten hemma redan. Det uppskattades INTE av läraren som sa åt han att han inte fick tjuvträna för det var orättvist mot dom andra. Hon p princip förbjöd han att räkna hemma, och fick börja om med de första matteböckerna, med klara gränser hur långt han fick räkna ca 10 tal/vecka.

    Behöver jag säga att min bror tappade all motivation för matten och sedan fick stora problem med den eftersom han aldrig gjorde läxor eller så...



    Ni är födda på 70talet hör jag eller var det lika knasigt i åligger på 90taletalla också? Och även om man redan kunde läsa fick man rita tio sidor med bokstaven OOOOOOdet som i OOOOOOOORRRMMMM, kommer du ihåg?
  • Pissetuss

    Ni är födda på 70talet hör jag eller var det lika knasigt i SKOLAN på 90talet också? Och även om man redan kunde läsa fick man rita tio sidor med bokstaven OOOOOO som i OOOOOOOORRRMMMM, kommer du ihåg?

    Hrrrm, en fumlig 70talist bakom telefonen... *s*

  • Tuffen
    Kotthare skrev 2013-01-02 14:29:28 följande:
    Oj, jag tycker att det var ett avancerat tal efter halva ettan. Många ettor tränar mest på att skriva siffror och att räkna till 20...
    Men herregud, det kan man ju i princip innan man börjar skolan. Eller? Det kunde i a f min minsting redan på dagis! 
  • Studentpappa

    Att Sverige har många som är riktigt duktiga säger väl inte nödvändigtvis att vi har bra resultat generellt. Jämför vi oss mot OECD-länderna ligger vi 28 av 65 och har tappat 6 placeringar sen 2006. Det säger inte att vi är på väg mot rätt håll iaf.

    Ingenjörerna från baltstaterna äter väl upp den svenska marknaden inom 5-10år.

  • Kotthare

    Jan Björklund är inte på rätt spår i sin skolutveckling...

  • Simon 681
    Studentpappa skrev 2013-01-02 15:11:53 följande:
    Att Sverige har många som är riktigt duktiga säger väl inte nödvändigtvis att vi har bra resultat generellt. Jämför vi oss mot OECD-länderna ligger vi 28 av 65 och har tappat 6 placeringar sen 2006. Det säger inte att vi är på väg mot rätt håll iaf.

    Ingenjörerna från baltstaterna äter väl upp den svenska marknaden inom 5-10år.

    Och varför får dessa länder före oss inte ett bättre resultat av detta?

    Problemet är att prov som TIMMS PISA och liknande mäter hur bra man är på att göra sådana prov. Sverige skulle lungt kunna knipa förstaplatsen om vi gjorde det till prioriteten. Alla lektioner blir att analysera och svara på standardprovsfrågor. 
  • Tuffen
    Simon 681 skrev 2013-01-02 16:41:11 följande:

    Och varför får dessa länder före oss inte ett bättre resultat av detta?

    Problemet är att prov som TIMMS PISA och liknande mäter hur bra man är på att göra sådana prov. Sverige skulle lungt kunna knipa förstaplatsen om vi gjorde det till prioriteten. Alla lektioner blir att analysera och svara på standardprovsfrågor. 
    Knappast. 
  • Studentpappa

    Ok jag ger mig vi har fantastiska resultat, av den sjunkande kvalitén på skolan märks inga problem. Likt läsförståelsen blir det bara bättre.

  • Mannen 58

    Svar Ja!

    Det är inget lätt tal när man gått halva 1:an.
    Alla kan inte se talet framför sig för det är ett ganska stort tal.
    Dessutom ska de klara en tiotals övergång och att förstå själva problemuppgiften.

    Var glad att din son klarar uppgiften men alla har inte kommit så längt i sin matteutveckling 

    Lärare visserligen på mellanstadiet sedan 36 år men har sett vad L-elever kan. 

  • Höghus

    Mina barn hade minsann löst det som nyfödda. Så det så. Lätt som en plätt.

  • Coccolina
    Kotthare skrev 2013-01-02 14:29:28 följande:
    Oj, jag tycker att det var ett avancerat tal efter halva ettan. Många ettor tränar mest på att skriva siffror och att räkna till 20...

    Tänkte samma sak....

    Kan inte heller minnas att jag skulle klarat av att räkna med tiotalsövergång förens i trean... Men det var i alla fall 25 år sedan. 

    Däremot hade jag att göra med ett barn i 7 års åldern nere i Italien.... Han räknade redan med x och y..........

    Liiiiiiite skillnad känner jag... Dock så hade de börjat med matte redan på dagis...     
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • godisrottan

    Har kommenterat här förut, men tänkte också flika in att det i läroplanen står att eleverna ska kunna huvudräkning i spannet 0-20 och skriftliga uträkningar 0-200 i 3an. Detta är i för sig lägsta nivå och jag har inga elever som ligger så lågt. Men tänkte att det var intressant att veta vad som "krävs" för att nå målen i 3an. 

  • Stjärnfall76
    Kotthare skrev 2013-01-02 16:28:54 följande:
    Jan Björklund är inte på rätt spår i sin skolutveckling...

    Jo, han är på precis rätt spå.... men utmaningen är att Fp föräldrar att fatta att skolan är viktig. Och om vi vill att våra barn ska få bli gamla i en välfärdsstat då måste de kämpa för det. För nu kommer andra länder med mycket duktigare barn och ungdomar än Sverige. Men många svenska föräldrar verkar tycka att det viktigaste med skolan är att det ska vara kul. Och inte jobbigt eller ansträngande. Jag vet faktiskt inte hur Björklund, eller nån annan ska kunna vända det...
  • Mabaja

    Min man skulle ha svårt för det talet men då har han extremt svårt för siffror. Räknar tex på fingrarna vid enkla plustal.

  • pappapappa12
    Kotthare skrev 2013-01-02 14:29:28 följande:
    Oj, jag tycker att det var ett avancerat tal efter halva ettan. Många ettor tränar mest på att skriva siffror och att räkna till 20...

    Testade på min dotter som nyss fyllde sex och hon klarade det Dock läste jag upp talet för henne för hon var för trött för att orka läsa själv
Svar på tråden Måste bara fråga (matte, åk 1)!