Flickan och kråkan skrev 2011-02-24 08:29:00 följande:
Fast jag tycker fortfarande att det är märkligt. Ja, det är en stor klass för så små barn men jag har över 30

. Din dotter tillhör ju de "lätta avvikarna" så att säga

. Barn som vill och har lätt för läsning är ju liksom inget "problem". Jag kan hålla med om om hon kan läsa den gemensamma historien för att t.ex. kunna delta i samtal m.m. om den, men det är ju en bagatell att ge henne svårare läsutmaningar när hon snabbt läst färdigt den gemensamma. Självklart ska hon få tuffare utmaningar.
Tyvärr fungerar det så på flera ställen. Min lillebror (5 år yngre) kunde läsa flytande när han var 4. Han räknade mina matteböcker ett år efter jag gjorde dom, dessutom med bättre resultat. Men när han började skolan så sa våra föräldrar till att han har redan räknat matten för lågstadiet, och börjat med mellanstadiematten hemma redan. Det uppskattades INTE av läraren som sa åt han att han inte fick tjuvträna för det var orättvist mot dom andra. Hon p princip förbjöd han att räkna hemma, och fick börja om med de första matteböckerna, med klara gränser hur långt han fick räkna ca 10 tal/vecka.
Behöver jag säga att min bror tappade all motivation för matten och sedan fick stora problem med den eftersom han aldrig gjorde läxor eller så...