• Tuffen

    Måste bara fråga (matte, åk 1)!

    I sonens klass fick de följande tal: Anna har 51 vindruvor. Hon äter och när hon har ätit klart har hon 42 kvar. Hur många vindruvor har Anna ätit? Endast 1 av 16 elever i klassen kunde lösa talet, många svarade hej svejs. Är detta verkligen ett svårt tal när man gått halva ettan? Sonen löste talet galant, men frågade mig varför de andra inte fattade. Jag kunde förstås inte svara på det, men tycker att det är konstigt att endast en elev fixade att lösa talet. Är det en svag klass? Vad tror ni? Visst, barn är olika, men ändå....

  • Svar på tråden Måste bara fråga (matte, åk 1)!
  • mammatilltvå

    Har en dotter som precis fyllt 6 år och tror att hon skulle klara det faktiskt!

  • Linda1976
    klurifax skrev 2011-01-11 18:54:11 följande:

    Jag har träffat niondeklassare som inte hade klarat att lösa talet...


    Men det är ju galet på riktigt - det måste ju vara extremfall.
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Tuffen

    Välkommen till klubben, Linda 1976....

  • BymBym

    Linda1976 - förhoppningsvis får din dotter en lärare som kan ge henne utmaningar.

  • Bibbidi
    klurifax skrev 2011-01-11 18:54:11 följande:

    Jag har träffat niondeklassare som inte hade klarat att lösa talet...


    Måste vara extremfall...

    annars... *facepalm* Foten i munnen
  • Linda1976
    BymBym skrev 2011-01-11 18:57:37 följande:
    Linda1976 - förhoppningsvis får din dotter en lärare som kan ge henne utmaningar.
    Ja, annars blir det en 2-3 låååååångsamma år.  Förmodligen får man väl slåss för sin rätt som vanligt Att vara svagpresterande är liksom inte lika "förbjudet och fult" som att vara tidig. Det är big no no i lagomSverige.
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    Tuffen skrev 2011-01-11 18:55:56 följande:
    Välkommen till klubben, Linda 1976....
    tack
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

    Övergången mellan tiotal kan vara lurigt, i det här fallet är det dessutom subtraktion vilket kan ställa till det ytterligare. En annan sak som kan påverka är att det handlar om det förrädiska talet 9 vilket jag själv hade problem med ganska långt in i lågstadiet. Även 11 är ett sådant tal som inte riktigt kändes naturligt och det var svårt att räkna med.

    Jag hade nog haft problem med det talet när jag gick i första klass.


    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Tuffen

    Att ett antal inte fixar det, det kan jag förstå. Men att endast 1 ynka liten elev av 16 löser talet, det tycker jag nästan är pinsamt dåligt.

  • lövet2
    Tuffen skrev 2011-01-11 19:30:51 följande:
    Att ett antal inte fixar det, det kan jag förstå. Men att endast 1 ynka liten elev av 16 löser talet, det tycker jag nästan är pinsamt dåligt.
    Kanske du tycker det för att du själv haft lätt för matte? Av mina barn är det nog 2 små mattesnillen som skulle löst talet i 3-4-årsåldern, 2 som skulle löst det runt 6 år, 1 som skulle löst det vid 7-8 år och 2 som klarade det först i mellanstadiet. Ändå var de sistnämnda inte dåliga i matte, utan de låg rätt lika med sina klasskompisar!

    Det är alltså inte klassen som är dålig i matte, utan din son som ligger före sin ålder ...
Svar på tråden Måste bara fråga (matte, åk 1)!