• Tuffen

Måste bara fråga (matte, åk 1)!

I sonens klass fick de följande tal: Anna har 51 vindruvor. Hon äter och när hon har ätit klart har hon 42 kvar. Hur många vindruvor har Anna ätit? Endast 1 av 16 elever i klassen kunde lösa talet, många svarade hej svejs. Är detta verkligen ett svårt tal när man gått halva ettan? Sonen löste talet galant, men frågade mig varför de andra inte fattade. Jag kunde förstås inte svara på det, men tycker att det är konstigt att endast en elev fixade att lösa talet. Är det en svag klass? Vad tror ni? Visst, barn är olika, men ändå....

• Svar på tråden Måste bara fråga (matte, åk 1)!
  • Flickan och kråkan
    Veladis skrev 2011-02-24 08:23:10 följande:
    Problemet med dotterns klass är dels att den är väldigt stor (28 elever) och att de säger att de ska göra så mycket, men inte gör det... Ingenting händer liksom förrän vi pressar på hemifrån, eller tar helt egna initiativ. Som med läseboken. De läser "Mini och den magiska stenen". Den läseboken har två nivåer, en för barn osm ännu inte knäckt läskoden, och en nivå för de som kan läsa lite. Problemet är ju då att min dotter läst i över tre år. Hemma läser hon Narnia-böckerna. Dotterns lärare menade ju att det är bra om alla barn i klassen får följa den gemensamma sagan i läseboken, men att dottern kanske skulle få en svbårare bok vid sidan om. Detta skedde dock ladrig. I den "svåra" läseboken är meningarna fortfarande få och korta. Det tog henne 1 minut och 5 sekunder att läsa läsläxan högt sist jag tog tid (och då stressläste hon inte, utan finläste med god intonation). Då bestämde jag, henens papap och dottern tillsammans att hon skulle läsa i en annan bok också. Så nu läser hon högt ca 7 minuter ur en vanlig kapitelbok också. Men det var alltså helt på vårt initiativ.
    Fast jag tycker fortfarande att det är märkligt. Ja, det är en stor klass för så små barn men jag har över 30 . Din dotter tillhör ju de "lätta avvikarna" så att säga . Barn som vill och har lätt för läsning är ju liksom inget "problem". Jag kan hålla med om om hon kan läsa den gemensamma historien för att t.ex. kunna delta i samtal m.m. om den, men det är ju en bagatell att ge henne svårare läsutmaningar när hon snabbt läst färdigt den gemensamma. Självklart ska hon få tuffare utmaningar.
  • kentafinell
    Flickan och kråkan skrev 2011-02-24 08:29:00 följande:
    Fast jag tycker fortfarande att det är märkligt. Ja, det är en stor klass för så små barn men jag har över 30 . Din dotter tillhör ju de "lätta avvikarna" så att säga . Barn som vill och har lätt för läsning är ju liksom inget "problem". Jag kan hålla med om om hon kan läsa den gemensamma historien för att t.ex. kunna delta i samtal m.m. om den, men det är ju en bagatell att ge henne svårare läsutmaningar när hon snabbt läst färdigt den gemensamma. Självklart ska hon få tuffare utmaningar.
    Tyvärr fungerar det så på flera ställen. Min lillebror (5 år yngre) kunde läsa flytande när han var 4. Han räknade mina matteböcker ett år efter jag gjorde dom, dessutom med bättre resultat. Men när han började skolan så sa våra föräldrar till att han har redan räknat matten för lågstadiet, och börjat med mellanstadiematten hemma redan. Det uppskattades INTE av läraren som sa åt han att han inte fick tjuvträna för det var orättvist mot dom andra. Hon p princip förbjöd han att räkna hemma, och fick börja om med de första matteböckerna, med klara gränser hur långt han fick räkna ca 10 tal/vecka.
    Behöver jag säga att min bror tappade all motivation för matten och sedan fick stora problem med den eftersom han aldrig gjorde läxor eller så...
  • hemvärnet
    Linda1976 skrev 2011-01-11 19:52:58 följande:
    Men att inte klara 51-42 i mellanstadiet är ju faktiskt väldigt sent... I mellanstadiet lär man sig ju multiplikationstabellen, och lite lätta ekvationer. Iaf gjorde vi det!
    Vet inte om det är helt relevant,  men jag vet ifrån samtal med mattelärare (var gymnasielärare ett par år) att just tal som använder sig av en kontext är svåra, för eleverna har problem att översätta vindruvsexemplet till 51-42. Hade de istället fått det talet hade det förmodligen sett ut på ett annat sätt. Det barnen pluggar är abstrakt matematik som de alltför sällan relaterar till verkligheten.
  • Veladis
    hemvärnet skrev 2011-02-24 19:43:26 följande:
    Vet inte om det är helt relevant,  men jag vet ifrån samtal med mattelärare (var gymnasielärare ett par år) att just tal som använder sig av en kontext är svåra, för eleverna har problem att översätta vindruvsexemplet till 51-42. Hade de istället fått det talet hade det förmodligen sett ut på ett annat sätt. Det barnen pluggar är abstrakt matematik som de alltför sällan relaterar till verkligheten.
    Fast jag tycker att det är tvärt om när det handlar om yngre barn. Jag arbetar på förskola och sedan ett par år arbetar vi väldigt mycket med matte. Då handlar det främst om problemlösning, matte i vardagen och konkret matematik. T ex delade vi in barnen i grupper om tre och så fick de tio pepparkakor att dela på. Sedan dokumenterade vi hur de tänkte och resonerade.

Min dotter, som ju som sagt går i ettan, klarade åtminstone i höstas konkreta verklighetsexempel bättre än uppställda tal. men det kanske blir tvärtom efter ett tag då de mest räknar rader med tal efter tal i matteböckerna. Lästalen kommer senare (eftersom de inte tror att barn i lågstadiet kan läsa tillräckligt bra/ha tillräcklig läsförståelse) och praktisk matematik är tyvärr ovanlig i ksolan. Synd när de flesta barn, åtminstone här i vår kommun där man har satsat på olika matematikprojekt, har med sig en massa praktisk matte från förskolan.
  • Anna i Hult

Det är ett tal som inte har tränats i ettan alls. Målen är att klara addition och subtraktion 0-20, med 10 talsväxling. Jag tycker det var ett mycket svårt tal på denna nivån , och tror inte någon i mina barns klasser klarat detta. Att en treåring klarar detta är unikt!
    De flesta barn kan inte läsa når de börjar skolan, det är ju därför de börjar där! Jag tycker också att skolan ska individanpassas, och att detta inte sker i tillräcklig omfattning, men skolan är mer än läsa och räkna. Annan kunskap, no, so och kommunikation ska också tränas.
    I början på trean ska man kunna läsa och lösa ett sådant tal om man är normalbegåvad.

• äppelmos

att förstå 51-41 kan de kanske klara tror jag men inte hur de får ut hur många hon ätit! dvs förs svår fråga!

• Jigge

Är ju ett jättesvårt tal för en etta. Hade jag ett barn som var så tidig i skolan så skulle jag diskutera möjligheterna att flytta upp en klass för mer utmaningar, om barnet är mogen för det socialt och kunskapsmässigt förstås.

• Tuffen

Min son är inte mogen för det socialt. Inte ett alternativ, helt enkelt.

• IsDimma

Det är ett svårt tal för en sjuåring. Jag är inte alls förvånad över att dom inte klarade det.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
Svar på tråden Måste bara fråga (matte, åk 1)!